Wzorowy van - historia Citroena C4 Picasso

Nowy Citroen C4 Picasso to jeden z najlepszych minivanów na rynku. Nie powinno to dziwić, bo Citroen ma bardzo duże doświadczenie w produkcji samochodów tego typu.

1998 - Citroen Xsara Picasso

Francuzi weszli do segmentu kompaktowych vanów modelem Xsara Picasso. I to weszli w wielkim stylu. Xsarę Picasso zaprezentowano po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1998 r. Auto w 2000 r. zdobyło tytuł „Złotej Kierownicy”. Citroen z miejsca okazał się sukcesem. Kierowcy na całym świecie pokochali go za ponadprzeciętne walory praktyczne. Bagażnik mógł pomieścić 550, a po złożeniu tylnej kanapy nawet 1969 litrów. W przestronnej kabinie nie zabrakło oczywiście sprytnie wygospodarowanych schowków i kilku praktycznych rozwiązań. Dzięki kompaktowym wymiarom (4276 mm długości) Xsara Picasso sprawdzała się świetnie w mieście. Auto dwukrotnie odświeżano – w 2002 i 2004 roku. Przy okazji faceliftingów Citroen zmienił m.in. zderzaki i grill, we wnętrzu wykorzystał materiały lepszej jakości i znacznie wzbogacił dostępne wyposażenie.

Co ciekawe, Citroen Xsara Picasso cieszył się tak dużą popularnością, że Francuzi nie wstrzymali jego produkcji mimo że na rynku pojawił się już bezpośredni następca. W Egipcie najpraktyczniejsze wcielenie Xsary wciąż jest produkowane.

2006 - Pierwsza generacja Citroena C4 Picasso

W 2006 roku Citroen pokazał następcę bestsellera. Citroen C4 Piccaso również został bardzo ciepło przyjęty przez rynek. Znalazł się nawet w finałowej trójce plebiscytu na Europejski Samochód Roku. W porównaniu z Xsarą nowy minivan był dłuższy – mierzył 4470 mm. Dzięki temu pasażerowie mieli jeszcze więcej miejsca w środku, a C4 Picasso z miejsca stał się jednym z ulubionych, rodzinnych samochodów Europejczyków. C4 Picasso doczekał się jeszcze praktyczniejszej odmiany. Dla wszystkich, którzy potrzebują więcej przestrzeni przygotowano przedłużoną wersję C4 Grand Picasso (4590 mm długości). Minivany uważa się za samochody nudne, ale Citroen wprowadził do segmentu sporo świeżości. C4 Picasso było nie tylko wygodne i przestronne, auto wyróżniało się na drodze ciekawym wyglądem. Za przyciągającą wzrok stylistykę odpowiada włoski projektant Donato Coco.

Technicznie C4 Picasso było bardzo blisko spokrewnione z Citroenem C4 i Peugeotem 307. Samochody dzieliły nie tylko płytę podłogową, ale też silniki.

 2013 - Czas na drugą generację bestsellera

Druga generacja Citroena C4 Picasso zaprezentowano podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2013 roku. Minivan został zbudowany na nowoczesnej platformie EMP2. W porównaniu z poprzednikiem C4 Picasso II jest krótszy o 4 cm, ale ma wyraźnie większy rozstaw osi (2785 mm), dzięki czemu ponownie zwiększono ilość miejsca w środku. W ofercie nie zabrakło oczywiście dłuższej, siedmioosobowej odmiany Grand Picasso. Citroen kusił bardzo bogatym wyposażeniem standardowym.

Auto z łatwością też dostosowuje się do potrzeb użytkowników. Tylne siedzenia składają się, tworząc płaską przestrzeń ładunkową. Siedzenie pasażera ma składane oparcie, dzięki czemu można przewozić przedmioty o długości ponad 2 m. Na tylnej kanapie otrzymujemy trzy niezależne fotele. Z kolei pojemny bagażnik połknie od 537 l do 630 l.

Pod maskę trafiły też niezawodne i bardzo chwalone jednostki napędowe. Silniki benzynowe to świetne trzycylindrowe PureTechy 1.2 oraz topowy 1.6 THP, który ma do zaoferowania kierowcy aż 165 KM. Europejscy kierowcy wciąż bardzo cenią sobie diesle. Dlatego Francuzi mają w swojej ofercie oszczędne i wydajne silniki z rodziny BlueHDi. W C4 jednostki wysokoprężne są trzy: 1.6 (100 KM), 1.6 (120 KM) oraz 2.0 (150 KM).

Citroen C4 Picasso praktyczny i bezpieczny jak nigdy dotąd

Francuzi postawili na ewolucję, a nie rewolucję. Kosmetyczne zmiany zauważamy głównie z przodu pojazdu. Z tyłu pojawiły się nowe światła LED 3D. Facelifting dopełniają nowe 17-calowe felgi i 3 lakiery. We wnętrzu zamontowano najnowszą wersję systemu multimedialnego, którego sercem jest 7-calowy ekran. Kierowcy docenią wyższą rozdzielczość i lepszą reakcję na dotyk. Nowe C4 Picasso może być wyposażone w elektrycznie otwieraną klapę bagażnika, wystarczy przesunąć nogą z tyłu auta, a C4 sam otworzy bagażnik. Reszta zmian w kabinie to już drobniejsza kosmetyka. Choć trzeba tu nadmienić, że zeszłoroczny facelifting oznacza wykorzystanie materiałów znacznie wyższej jakości.

Nowe C4 Picasso objęty jest programem Citroën Advanced Comfort®. Projektanci skoncentrowali się na priorytetach − wszechstronności, doświetleniu i klimacie wnętrza, przypominającego kokon (z Pakietem Lounge), usługach towarzyszących i wyjątkowym komforcie zawieszenia.

Citroen C4 Picasso i Grand Picasso FLCitroen C4 Picasso i Grand Picasso FL fot. Citroen

Citroen przy okazji faceliftingu postawił na nowoczesnych asystentów kierowcy i systemy bezpieczeństwo. W C4 Picasso i Grand Picasso dostaniemy teraz m.in. aktywny tempomat z funkcją hamowania, system rozpoznawania znaków, system ostrzegający o nieumyślnym opuszczaniu pasa ruchu, asystenta ostrzegającego kierowcę o zagrożeniu, system awaryjnego hamowania oraz system aktywnego monitorowania tzw. martwego pola. To facelifting spod znaku bezpieczeństwa.

Nowe C4 Picasso to także zdecydowany lider pod względem nowoczesnego wyposażenia. Do kamery cofania i czujników parkowania w autach tej klasy się przyzwyczailiśmy, ale Citroen ma do zaoferowania także kamery 360, które wyświetlają na ekranie całe otoczenie pojazdu. W trasie sprawdza się też świetnie nawigacja Citroen Connect Navi, która na bieżąco dostarcza kierowcy informacji o ruchu drogowym.

Citroen C4 Picasso i Grand Picasso FLCitroen C4 Picasso i Grand Picasso FL fot. Citroen

Pod maską dwie nowości. Pojawił się nowy silnik PureTech o pojemności 1,2 litra i mocy 110 KM, który współpracuje z ręczną skrzynią biegów. Już wcześniej dostępny w ofercie 1.2 PureTech 130 może być teraz parowany także z bardzo chwalonym automatem o 6 przełożeniach.

Znacznie więcej o nowym Citroenie C4 Picasso dowiesz się: TUTAJ.

Citroen C4 Picasso | Test | Minivan w świecie SUV-ów

Więcej o:
Copyright © Agora SA