Czas na porządne wyczyszczenie auta. Tego będziesz potrzebować

Jak wyczyścić i nawoskować samochód? Jak zadbać o wnętrze? Po trudnej dla lakieru zimie nie wystarczy program ekspresowy na myjni automatycznej. Warto wyposażyć się w niedrogie preparaty i poświęcić na pielęgnację kilka godzin.

Mycie samochodu zimą ręcznieMycie samochodu zimą ręcznie kolaż redakcja, materiały partnerów, fot. flickr

Regularnie porządne mycie samochodu pozwoli utrzymać lakier w dobrej formie i jednocześnie śledzić na bieżąco ewentualne odpryski czy wykwity korozji. Dokładne czyszczenie, polerowanie i woskowanie powinno odbywać się przynajmniej dwa razy do roku - przed zimą i po niej. Jazda czystym samochodem może być przyjemniejsza i bezpieczniejsza, szczególnie jeśli brudne klosze świateł utrudniają ich widoczność, a śmieci na dywanikach wpadają pod pedały. Solidne, samodzielne mycie może wreszcie podnieść wartość samochodu przy jego odsprzedaży oraz być miłym sposobem na spędzanie wolnego czasu.

Jak samodzielnie umyć samochód

Trzeba zacząć od zakupu samochodowego szamponu i rozrobienia go z ciepłą wodą w odpowiedniej proporcji. Zależnie od warunków możemy korzystać z myjki ciśnieniowej lub zwykłego węża z wodą. Do mycia nadwozia najlepiej nadają się rękawice z mikrofibry (nie szkodzi im wielokrotne pranie w pralce). Obok pojemnika z wodą i szamponem warto postawić drugi, wypełniony czystą wodą. W nim należy płukać brudną rękawicę, aby pozbyć się drobin piasku i nie rysować nimi lakieru. To właśnie koliste zarysowania są największym wrogiem amatorów woskowania.

Mycie nadwozia zaczynamy od dachu, a kończymy na kołach i felgach, które wcześniej warto spryskać specjalnym środkiem rozpuszczającym pył z klocków hamulcowych. Po zimie szczególną uwagę przykładamy do mycia progów oraz rantów nadkoli, gdzie mogą osadzać się pozostałości soli.

Jak suszyć samochód

Popularną irchę najlepiej wyrzucić do kosza, ponieważ i ona sprzyja kolistym zarysowaniom (tzw. "swirls") oraz pozbawia lakier warstwy wosku. Nasz lakier pozostaje niezabezpieczony, a my mamy dodatkową pracę i koszty w postaci kolejnej aplikacji produktu. Do wycierania karoserii najlepiej użyć dużych ręczników z mikrofibry, które w sklepach internetowych lub hipermarketach można kupić już za kilkanaście złotych. Nie zapominajmy o aluminiowych felgach, na których po zastosowaniu specjalnego preparatu mogą pozostać nieestetyczne plamy po wodzie, oraz panelach blachy widocznych po otwarciu drzwi i klapy. Standardowe mycie kończymy polerowaniem mikrofibrą z cienkich włókien i... auto znów jak nowe! W przypadku samochodów, które wcześniej przez długi okres nie odwiedzały myjni, to jednak dopiero początek procesu detailingu.

Jak pozbyć się rys z samochodu

Osoby, które samodzielnie myją samochód, często popełniają błąd i aplikują wosk na umytą wcześniej powierzchnię. Najpierw jednak warto obejrzeć lakier i zastanowić się, jakich jeszcze zabiegów może wymagać. Woskowanie to ostatecznie zwieńczenie procesu pielęgnacji, więc odkładamy je na koniec.

Posiadacze samochodów w jasnych kolorach mogą narzekać szczególnie na czarne pozostałości asfaltu osadzające się na zderzakach i rantach nadkoli. Jak sobie z nimi poradzić? Pomocna okaże się glinka, plastyczna masa do czyszczenia lakieru (cena 35-100 zł, jedna sztuka wystarczy na kilka aplikacji). Kawałek glinki uformowany w dłoniach doskonale zbiera uporczywe zabrudzenia. Czystą karoserię należy zwilżyć wodą z szamponem lub produktem typu "quick detailer", aby nadać glince poślizg, i dokładnie wycierać glinką kolejne panele blachy. W efekcie lakier naszego auta będzie gładki, czysty i przygotowany do kolejnych etapów pielęgnacji. Zabieg glinkowania warto stosować raz na pół roku (lub częściej w razie potrzeby). Uwaga! Jeśli glinka upadnie nam na podłogę, wyrzucamy ją lub ucinamy zabrudzony kawałek. Zużytą stronę formujemy na nowo. W niskiej temperaturze należy częściej ugniatać glinkę lub zanurzać ją w ciepłej wodzie.

