Testujemy Hondę CR-V. "To mistrz praktyczności!"

Nowa Honda CR-V jest już dostępna w USA, a do Europy przyjedzie już pod koniec roku. To więc ostatni dzwonek, żeby kupić aktualną generację. Zwłaszcza, że w salonach Hondy kuszą duże promocje. Czy warto? Jeżeli szukacie dużego, praktycznego SUV-a, to zdecydowanie tak!

Honda CR-V to globalny bestseller. Kochają ją nie tylko Amerykanie, gdzie jest najlepiej sprzedającym się SUV-em, ale notuje świetne wyniki na całym świecie. W zeszłym roku Honda sprzedała aż 707 890 sztuk, co dało jej 9. miejsce na liście bestsellerów 2016 r. Co więcej, w latach 2012, 2013, 2014 i 2015 to właśnie CR-V był światowym SUV-em nr 1. Wyniki sprzedaży z tego roku również wskazują, że i 2017 r. będzie zdominowany przez Japończyków. Skąd bierze się sukces SUV-a?

Zrozumiemy to już przy pierwszym kontakcie z Hondą CR-V. Po krótkiej przejażdżce wiemy, że nie jest to samochód dla specyficznego grona klientów, którzy w samochodach szukają czegoś więcej. Tej garstki, która mówi o "sportowych doznaniach", potrzebuje dynamicznych przyspieszeń, liczy każdą dziesiątą sekundy i km/h prędkości maksymalnej oraz zwraca uwagę na przechylanie się nadwozia w ostrych, szybkich zakrętach. Honda CR-V nie powstała z myślą o nich. SUV kierowany jest do zwykłych kierowców, którzy wybierając auto sprawdzają przestronność drugiego rzędu siedzeń, liczbę schowków, wielkość bagażnika i uchwyty na kubki czy butelki. I jako taki SUV - przestronny i praktyczny - Honda CR-V spisuje się wyśmienicie.

Honda zasługuje na pochwały za praktyczność na każdym kroku. Bagażnik jest naprawdę spory (589 l), a z tyłu wygodnie mogą usiąść dorosłe osoby i nie będą narzekać na brak miejsca. Ba, będą zachwycone komfortem i wygodą. Honda CR-V świetnie sprawdzi się na dłuższych trasach. Jeżeli z tyłu wieziemy dwie osoby, to pasażerowie mogą korzystać z dużego podłokietnika z pojemnymi cupholderami.

Podoba mi się też dbałość o wygodę kierowcy i pasażera. To nie tylko wygodne fotele, ale też duży schowek w podłokietniku (naprawdę duży!), półka na telefon, uchwyty na kubki i - za co Hondzie należy się wielki plus - poduszki, które dbają o nasze kolana. Mała rzecz, a cieszy. Choć czwórka ma swoje lata, to CR-V przeszedł poważny lifting w 2015 r.. Dzięki temu nie ma co narzekać na brak nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, do których przyzwyczaiły nas nowe auta. Szkoda tu miejsca, by wymieniać je wszystkie, ale Honda pod tym względem również nie zawodzi - oferuje wszystko, co potrzebne. Mamy też przejrzysty, prosty w obsłudze system multimedialny z wbudowaną nawigacją. O nagłośnienie dba przyjemnie grający dla ucha zestaw audio.

Miłośnicy SUV-ów z pewnością docenią pozycję za kierownicą. Siedzi się tu wysoko. Dzięki temu widzimy więcej, czujemy się bezpieczniej i mamy poczucie panowania nad sytuacją na drodze. To jedna z cech SUV-ów, które zapewniły im taki sukces na rynku.

