Dacia Duster - prawdziwe rewolucje zaczynają się na dole

Gdyby się nad tym zastanowić, najlepszym wskaźnikiem ewolucji w motoryzacji jest coraz powszechniejsza dostępność innowacyjnych rozwiązań. Co nam po nowoczesnych technologiach, jeśli są tylko dla nielicznych? Dacia Duster w najnowszej wersji jest tego najlepszym dowodem.

Rynek motoryzacyjny od lat staje się coraz bardziej konkurencyjny. Trudno się na nim wyróżnić, a zwłaszcza zaprezentować oryginalny produkt w atrakcyjnej cenie. Dzieje się tak, bo wszystkie koncerny samochodowe inwestują duże kwoty w rozwój, chcą zadowolić wymagających klientów i w rezultacie... dochodzą do takich samych wniosków.

Dlatego rzadkością są modele samochodów, które mimo atrakcyjnej ceny są pożądane przez klientów z innych powodów. W Europie takie auta można policzyć na palcach jednej ręki. Wszystkie mają pewną wspólną cechę: ciężko je kupić, bo producenci nie są w stanie zaspokoić nieoczekiwanie wysokiego popytu.

Sztandarowy przykład takiego auta to Dacia Duster. Atrakcyjny, rozsądnie wyceniony SUV marki o neutralnym wizerunku okazał się hitem od początku sprzedaży. Druga generacja Dustera, która miała premierę pod koniec 2017 roku, przyspieszyła ten trend.

Dzięki dogłębnej modernizacji Duster stał się jeszcze bardziej atrakcyjny wizualnie i nowocześniejszy. Głównie dlatego, że macierzysty koncern Renault słuchał swoich klientów. W samochodzie, który i tak był chętnie kupowany, poprawił elementy krytykowane najczęściej.

Nowy Duster zyskał ciekawsze, lepiej wykończone wnętrze i nowocześniejszy wygląd. Efekt przekroczył wszelkie oczekiwania - fani tego modelu czekali na odbiór swojego wymarzonego samochodu całe miesiące, a na ulicy oglądali się za nim niemal wszyscy. W 2020 roku atrakcyjność Dustera wzrosła po raz kolejny, bo w sprzedaży pojawiła się wersja z podwójnym zasilaniem: benzyną i LPG.

Dacia Duster LPGDacia Duster LPG fot. Dacia

Dacia Duster burzy motoryzacyjną Bastylię, to początek rewolucji

Recepta na sukces Dustera jest prosta i dziwi fakt, że tak niewielu producentów jest w stanie ją zrealizować. Wystarczy wykorzystać niezawodne, sprawdzone rozwiązania techniczne, zadbać o ergonomię, ubrać ją w atrakcyjną formę i zwieńczyć metką z kuszącą ceną.

Zastosowane technologie wcale nie muszą być najnowsze, bo to niemożliwe za rozsądne pieniądze. Poza tym nie wszyscy klienci chcą być królikami doświadczalnymi. Większość osób traktuje samochód jak narzędzie i przed zakupem przeprowadza kalkulację kosztów.

W przypadku Dustera z zasilaniem LPG wypada ona wyjątkowo atrakcyjnie, a przy okazji klient otrzymuje samochód, którego w żadnym wypadku nie musi się wstydzić. Skromność i praktyczność to powód do dumy, zwłaszcza w czasach kryzysu.

Nie należy zapominać, że pomimo tych cech, Dacia Duster należy do modnej, zdobywającej szturmem rynek kategorii samochodów SUV. Niezależnie od powodów, z których auta przypominające terenowe są kochane przez kierowców, trzeba się z tym pogodzić. Nie da się płynąć pod prąd.

Atrakcyjny miejski SUV w wersji z podwójnym zasilaniem zyskuje kolejny atut. Nie dość, że jest samochodem przystępnym cenowo, ciekawie wyglądającym i praktycznym, to jego użytkowanie staje się wyjątkowo ekonomiczne i ekologiczne

Producent umieścił na swojej stronie kalkulator, który pomoże sprawdzić, jak szybko po jej zakupie zaczniemy zarabiać, ale korzystanie z niego nie jest konieczne. Niezależnie od uzyskiwanych przebiegów ten moment następuje prędko.