Następnie należy przystąpić do usunięcia zmatowiałej warstwy lakieru, oksydacji, powierzchownych zarysowań oraz przygotowania powierzchni pod nałożenie wosku. W tym celu sięgamy po produkt z grupy cleanerów (ceny 30-60 zł). Z pomocą większości uda nam się jednak przywrócić lakierowi należyty blask, pozbyć się rys i odbarwień. Warto tylko uzbroić się w cierpliwość (jedno zastosowanie nie sprawi, że lakier używanego samochodu od razu zalśni lustrzanym odbiciem), a z drugiej strony nie bać się, że uszkodzimy powierzchnię. Podczas ręcznego stosowania markowe środki są nieszkodliwe i bezpieczne dla lakieru. Nakładamy je za pomocą aplikatora z gąbki zgodnie z instrukcją, zazwyczaj wcierając w lakier małymi kolistymi ruchami aż do wyschnięcia. Resztki należy od razu usunąć z blachy szmatką z mikrofibry. Nie warto interesować się preparatami typu "kilka w jednym". Oddalają nas one od zamierzonego efektu.

Kolejny krok - jeśli nasz samochód ma ciemny kolor - to zastosowanie odżywczej politury, odpowiedzialnej za tzw. "mokry wygląd" (40-50 zł) i głęboki odcień. Tak jak w przypadaku cleanera, odrobinę należy nałożyć na gąbkę, rozprowadzić po panelu karoserii i wetrzeć kolistymi ruchami, a pozostałość usunąć szmatką.

Jak woskować samochód

Woskowanie należy przeprowadzać w temperaturze powyżej 10 stopni Celsjusza. Klasyczne woski zazwyczaj można od razu rozprowadzić na całej karoserii i pozostawić na 20 minut wyschnięcia, chociaż niektóre produkty należy natychmiast polerować aż do uzyskania połysku. Do aplikacji wosku używamy aplikatora z gąbki, po czym polerujemy preparat mikrofibrą.

Woski dzielimy na płynne i twarde (pasty), naturalne (z zawartością wosku Carnauba) i syntetyczne (polimerowe). Specjaliści twierdzą, że woski naturalne są bardziej wskazane w przypadku samochodów pokazowych i odznaczają się ciepłym, naturalnym blaskiem, a woski syntetyczne łączą wygląd z długotrwałą ochroną lakieru. Porównanie to opiera się jednak o różne gusta, a trwałość najlepiej wypróbować na bazie własnych doświadczeń i testów wielu modeli wosków (w Polsce przeprowadza je się np. na forum KosmetykaAut.pl). Można nakładać kilka wosków na siebie, aczkolwiek nie ma sensu stosowania dwóch preparatów jednego rodzaju. Z uwagi na lepszą trwałość efektu woski naturalne nakładamy na koniec, po rozprowadzeniu wosku syntetycznego. Nie warto zawracać sobie głowy tanimi preparatami koloryzującymi w sprayu. Są nieskuteczne. Wybór nieco droższych produktów to tak naprawdę oszczędność.

Woskowanie dobrze zrobi również felgom, z których łatwiej spłynie brud, a ich powłoka będzie mniej podatna na korozję oraz utlenianie. Zarówno przy ręcznym, jak i mechanicznym nakładaniu preparatów do pielęgnacji lakieru pomocne będzie oklejenie plastikowych listew, ram szyb itp. papierową taśmą. Jeśli przyłożymy się do tej czynności, polerowanie stanie się łatwiejsze i nie będziemy musieli martwić się o usuwanie pozostałości preparatu z elementów z tworzyw sztucznych. W takim przypadku warto użyć szczoteczki do zębów oraz specjalnego preparatu do usuwania resztek wosków. Producenci kosmetyków z wyższej półki dbają, by nie barwiły one na biało zewnętrznych plastików.

Preparaty do czyszczenia wnętrza samochodu

Szybki sposób na skórzaną tapicerkę? Pod ręką warto mieć chusteczki nasączone odpowiednim preparatem, które czyszczą i konserwują skórę na fotelach, kierownicy czy mieszku zmiany biegów. Przydatna będzie też pianka do tapicerki, która pomoże odświeżyć fotele i wykładzinę.

Skórzaną tapicerkę najlepiej czyścić profesjonalną chemią i regularnie konserwować. Raz na kwartał warto przeprowadzać konserwację uszczelek drzwi specjalnym preparatem. W sklepach internetowych z samochodowymi akcesoriami można trafić również na produkty do polerowania tworzyw sztucznych, np. listew progowych lub powierzchownie uszkodzonych kloszy lamp.

Więcej o:
Copyright © Agora SA