Honda CR-V 1.6 i-DTECHonda CR-V 1.6 i-DTEC fot. moto.pl

Pod maską testowanej przez nas Hondy pracował 1,6-litrowy silnik Diesla i-DTEC o mocy 160 KM. Współpracuje z 9-biegowym automatem ZF. Skrzynia robi naprawdę bardzo dobre wrażenie - zmienia biegi płynnie, nie szarpie i bardzo sprawnie odszyfrowuje intencje kierowcy. Podczas redukcji potrafi pomijać wybrane biegi, przykładowo według schematu 9-7, 9-5, 7-4 czy 6-4. Z turbodieslem tworzy bardzo zgrany duet. 160 KM mocy w zupełności wystarcza w codziennej jeździe. Honda CR-V nie jest oczywiście demonem prędkości, ale nie ma problemów z dość dynamiczną jazdą w mieście. Także kiedy wypadniemy na autostradę, Honda bez zawahania i zbędnej zwłoki rozpędzi się do 140 km/h. Wyprzedzaniem na drogach krajowych również nie stanowi kłopotu. Jeżeli nie wierzymy elektronice automatu, możemy się wspomóc łopatkami przy kierownicy.

Ile Honda pali? Producent podaje 5,1 l/100 km, na naszej trasie wyszło 6,0 l/100 km, a podczas mojego testu komputer pokazywał wyniki z okolic siódemki. Raz mniej, raz więcej. Jak na auto o takich rozmiarach, to bardzo przyzwoicie.

Każdy kto czasem musi zjechać z utwardzonych dróg będzie zadowolony ze sprawnego napędu 4x4, który nie zawiedzie nawet w trudniejszych warunkach. Za to na polskich, często dziurawych drogach docenimy zawieszenie, które wyraźnie zestrojono pod kątem komfortu jazdy. Bolączką SUV-ów jest bardzo często hałas podczas jazdy z dużymi prędkościami. Na szczęście, inżynierowie Hondy przyłożyli się do wyciszenia wnętrza i nawet na autostradzie w kabinie da się rozmawiać bez podnoszenia głosu.

W polskich salonach bardzo przystępne ceny

Tak jak wspomniałem we wstępie, jeszcze w tym roku do Europy powinna przyjechać zupełnie nowa generacja Hondy CR-V. Właśnie z tego powodu w salonach Japończyków kuszą teraz bardzo niskie ceny. Duża Honda kosztuje teraz 95 600 zł (2.0 benzyna 155 KM). SUV-y o podobnych do niej rozmiarach i walorach praktycznych są sporo droższe - ich ceny przekraczają 100 tysięcy złotych. Honda CR-V wypada znakomicie także na tle sporo, mniejszych kompaktowych SUV-ów. Kosztuje praktycznie tylko samo co Ford, VW czy Hyundai, a ma do zaoferowania znacznie więcej.

Summa Summarum

Jeżeli szukasz dużego, przestronnego i praktycznego SUV-a w przystępnej cenie, to czwarta generacja Hondy CR-V wciąż ma sporo do zaoferowania. To po prostu kawał porządnego SUV-a, który zasługuje na wysoką ocenę i sprawdzi się świetnie w codziennej jeździe. No i w polskich salonach Honda kusi teraz bardzo dużymi rabatami. Honda CR-V to aktualnie jeden z najlepiej wycenionych SUV-ów na rynku. Za nieduże pieniądze można dostać auto, któremu pod względem praktyczności nie dorównuje żadne auto w segmencie.

Honda CR-V | Dane techniczne

Wymiary: 4605x1820x1685 mm
Rozstaw osi: 2630 mm
Masa własna: 1658 kg
Pojemność bagażnika: 589-1669 l
Silnik: turbodiesel, R4, 1597 cm3
Moc: 160 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy: 350 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia: automat, 9 przełożeń
Napęd: 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,0 sek
Prędkość maksymalna: 197 km/h
Średnie spalanie: 5,1 l/100 km (deklarowane przez producenta, w teście Honda paliła ok. 1-1,5 l więcej)

ZOBACZ TAKŻE:

Honda HR-V | Wzór małego SUV-a

Honda CR-V | SUV, który wyznacza standardy

Nowy SUV z salonu nie musi kosztować fortuny. Poznaj Honda Car Plan

W dobie szalonej popularności SUV-ów, to Honda nadaje ton

Więcej o:
Copyright © Agora SA