TNGA, czyli cztery litery, które zmieniają zasady gry w segmencie B

Nowa Toyota Yaris ledwo pojawiła się na rynku, a już narobiła niemałego zamieszania w segmencie B. Wszystko za sprawą zupełnie nowej platformy TNGA, która do tej pory zarezerwowana była dla aut kompaktowych, a nawet SUV-ów. Nowe rozwiązania sprawiają, że ten japoński mieszczuch jest rewolucją w swoim segmencie.

Toyota Yaris od 21 lat jest światowym bestsellerem segmentu B. Od początku produkcji sprzedano ponad 4 miliony egzemplarzy, z czego ponad pół miliona to miejskie i ekologiczne hybrydy. Lata obecności na szczytach list sprzedaży zobowiązują - czwarte wcielenie Toyoty Yaris zaskakuje nowoczesnością i dojrzałością niespotykaną wśród aut miejskich.

Toyota Yaris 2020Toyota Yaris 2020 fot. Toyota

Yaris na wielkim ekranie

Oficjalna premiera Toyoty Yaris miała miejsce pod koniec sierpnia, ale to jeszcze nie wszystko. W dniach 11-12 września odbędą się dni otwarte, podczas których każdy będzie mógł na własne oczy zobaczyć nowego Yarisa. Szczegóły związane z nowym miejskim autem Toyoty dostępne są na oficjalnym profilu Toyota Polska na YouTube. Poza relacją z ogólnopolskiej premiery znajdziemy tam również produkcje wideo przybliżające zalety rewolucyjnego hatchbacka.

 

Innowacyjna konstrukcja

Czwarta generacja Toyoty Yaris powstała na nowej modułowej platformie TNGA, którą znamy z większych modeli Toyoty, takich jak kompaktowa Corolla czy terenowa Toyota RAV4. Platforma, na której bazuje Yaris nosi oznaczenie GA-B i dała konstruktorom zupełnie nowe, niespotykane w tym segmencie możliwości.

Nowa konstrukcja nie tylko pozwoliła na nowoczesny i dojrzały design, ale także na istotne zmiany konstrukcyjne. Rozstaw osi zwiększył się o 5 cm (2560 mm), rozstaw kół - o prawie 6 cm, ale długość nadwozia została zmniejszona o pół centymetra. Dzięki temu auto zachowało bardzo kompaktowe wymiary, ale kabina oferuje znacznie więcej przestrzeni. Widać to nie tylko w kabinie, gdzie kierowca i pasażer mają dodatkowe 20 mm miejsca, ale także w bagażniku. Ma on głębokość 700 mm i 286 litrów pojemności.

Toyota Yaris 2020Toyota Yaris 2020 Toyota

Toyota Yaris 2020Toyota Yaris 2020 Toyota

Dojrzałość rodem z wyższych segmentów

Rozsunięcie osi pozwoliło na niższe rozmieszczenie podzespołów w aucie. Środek ciężkości obniżono aż o 12 mm, co bezpośrednio przełożyło się na odczucia z jazdy. Dodatkowo fotel kierowcy umieszczono aż 4 centymetry niżej od poprzednika, co jeszcze bardziej pozwala kierującemu wyczuć auto podczas dynamicznej jazdy. Zwieńczeniem innowacyjnej konstrukcji jest usztywnienie platformy o 37 proc. względem poprzednika, a im sztywniejsza platforma, tym auto pewniej zachowuje się w zakrętach i podczas dynamicznych manewrów.

W prowadzeniu pomaga także zaprojektowane od podstaw zawieszenie. Inżynierowie mogli zastosować bardziej miękkie sprężyny, dzięki czemu auto lepiej radzi sobie na nierównej nawierzchni, a zwłaszcza poprzecznych nierównościach takich jak np. łączenia asfaltu, bez uszczerbku precyzji prowadzenia. Nowa Toyota Yaris została także lepiej wygłuszona, co pozwoliło wyeliminować jeden z podstawowych problemów aut miejskich - hałas przy większych prędkościach. Nowy Yaris czuje się równie dobrze w miejskim ruchu, jak i na autostradach.

Toyota Yaris 2020Toyota Yaris 2020 fot. Toyota

Patrząc na konstrukcyjne rozwiązania, które pojawiły się w nowym Yarisie można mieć wrażenie, że ten mały mieszczuch wyprzedza swoje czasy. Toyota mówi, że Yaris jest najbezpieczniejszym miejskim samochodem w historii. Dowodem tego jest obecność wielu najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa, których do tej pory próżno było szukać w segmencie aut miejskich. Yaris od lat był bestsellerem w swojej klasie, a jego najnowsze wcielenie pokazuje, że prędko się to nie zmieni.

Toyota Yaris 2020Toyota Yaris 2020 Toyota