Volkswagen Golf po raz ósmy. Cyfrowa rewolucja

Bez Golfa nie byłoby samochodów kompaktowych. Innowacyjny pomysł przyjął się na całym świecie, a niemiecki producent stworzył nowy segment samochodów. Rewolucja trwa nadal, teraz Golf przeniósł ją do cyfrowej rzeczywistości.

Historia zobowiązuje. Rynek motoryzacyjny patrzy na Volkswagena z pytaniem - czy wciąż jest w stanie wytyczać trendy? Rzut okiem na specyfikację najnowszej, już ósmej generacji kompaktowego Volkswagena pozwala pozbyć się wątpliwości.

Digital Cockpit - zegary odchodzą do lamusa

Koncern Volkswagen wprowadza swoje innowacyjne rozwiązania do kolejnych modeli. Dlatego do najnowszego Golfa trafił cyfrowy interfejs Digital Cockpit. To ewenement w popularnym kompaktowym segmencie cenowym.

Rozwiązanie zastępuje klasyczne wskaźniki nowoczesnym wyświetlaczem wysokiej rozdzielczości. Zgrabny projekt łączy się w spójną całość z systemem multimedialnym, umieszczonym na konsoli środkowej i tak powstaje Innovision Cockpit.

Mimo że niektórzy tęsknią za tradycyjnymi wskaźnikami, cyfrowy kokpit ma zdecydowaną przewagę. Pozwala wyświetlać znacznie więcej informacji, konfigurować je – już od wersji Life - w indywidualny dla każdego kierowcy sposób oraz znacznie wygodniej obsługiwać pokładowe systemy. Służą do tego przyciski umieszczone na kierownicy. Ich obsługa jest prosta i nie odwraca uwagi kierowcy w czasie jazdy. Takie rozwiązanie ma niebagatelny wpływ na wygodę użytkowania i bezpieczeństwo jazdy.

Nowy Volkswagen GolfNowy Volkswagen Golf fot. Volkswagen

System multimedialny - interaktywny, internetowy, intuicyjny

To samo dotyczy systemu multimedialnego. Interakcja z nim odbywa się przy użyciu centralnego dotykowego ekranu oraz kilku przycisków. Ograniczono je do minimum, ale wciąż obsługują kluczowe funkcje.

Klasyczne przyciski włączające samochodowe urządzenia, zamieniono na atrakcyjnie wyglądające i precyzyjne panele dotykowe. Jeden z nich znajduje się z lewej strony kierownicy i służy do konfiguracji oświetlenia zewnętrznego oraz ogrzewania szyb.

 

Na środkowej konsoli Volkswagena Golfa można też znaleźć półkę z bezprzewodową ładowarką do smartfonów i najnowsze złącza USB-C. System multimedialny oczywiście współpracuje zarówno z rozwiązaniem CarPlay firmy Apple jak i urządzeniami opartymi na systemie Android, które komunikują się przy użyciu Android Auto. W przypadku iPhonów współpraca może przebiegać również całkowicie bezprzewodowo.

System nawigacyjny nowego Golfa może być na stałe połączony z Internetem. Rozwiązanie Online Traffic Info pozwala szybciej dotrzeć do celu, bo dzięki niemu nawigacja planuje i zmienia trasę w czasie rzeczywistym, omija korki oraz ostrzega o utrudnieniach w ruchu, również tych wywołanych przez wypadki i kolizje.

Wyświetlacz HUD - kokpit jak w samolocie

Ważnym elementem współpracy samochodu z kierowcą jest wyświetlacz przezierny, tak zwany HUD (Head Up Display). Rozwiązanie trafiło do motoryzacji z samolotów myśliwskich. Składa się ze specjalnego rzutnika, który wyświetla obraz na przedniej szybie.

Dzięki temu kierowca bez odwracania wzroku od sytuacji na drodze może odczytać najważniejsze informacje, takie jak wskazówki nawigacji czy obowiązujące ograniczenia prędkości. To ostatnie jest możliwe, gdy nasze auto jest wyposażone w nawigację, ponieważ specjalna kamera umieszczona z przodu samochodu potrafi odczytywać znaki drogowe.

Nowy Volkswagen GolfNowy Volkswagen Golf fot. Volkswagen

Aby kierowca również je widział nawet po zmroku oraz mógł komfortowo obserwować sytuację na drodze, powstały diodowe przednie światła IQ.Light. Oprócz tego, że są wyjątkowo jasne i zapewniają większy zasięg, mają rozszerzoną funkcjonalność. Diodowa matryca po raz pierwszy w gamie Volkswagena pojawiła się w SUV-ie Touareg.

Inteligentne światła wskażą drogę

Teraz IQ.Light trafiły do Golfa. Świetlna matryca składa się z 22 diod w każdym reflektorze. Pozwala to na doświetlanie całego pola widzenia kierowcy, bez oślepiania innych uczestników ruchu oraz automatyczne działanie świateł drogowych. Częścią rozwiązania IQ.Light są też dynamiczne kierunkowskazy. Animowany świetlny pas niesamowicie wygląda, ale oprócz tego jest łatwiejszy do zauważenia przez innych kierowców.

Volkswagen Golf pierwszej generacji zmienił motoryzacyjny świat w 1974 roku. Po niemal pół wieku i ośmiu generacjach nie przestaje wyznaczać trendów. Teraz charakterystyczna dla Volkswagena innowacyjność zagościła również w świecie cyfrowym.

Nowy Volkswagen GolfNowy Volkswagen Golf fot. Volkswagen

Więcej o:
Copyright © Agora SA