Jaki wpływ na eksploatację auta ma instalacja gazowa?

Na początku 2015 roku po Polsce jeździło około 3 milionów samochodów zasilanych LPG. Każdego roku przybywa ich co najmniej kilkadziesiąt tysięcy. Kierowcy oszczędzają, a technologia idzie do przodu. Jaki faktyczny wpływ na codzienną eksploatację ma LPG?

Przede wszystkim oszczędność

Przy założeniu, że silnik potrzebuje około 10-15 proc. więcej LPG niż benzyny, a większość jednostek napędowych korzysta z dobrodziejstwa IV generacji instalacji, oszczędności mogą sięgać 230 zł – przy średnim miesięcznym przebiegu rzędu 1500 kilometrów. Orientacyjna cena instalacji gazowej na dobrych jakościowo komponentach wynosi 2500 zł (dla silnika 4-cylindrowego). Idąc tym tropem, w skali roku zostanie w kieszeni użytkownika 2700 zł. Statystyczny Polak eksploatuje samochód przez 4 lata. W tym okresie kapitał finansowy powiększy się do blisko 11 tys. zł.

Opieka serwisowa

Samo paliwo to nie wszystko. Do tego trzeba doliczyć serwis. Przegląd auta zasilanego benzyną lub dieslem wynosi 99 zł. Coroczna diagnostyka pojazdu z LPG to wydatek w wysokości 163 zł. Trzeba też pamiętać o regularnej wymianie filtrów gazu – fazy lotnej i ciekłej. Pierwszy z filtrów należy wymieniać co 10-12 tysięcy kilometrów. Drugi ma nieco dłuższą żywotność - 15-20 tysięcy. Cena samych elementów wynosi około 20-30 złotych, ale za usługę warsztatową zapłacicie od 50 do 80 zł. Przy wspomnianych wcześniej oszczędnościach powyższe koszty są naprawdę skromne. Opieka rzetelnego fachowca przyczyni się do wymiernych korzyści finansowych.

Zwiększony zasięg i bezpieczeństwo

Wbrew pozorom butla z gazem stanowi jeden z najbezpieczniejszych elementów w samochodzie. Z uwagi na restrykcyjne przepisy, nie podda się ogniowi o temperaturze powyżej 600 stopni C. Do tego jest odporna na rozerwanie. Ciśnienie robocze LPG wewnątrz zbiornika wynosi między 5 a 17 barów – zależne od warunków. Przepisy jednak jasno określają graniczne wartości, które wynoszą aż 67 barów. Wiodące na rynku produkty wytrzymują nawet dwa razy tyle.

Kolejną zaletę stanowi zasięg. Przeciętna pojemność zbiornika to 45-60 litrów. Przy założeniu, że auto zużywa średnio 10 litrów gazu, możemy pokonać dodatkowe 450-600 kilometrów. W większych samochodach, z powodzeniem montuje się butle o pojemności nawet 80-90 litrów.

Produkt ekologiczny

To modne ostatnio sformułowanie znajduje odzwierciedlenie w LPG. Podczas spalania gazu do atmosfery przedostaje się zdecydowanie mniej toksycznych związków względem benzyny. Liczby są przekonujące, bo z rury wydobywa się o 75 proc. mniej tlenków węgla, 40 proc. mniej tlenków azotu i 85 proc. mniej ciężkich węglowodorów. Potencjał ozonotwórczy maleje aż o 87 proc.

Na temat instalacji LPG panuje mnóstwo krzywdzących mitów. Biorą się one wprost z przełomu lat 80. i 90., gdy powszechnie stosowano rozwiązania mieszalnikowe. Dodatkowy czynnik stanowiły niedbałe montaże i oszczędności. Przy odpowiednim serwisie i wysokiej klasie produktu, jedynie pod dystrybutorem dostrzeżemy, że eksploatujemy auto na gaz. Warto też dodać, że LPG nie ma destrukcyjnego wpływu na żywotność silnika. Znane są przypadki, gdzie kierowcy bez większych problemów osiągali resurs jednostki zasilanej gazem na poziomie 500-600 tysięcy kilometrów. Zwrot kosztów samej instalacji powinien nastąpić już po 11-12 miesiącach, a im więcej kilometrów na liczniku, tym oszczędności większe.