Hybryda Hondy Jazz bez tajemnic. Sprawdzamy, dlaczego napęd e:HEV jest tak chwalony

Zupełnie nowa Honda Jazz przyjechała do Europy z hybrydowym napędem e:HEV. Ma być dynamiczna i oszczędna. Jaka jest? Dokładnie taka. Hybryda Hondy zewsząd zbiera pochwały.

Na rynku wciąż jest niewiele samochodów z bezobsługowym napędem hybrydowym, a już miejskich aut tej kategorii – jak na lekarstwo. Z perspektywy kierowcy to zła informacja. Taka hybryda oznacza przecież wymierne korzyści (głównie w postaci dużo niższego zużycia paliwa), a w przeciwieństwie do hybryd typu plug-in nie wymaga podłączania auta do gniazdka. Po prostu wsiadamy i jedziemy, nie przejmując się niczym. Bezobsługowe hybrydy najlepiej czują się w mieście ze względu na specyfikę jazdy. Częste hamowania oznaczają, że układ hybrydowy odzyskuje dużo energii, którą później może wykorzystać do jazdy w trybie elektrycznym. Podczas jazdy po mieście, nowoczesne układy przez większość czasu nie włączają jednostki spalinowej. W prostej linii przekłada się to na niższe zużycie paliwa i niższą emisję zanieczyszczeń do atmosfery.

Nowa Honda Jazz znalazła się w ścisłym finale kategorii głównej plebiscytu The Best of Moto. Na Samochód Roku możesz zagłosować TUTAJ

Honda to wie i dlatego nowy Jazz to hybryda

Czwarta generacja Hondy Jazz przyjechała do Europy właśnie jako hybryda i z miejsca zdobyła uznanie. - Hybrydowy napęd Jazza jest znakomity. Ma dość prosty, ale przemyślany projekt - pisał dziennikarz Moto.pl w relacji z pierwszych jazd w akapicie z nagłówkiem o wiele mówiącym tytule - “Jazz ma nowoczesny, dynamiczny i ekonomiczny napęd e:HEV”. Deklarowane zużycie paliwa na stronie producenta to 3,7 – 5,9 l/100 km. Podczas naszego testu, bez żadnego wysiłku udało się osiągnąć 4,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Co ciekawe, to wartość, którą Jazzowi zmierzono podczas oficjalnego pomiaru WLTP. Zwykle zbliżenie się do tych wartości w realnym życiu jest praktycznie niemożliwe. W przypadku Jazza nie było o to trudno. Na niektórych odcinkach zużycie wyraźnie spadało poniżej czwórki.

Honda Jazz Crosstar 2020Honda Jazz Crosstar 2020 fot. Honda

Trochę szczegółów technicznych. Jak działa napęd e:HEV?

System e:HEV składa się dwóch kompaktowych silników elektrycznych o wysokiej mocy, współpracujących z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym DOHC i-VTEC i akumulatora litowo-jonowego oraz innowacyjnej przekładni bezpośredniej i jednostki sterującej przepływem mocy, zapewniających wysoki poziom sprawności i płynności pracy. Łączna moc układu to 109 KM.

W nowej Hondzie Jazz nie znajdziemy konwencjonalnej skrzyni biegów. Za przeniesienie napędu odpowiada elektronicznie sterowana przekładnia (e-CVT) o stałym przełożeniu, łącząca bezpośrednio ruchome elementy. Rezultatem jest ciche, płynne przenoszenie momentu obrotowego z rozwijanym liniowo przyspieszeniem we wszystkich trybach jazdy.

No właśnie tryby jazdy... Kierowca nie musi się niczym przejmować

Układ hybrydowy pracuje w jednym z trzech trybów. Za ich dobór odpowiada komputer, który wybiera odpowiedni tryb w danej sytuacji, robi to błyskawicznie i płynnie, w sposób niezauważalny dla kierowcy. My jedziemy, a system samodzielnie optymalizuje pracę układu. Jakie to tryby?

  • Tryb elektryczny (EV Drive). Akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy. To właśnie ten tryb jest najchętniej wykorzystywany przez układ. Zwłaszcza w mieście. Zapewnia bezemisyjną jazdę bez włączania jednostki spalinowej.
  • Hybrydowy tryb pracy (Hybrid Drive). Silnik benzynowy wytwarza energię, która trafia do generatora, gdzie jest zamieniana na prąd, przekazywany następnie do silnika elektrycznego napędowego. W większości przypadków, podczas jazdy miejskiej, pojazd samodzielnie przełącza się pomiędzy napędem hybrydowym i elektrycznym (EV), co zapewnia maksymalną wydajność.
  • Tryb silnika spalinowego. Mechanizm sprzęgła blokującego tworzy bezpośrednie połączenie między silnikiem benzynowym i napędzanymi kołami a moment napędowy jest kierowany z silnika wprost na koła. To tryb wykorzystywany podczas jazdy z wysokimi prędkościami – na przykład na autostradzie. Odpowiedzialność za napędzanie auta bierze na siebie jednostka 1.5 DOHC i-VTEC. Motor elektryczny może ją wspomóc podczas szybkiego przyspieszania.

Nowa Honda Jazz jest jednym z mocniejszych kandydatów w kategorii Samochód Miejski w plebiscycie The Best of Moto. Możesz na nią zagłosować w TYM MIEJSCU

Honda Jazz Crosstar 2020Honda Jazz Crosstar 2020 fot. Honda

Dwie twarze hybrydy e:HEV. Oszczędna, ale też dynamiczna

Dynamika jazdy to druga ważna zaleta nowej Hondy Jazz. Pomimo rodzinnej sylwetki, kiedy ją do tego zmusimy, przyspiesza chętnie i dynamicznie – w 9,5 s do 100 km/h ze startu zatrzymanego i rozpędza się do 175 km/h. Układ reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia od razu, co docenimy podczas zmiany pasa lub włączania się do ruchu. W mieście od samych liczb ważniejsza jest szybka reakcja auta i dynamiczne przyspieszenie już na pierwszych metrach. Pozwala to na bezpieczne i komfortowe manewry.

Również zawieszenie i układ kierowniczy nadążają za tymi osiągami. W podwoziu czuć geny marki. Dla inżynierów Hondy właściwości jezdne zwykłych modeli zawsze były istotne. W nowym Jazzie jest tak samo. Mimo miejskiego charakteru szybsza jazda sprawia sporą przyjemność. Dodatkowym plusem jest znakomita pozycja do jazdy osiągnięta również dzięki wygodnym fotelom i kierownicy o idealnym kształcie.

Honda Jazz 2020Honda Jazz 2020 fot. Honda

Napęd e:HEV w Hondzie Jazz to dopiero początek

Jazz to pierwszy model w europejskiej ofercie Hondy z oznaczeniem “e:HEV”. W najbliższym czasie ten nowy emblemat zacznie się pojawiać na kolejnych modelach tej marki. To dobra informacja. Jeśli kolejne hybrydy będą tak udane, to Honda stanie się jednym z głównych graczy na rynku aut hybrydowych.

Oprócz Hondy Jazz w plebiscycie The Best of Moto rywalizuje również w pełni elektryczna Honda e. Na Samochody Roku możesz głosować TUTAJ. Na głosujących czekają nagrody