AUDI A2 1,6 FSI

Audi nareszcie wzbogaciło ofertę silnikową: 110-konny silnik FSI ma łączyć małe zużycie paliwa ze sportowym zacięciem.

AUDI A2 1,6 FSI

Audi nareszcie wzbogaciło ofertę silnikową: 110-konny silnik FSI ma łączyć małe zużycie paliwa ze sportowym zacięciem.

Ponad dwa lata czekaliśmy, by Audi zaprezentowało nową topową wersję modelu A2. Do tej pory silniki w Audi A2 nie oszałamiały swoją mocą. Trzycylindrowy diesel (61-75 KM, 45-55 kW) i 1,4-litrowa jednostka benzynowa (75 KM - 55 kW) były ekonomiczne w eksploatacji, ale miały mierne osiągi.

Skrót FSI (Fuel Stratified Injection - uwarstwiony wtrysk paliwa) oznacza technikę wtrysku bezpośredniego, która zdecydowanie zmniejsza zużycie paliwa. Według Audi małe "A2" ma spalać średnio 5,9 l/100 km. Zbudowany z aluminiowego nadwozia maluch z Ingolstadt ma masę 995 kg, co w połączeniu ze 110-konnym silnikiem zapewnia mu niemal sportowe osiągi.

Po dieslach z wtryskiem bezpośrednim przyszedł czas na silniki benzynowe z układem common rail. Audi zapożyczyło 1,6-litrową, 110-konną jednostkę od VW, który niemal w tym samym czasie co Audi zaprezentował ten silnik w Golfie. Do skrótu TDI na tylnej klapie bagażnika VW i Audi już się przyzwyczailiśmy, teraz trzeba się oswoić ze znaczkiem FSI. Podobnie jak w dieslu z układem common rail w silniku benzynowym z wtryskiem bezpośrednim paliwo dostarczane jest do cylindrów wspólną rurą pod dużym ciśnieniem (110 barów, w tradycyjnym silniku 4 bary). Co jednak w praktyce najważniejsze, jednostka FSI oszczędza paliwo tylko przy obciążeniu częściowym lub niskich obrotach. Na pełnym gazie benzynowa jednostka z wtryskiem bezpośrednim spala tyle samo, ile tradycyjny motor. Dało się to zauważyć już na pierwszej jeździe.

Podczas spokojnej, choć wcale nie powolnej jazdy Audi zdradza niezły potencjał oszczędzania. Jeśli wierzyć pomiarom komputera pokładowego, spalanie poniżej 6 l można osiągnąć bez problemu. Szkoda tylko, że silnik FSI potrzebuje drogiej 98-oktanowej benzyny.

Gdy jednak zechcemy, to małe "A2" może nas zadziwić prawdziwym zacięciem ala GTI - 9,8 s do "setki" i prędkość maksymalna 202 km/h mówią za siebie. Do tego dochodzi wyraźny, ale nie uciążliwy sportowy klang silnika.

Wraz z wprowadzeniem nowej jednostki Audi A2 otrzymało inne pakiety wyposażenia wnętrza. Do wyboru są kombinacje ciekawych kolorów (m.in. niebieski, czerwony), które mają ożywić trochę smutne wnętrze.

A2 1,6 FSI to samochód o dwóch obliczach, tym oszczędnym i tym sportowym, który wariant wybierzemy, zależy tylko od nas.

Copyright © Agora SA