Nowe Porsche Panamera. Oszałamiająca wersja Turbo S to nie jedyny as w rękawie

Porsche Panamera jest dla marki samochodem wyjątkowym. Model ten pokazał, że samochód sportowy może być luksusową limuzyną, a takie połączenie nie oznacza żadnych kompromisów. Najnowsze wcielenie nie tylko kontynuuje tę tradycję, ale wręcz wynosi ją na nowy poziom.

Na rynku mamy aktualnie drugą generację Porsche Panamera, która pod względem stylistyki i techniki została odświeżona. Jednak mówić o Porsche Panamera jako o jednym modelu, to jak nie powiedzieć nic. Sportowa limuzyna ma bowiem wiele wcieleń, dzięki czemu jest w stanie sprostać najwyższym wymaganiom. 

Inżynierowie z Zuffenhausen, projektując najnowszy model Panamera, zadali sobie dość podstawowe pytanie: czy sportowa limuzyna powinna wyglądać jak typowy sedan? I odpowiedzieli sobie trzy razy „nie”. Czemu trzy razy? Bo nowe Porsche Panamera występuje aż w trzech wersjach nadwozia. Mamy do wyboru klasycznego liftbacka, wersję Executive z wydłużonym rozstawem osi, a także odmianę Sport Turismo. 

Design i technologia 

Nowe Porsche Panamera zachowało linie drugiej generacji. To odświeżenie, które wnosi kosmetyczne zmiany - jak to mówią „lepsze jest wrogiem dobrego". Dlatego w nowej wersji pojawiły się drobne modyfikacje wizualne. Teraz w standardzie mamy dostępny opcjonalny wcześniej przedni pas Sport Design z efektownym wypełnieniem wlotów powietrza, dużymi otworami chłodzącymi po bokach oraz pojedynczymi modułami przedniego oświetlenia do jazdy dziennej. Wersja Turbo S charakteryzuje się nowym przodem z podwójnym paskiem świateł LED do jazdy dziennej, większymi bocznymi wlotami powietrza i nowo zaprojektowanymi elementami w kolorze nadwozia.

Przez pokrywę bagażnika przebiega odświeżony tylny pas świetlny, tworząc połączenie nowo zaprojektowanych lamp LED. Warianty GTS są standardowo wyposażone w przyciemnione tylne światła Exclusive Design. Do oferty dodano także trzy nowe rodzaje 20- i 21-calowych obręczy.

Nowe Porsche Panamera 2020Nowe Porsche Panamera 2020 fot. Porsche

System multimedialny Porsche Communication Management (PCM) wzbogacił się o dodatkowe funkcje, takie jak udoskonalona obsługa głosowa, radar z aktualnym oznakowaniem drogi i informacjami o zagrożeniach, a także bezprzewodową łączność Apple CarPlay. Porsche Panamera oferuje też szeroką gamę innowacyjnych systemów oświetlenia i wsparcia kierowcy, takich jak asystent utrzymania pasa ruchu z systemem rozpoznawania znaków drogowych, Porsche InnoDrive z adaptacyjnym tempomatem, asystent jazdy nocą, asystent zmiany pasa ruchu, matrycowe reflektory LED, asystent parkowania z widokiem otoczenia czy wyświetlacz przezierny (head-up display).

Nowe Porsche Panamera 2020Nowe Porsche Panamera 2020 fot. Porsche

Napędzana emocjami

Porsche Panamera to dość niespotykana kompozycja kontrastów. Z jednej strony jest to auto na wskroś luksusowe. Na pokładzie znajdziemy najlepsze materiały, nowoczesne systemy bezpieczeństwa i multimedia. Z drugiej mamy to, z czego Porsche słynie od dziesięcioleci - niesamowite osiągi i prowadzenie, które nie ma sobie równych. Mogłoby się wydawać, że połączenie osiągów auta sportowego z komfortem ekskluzywnej limuzyny nie będzie możliwe. A mimo to modelowi Panamera udaje się to od lat.

Szczególnie ciekawą wersją jest odmiana Turbo S o mocy 630 KM i potężnym momencie obrotowym 820 Nm. Najnowsza topowa odmiana przebija osiągami poprzedni wariant Panamera Turbo (ma o 80 KM i 50 Nm więcej), a na dodatek może pochwalić się jednym z najlepszych osiągów w swojej klasie. Od 0 do 100 km/h luksusowa limuzyna przyspiesza w 3,1 sekundy. Te niesamowite osiągi udało się wykrzesać ze zmodernizowanego czterolitrowego silnika V8 biturbo, a dodatkowo udało się przesunąć granicę prędkości maksymalnej do 315 km/h.

