Spalanie w mieście 3,8 l/100 km? Ulubione małe auto Polaków ma nową hybrydę

Piękna stylistyka, zupełnie nowa płyta, zaskakująca przestronność oraz imponująca lista systemów bezpieczeństwa i nowoczesnego wyposażenia - nowa Toyota Yaris ma wiele zalet. O czymś zapomnieliśmy w tej wyliczance? Tak, o układzie hybrydowym czwartej generacji.

Najnowsza generacja Toyoty Yaris jest przełomowa. Przede wszystkim po raz pierwszy zastosowano przy jej produkcji architekturę Toyota New Global Architecture TNGA oraz modułową platformę GA-B. To otworzyło przed inżynierami nowe możliwości, dzięki czemu przestronność małego Yarisa imponuje. Podobnie jak zaskakująco bogate wyposażenie (np. wyświetlacz head-up i wirtualne zegary) oraz długa lista systemów bezpieczeństwa, które dostępne są w standardzie. Jednak, kiedy mówimy "Toyota", to myślimy "hybrydy". I nie inaczej jest w przypadku nowego Yarisa, który zawiesza poprzeczkę konkurencji jeszcze wyżej (a tak naprawdę... niżej). Na poziomie 3,8 l/100 km.

Czwarta generacja układu hybrydowego

Tuż przed końcem wakacji odbyła się oficjalna premiera czwartej generacji Toyoty Yaris. Była to pierwsza w historii premiera online, a relację z tego wydarzenia można było obejrzeć na oficjalnym profilu Toyota Polska na YouTube. Był to pierwszy film z serii, na których Krystian Plato i Dagmara Kowalska przybliżają nam najważniejsze cechy nowej Toyoty Yaris. W prosty i przystępny sposób. Najnowsze wideo dotyczy właśnie nowego układu hybrydowego:

 

Zaskakująco niskie zużycie paliwa. I na papierze, i w realnym życiu

Zgodnie z rygorystyczną normą WLTP w cyklu mieszanym nowa Toyota Yaris zużywa 3,8 l/100 km, czyli o 20 proc. mniej niż w poprzedniej generacji. Jednak podczas pierwszych jazd testowych nowym maluchem Toyoty niektórym dziennikarzom udało się bez problemu zejść poniżej deklarowanej wartości. Trasa testowa składała się zarówno z odcinków miejskich jak i poza miejskich. Naszemu koledze z redakcji udało się uzyskać średnie zużycie na poziomie 3,7 l/100 km. Jednak w samym mieście ograniczył je nawet poniżej 3 l/100 km.

Toyota Yaris 2020Toyota Yaris 2020 fot. Toyota/MACIEJ LUBCZYNSKI

W czym tkwi sekret nowej Toyoty Yaris?

To już czwarta generacja napędu hybrydowego. Układ napędowy został oparty na 3-cylindrowym silniku 1.5 Dynamic Force, który został połączony z silnikiem elektrycznym. Jednostka spalinowa generuje 93-konie mechaniczne, a elektryczna dodaje kolejne 80 KM. W efekcie łączna moc wynosi 116 KM. Auto ma także nowy akumulator litowo-jonowy, hybrydową skrzynię biegów oraz jednostkę sterującą mocą.

Wszystko to ma przełożenie nie tylko na wspomniane zaskakująco niskie zużycie paliwa, ale także osiągi i komfort jazdy. Przyspieszenie od 0-100 km/h wypada lepiej o 15 proc. – Yaris Hybrid rozpędza się do setki w 9,7 sekundy. Poprawiono także jazdę z prędkościami autostradowymi – czas przyspieszania od 80 do 120 km/h spadł do 8,1 sekundy. Bardzo istotną zmianą jest również jest jeszcze lepsza praca Yarisa w trybie EV. Auto jeszcze chętnie z niego korzysta, może w nim osiągnąć prędkość do 130 km/h, a w ruchu miejskim porusza się wyłącznie przy pomocy silnika elektrycznego przez większość czasu jazdy. Stąd tak znakomite wyniki, jakie wychodzą podczas pokonywania miejskich odcinków. Pisząc o hybrydach nie sposób uciec od tematu "wycia" - to jedna z wad skrzyń CVT, na które narzeka wielu kierowców. To dotyczyło poprzednich generacji - w najnowszych ten problem już nie występuje.

Toyota Yaris 2020Toyota Yaris 2020 fot. Toyota

Nowa Toyota Yaris w wersji Hybrid to zdecydowanie jeden z najciekawszych, a na pewno najoszczędniejszych samochodów segmentu. Jednak osoby zainteresowane zakupem nowego Yarisa nie muszą decydować się tylko na hybrydę. Producent w ofercie zachował również klasyczne silniki benzynowe. Wśród nich można wymienić 3-cylindrowe jednostki 1.0 lub 1.5-litra. Pierwszy z nich (1.0 VVT-i) o mocy 72 km współpracuje z manualną, 5-biegową skrzynią biegów. Jest to silnik, który występował również w poprzedniej generacji auta. Drugą dostępną opcją jest 1.5 VVT-i o mocy 121 KM. W standardzie jest on połączony z 6-biegowym manualem lub opcjonalnie z automatyczną przekładnią CVT.