Częściowo dlatego, że instalacja gazowa jest "dotowana" przez producenta. Pomimo atrakcyjnej ceny składa się z podzespołów wysokiej jakości i jest wyjątkowo bezpieczna w użytkowaniu. Dodatkowo nabywca Dustera w wersji z zasilaniem LPG korzysta z takiej samej gwarancji i pakietów serwisowych, jak użytkownicy pozostałych wersji.

Do jego konstrukcji wykorzystano model Dustera z przednim napędem i nowoczesnym benzynowym silnikiem TCe 100 o mocy 100 KM. Jego pojemność skokowa wynosi zaledwie jeden litr, ale dzięki zastosowaniu turbosprężarki zapewnia moment obrotowy, który skutecznie rozpędza kompaktowy samochód.

Dacia Duster z LPG - ekologia może być ekonomiczna

Silnik Dacii jest przykładem skutecznego downsizingu, kiedy zmniejszanie pojemności silnika ma sens. Żeby było ciekawiej, po przejściu na zasilanie gazem, osiągi Dustera wcale się nie pogarszają. Wręcz przeciwnie, przyspieszenie tego modelu staje się lepsze o kolejne części sekundy.

Również ograniczenie się do odmiany z napędem na przednie koła jest decyzją podyktowaną rozsądkiem. Większość kierowców użytkuje samochody w warunkach, które nie wymagają napędu obu osi, podnoszącego koszt, masę i zużycie paliwa. A Duster LPG ma być przede wszystkim praktyczny.

Instalacja zasilająca LPG została fabrycznie zintegrowana z pozostałymi podzespołami auta, a elementy sterujące - wkomponowane w tablicę przyrządów. Producentowi jest łatwiej zrobić jedno i drugie, bo przewiduje taką możliwość już na etapie projektowania samochodu.

Dacia Duster LPGDacia Duster LPG fot. Dacia

Dacia Duster to danie z francuskiego bistro - proste, ale smaczne

Wisienką na torcie dla klientów Dacii Duster w wersji LPG jest kolejna cecha tego samochodu. Użytkują auto przyjazne dla środowiska. Świat zachłystuje się autami na prąd, które niewątpliwie są przyszłością motoryzacji, ale zapomina, że w tej chwili rachunek ekologiczny nie zawsze wychodzi w ich przypadku idealnie.

Gaz LPG, który jest płynną mieszaniną propanu i butanu, spala się wyjątkowo skutecznie, a ten proces ma niewiele ubocznych produktów. Dlatego w przypadku eksploatacji Dustera LPG można ograniczyć nie tylko koszty (nawet o 50 proc.), ale też emisję szkodliwych substancji do atmosfery.

Mieszanina propanu i butanu nie zawiera benzenu, a jej spalanie nie wytwarza cząstek stałych. Oznacza to ograniczenie emisji najbardziej trucicielskich tlenków azotu nawet o 99 procent! Gdyby jedna dziesiąta europejskich samochodów była zasilana takim paliwem, emisja dwutlenku węgla do atmosfery spadłaby o 350 milionów ton.

Ekonomiczna, ekologiczna i praktyczna. Taka jest Dacia Duster zasilana LPG. Dodatkowo ma wszędobylski charakter i może być wyposażona we wszystkie elementy przydatne na co dzień: nowoczesny system multimedialny, klimatyzację, zewnętrzne kamery i inne układy podnoszące bezpieczeństwo jazdy.

Często najtrudniej zauważyć rzeczy, które są tuż przed nami. Po podsumowaniu cech Dacii Duster ciężko się oprzeć jej urokowi, zwłaszcza w wersji z fabryczną instalacją LPG. Wprowadzenie na rynek tak wyjątkowego gracza może mieć jeszcze jeden efekt uboczny, pozytywny dla wszystkich.

W tak konkurencyjnej branży jak motoryzacja, konkurenci nie będą patrzeć bezczynnie na sukces rynkowy SUV-a francuskiego koncernu. Prędzej czy później zaoferują samochody z podobnymi cechami, wyposażeniem i ceną. Dzięki temu zyskają klienci, a rynek motoryzacyjny przejdzie szybszą ewolucję. A może nawet rewolucję, bo te zawsze rozpoczynają się na dole i z powodów ekonomicznych.

Dacia Duster LPGDacia Duster LPG fot. Dacia