Nowe Porsche Panamera 2020Nowe Porsche Panamera 2020 fot. Porsche

Niemiecka precyzja

Taka moc wymaga niesamowitej precyzji, by w kontrolowany sposób przenieść tę ogromną siłę napędową na drogę i zapewnić jak najlepszą dynamikę na zakrętach. Dlatego w nowym Porsche Panamera pojawiło się trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne, system Porsche Active Suspension Management (PASM) oraz układ stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport). Wraz z Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) układy te zostały zoptymalizowane i przystosowane do wymagań każdego konkretnego wariantu modelu Panamera. A tych w portfolio Porsche nie brakuje.

Luksusowo, ale rodzinnie

Kolejnym ciekawym wcieleniem Porsche Panamera jest wersja Sport Turismo. Występuje ona we wszystkich wersjach silnikowych, a jednocześnie oferuje bardziej przestronny bagażnik. Wersja Sport Turismo pomieści 520 litrów bagaży, a standardowy liftback - 495. Różnica nie jest kolosalna, ale Sport Turismo charakteryzuje się także nietypową linią nadwozia.

Poza niesamowitymi osiągami, Porsche Panamera może się także pochwalić mnogością wersji nadwoziowych i napędowych. Wspomniana odmiana Sport Turismo występuje we wszystkich wersjach silnikowych: od 4, przez GTS i emocjonujące Turbo S, aż po hybrydowe 4S E-Hybrid. Nie można także zapomnieć o ekskluzywnej wersji Executive z wydłużonym o 15 cm rozstawem osi, zapewniającym jeszcze więcej komfortu pasażerom drugiego rzędu siedzeń.

Nowe Porsche Panamera 2020Nowe Porsche Panamera 2020 fot. Porsche

Ekologia ma znaczenie

Skoro dało się połączyć samochód sportowy z luksusową limuzyną, Porsche poszło o krok dalej i do tej mieszanki wybuchowej dołożyło jeszcze ekologię. W dzisiejszych czasach marki coraz bardziej liczą się z ekologią i losem naszej planety. Jednak elektryfikacja to nie tylko samochody stricte elektryczne, które też potrafią być emocjonujące, czego dowodem jest choćby Porsche Taycan, ale także (a może przede wszystkim) hybrydowe. A dodatkowe zasilanie z gniazdka elektrycznego nie musi oznaczać wyrzeczeń ani kompromisów. Przynajmniej nie w Porsche.

Mowa oczywiście o Porsche Panamera 4S E-Hybrid. Hybrydowa limuzyna jest częścią strategii E-Performance marki Porsche. Wersja 4S E-Hybrid to hybryda typu plug-in z zupełnie nowym zespołem napędowym o mocy 560 KM, połączonym z akumulatorem o pojemności 17,9 kWh. Dzięki temu zasięg w trybie elektrycznym wynosi do 54 km (wg WLTP), czyli nawet o 30 proc. więcej niż w przypadku poprzedniej wersji. Wszystko dzięki zastosowaniu zoptymalizowanych ogniw - dzięki temu pojemność akumulatora brutto wzrosła z 14,1 do 17,9 kWh, a tryby jazdy zostały zmodyfikowane pod kątem efektywniejszego wykorzystywania energii.

Panamera 4S E-Hybrid to inteligentne połączenie silnika elektrycznego o mocy 136 KM, zintegrowanego z 8-biegową przekładnią dwusprzęgłową PDK, oraz 2,9-litrowej jednostki V6 biturbo o mocy 440 KM. Zestaw generuje moc systemową 560 KM i maksymalny moment obrotowy 750 Nm. Nic dziwnego, że osiągi luksusowej hybrydy są imponujące: sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 3,7 sekundy (ze standardowym pakietem Sport Chrono), a maksymalna prędkość wynosi 298 km/h.

Nowe Porsche Panamera 2020Nowe Porsche Panamera 2020 fot. Porsche

Porsche Panamera to klasa sama dla siebie, a nowe wcielenie udowodniło swoje osiągi na legendarnej północnej pętli toru Nurburgring. Wersja Turbo S może pochwalić się rekordem na najbardziej wymagającym torze wyścigowym na świecie. Lars Kern, kierowca fabryczny Porsche pokonał okrążenie "zielonego piekła" o długości 20,832 km w ciągu 7:29,81 min. To nowy oficjalny rekord w klasie samochodów luksusowych. 

Trudno się zatem dziwić, że Porsche Panamera od chwili swojego debiutu wzbudza niemałe emocje i pojawia się w najróżniejszych konkursach. W naszym Plebiscycie The Best of Moto nie zabrakło najnowszego wcielenia sportowej limuzyny ze Stuttgartu-Zuffenhausen. Na Porsche Panamera Turbo S w kategorii “Samochód luksusowy” możecie zagłosować TUTAJ.