Na Salonie Samochodowym zadebiutowała zupełnie nowa marka - CUPRA. Choć jej powiązania z SEAT-em są oczywiste, najbardziej sportowe modele hiszpańskiej marki będą sygnowane nowym logo i rozwijane przez osobny zespół specjalistów. Modelem, który przetrze rynkowe szlaki nowej marki będzie SUV Ateca.
CUPRA Ateca łączy w sobie sportowy, dynamiczny design z przestronnym wnętrzem i pojemnym bagażnikiem. Silnik 2.0 TSI rozwija 300 KM i współpracuje z nową 7-stopniową skrzynią biegów DSG, która została zmodyfikowana tak, aby oferować sportową obsługę, a jednocześnie płynniejsze i bardziej precyzyjne przełożenia.
Cupra Ateca fot. Cupra
Pierwszy model w historii marki CUPRA wyposażona jest w system trakcji 4Drive – jeden z najbezpieczniejszych i najbardziej zaawansowanych zintegrowanych systemów trakcyjnych na świecie. System 4Drive analizuje warunki drogowe w czasie rzeczywistym, prędkość samochodu i każdego koła, pozycję kierownicy oraz tryb, aby szybko i stopniowo dostarczać potrzebną moc do odpowiednich kół. System 4Drive jest zoptymalizowany pod kątem współpracy ze wszystkimi trybami jazdy: normalnym, sportowym, indywidualnym, śniegowym, terenowym i oczywiście z trybem CUPRA. Po wybraniu tego ostatniego silnik przestawia się w tryb jazdy torowej – auto staje się dynamiczniejsze, a ustawienie adaptacyjnego zawieszenia nadaje pojazdowi agresywny, sportowy charakter. CUPRA Ateca może osiągnąć prędkość maksymalną 245 km/h, a na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h potrzebuje zaledwie 5,4 sekundy.
Drugą gwiazdą nowej marki jest e-Racer. To pierwszy w 100 proc. elektryczny samochód wyścigowy na świecie, z prawdziwie dynamicznym duchem, co potwierdzają jego możliwości: ponad 400 KM mocy ciągłej i do 680 KM mocy szczytowej. CUPRA e-Racer osiąga maksymalną prędkość 270 km/h, przyspieszając od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,2 sekundy, a od 0 do 200 km/h - w zaledwie 8,2 sekundy.
Cupra TCR fot. Cupra
e-Racer to pokaz siły marki CUPRA. Demonstruje jej potencjał technologiczny. Jeszcze w tym roku pojazd wystartuje w rywalizacji na torze, a w kolejnym będzie ścigać się wśród wyłącznie elektrycznych pojazdów.
Na targach w Genewie także SEAT podkreślił swój sportowy status. Hiszpańska marka zaprezentowała nowego Leona CUPRA R ST z silnikiem 2.0 TSI o mocy 300 KM, z napędem na wszystkie koła 4Drive i skrzynią biegów DSG. O przyczepność, oprócz szerokich 19-calowych kół, dba elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy, a o błyskawiczne wytracanie prędkości - układ hamulcowy Brembo z nawiercanymi tarczami.
Leona CUPRA R ST charakteryzują agresywnie stylizowane zderzaki z elementami z włókna węglowego. Całości dopełniają liczne miedziane wstawki, obejmujące m.in. lusterka wsteczne czy specjalnie zaprojektowane obręcze z lekkich stopów. Podobne wstawki znalazły się w kabinie i razem z obszytymi Alcantarą kierownicą i drążkiem zmiany biegów, biało-czarnymi cyferblatami zegarów i elementami z włókna węglowego nie pozostawiają złudzeń - Leon CUPRA R został stworzony dla fanów podwyższonego poziomu adrenaliny.
Seat Leon STR Cupra fot. Cupra
Na stoisku SEAT-a zadebiutował też Leon 1.5 TSI Evo 150 KM. To propozycja dla tych, którzy sportowe doznania chcą łączyć z komfortem codziennego użytkowania samochodów. Auto trafi do salonów latem tego roku.
Równie ważną, choć już nie tak widowiskową premierą, będzie cyfrowy kokpit. Nowoczesne i praktyczne rozwiązanie znane już z innych samochodów koncernu Volkswagena (tzw. wirtualny kokpit) zawita wkrótce na liście wyposażenia CUPRA Ateca, SEAT-a Leona CUPRA R ST, Leona 1.5 TSI EVO FR oraz Arony. Na specjalnie zaprojektowanym interaktywnym ekranie pojawią się najważniejsze wskaźniki.
Dla miłośników nowoczesnych technologii SEAT przygotował coś jeszcze - pakiet integrujący system multimedialny nowych modeli z Shazamem, czyli popularną na świecie aplikacją mobilną pozwalającą użytkownikom na rozpoznawanie muzyki. Wszyscy kierowcy, którzy usłyszą np. w radiu intrygujący ich utwór, będą mogli zlecić aplikacji wyszukanie jego wykonawcy w wygodny i przede wszystkim bezpieczny sposób. Usługa umożliwi również układanie własnych playlist i sprawne, bezpieczne korzystanie z nich w czasie jazdy. Usługa będzie wdrażana w SEAT-ach od kwietnia.