FIAT STILO JTD

Tak bogaty zestaw wyposażenia, jaki oferuje Stilo, do tej pory zarezerwowany był dla samochodów luksusowych. Nie wszystkich jednak stać na tak wysoki poziom komfortu w klasie C.

FIAT STILO JTD

Tak bogaty zestaw wyposażenia, jaki oferuje Stilo, do tej pory zarezerwowany był dla samochodów luksusowych. Nie wszystkich jednak stać na tak wysoki poziom komfortu w klasie C.

Zdecydowano się wprowadzić do sprzedaży na polskim rynku zubożone wersje modelu Stilo - nazwane Actual. Zrezygnowano z poduszek bocznych, radia, komputera pokładowego i regulacji wysokości przedniego fotela. Pozostały wszystkie elektroniczne systemy trakcyjne.

Za podstawową 3-drzwiową wersję Actual z silnikiem 1,2 16V trzeba zapłacić 45 600 zł. Natomiast model z podstawowym wyposażeniem i dieslem o mocy 115 KM (85 kW) kosztuje już 63 400 zł. Właśnie auto z taką jednostką napędową testowaliśmy, ale z pełnym wyposażeniem (patrz cena w tabelce). To wersja rozwojowa 101-konnego silnika JTD, montowanego w modelach Bravo i Brava. Do jego kultury pracy można mieć pewne zastrzeżenia, jest za to bardzo dynamiczny, elastyczny i przy delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu zużywa niewiele paliwa, nawet 5 l na 100 km. Jeżeli jednak będziemy nieustannie wykorzystywać jego maksymalne osiągi, zużycie paliwa na trasie może wzrosnąć do 8 l/100 km.

W ofercie znajduje się również słabsza jednostka wysokoprężna o mocy 80 KM (59 kW).

Mimo mocnego silnika odczuwalne są negatywne skutki zamontowania bogatego wyposażenia dodatkowego. Podczas jazdy łatwo wyczuć, że Stilo JTD z pełnym wyposażeniem waży aż 1320 kg. Duża masa nie wpłynęła jednak niekorzystnie na zestrojenie zawieszenia. Samochód rewelacyjnie pokonuje nierówności i przewidywalnie prowadzi się na zakrętach.

Wnętrze wręcz szokuje przestrzenią. Stilo wraz z Peugeotem 307 i Hondą Civic należy pod tym względem do liderów w klasie C. By efektywniej wykorzystać wnętrze, w Fiacie Stilo wprowadzono możliwość przesuwania tylnych foteli oraz pochylania ich oparć. Zajmując miejsce za regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicą, dostrzeżemy fotele o największej powierzchni w klasie i deskę rozdzielczą, zbudowaną z materiałów przypominających jakością te z modeli BMW. Szkoda, że nie skorzystano z tego materiału i pozostałe elementy wykonano z tworzywa sztucznego. Wysoka pozycja za kierownicą to kwestia przyzwyczajenia.

W Stilo można znaleźć tzw. błędy wieku dziecięcego, które zapewne zostaną usunięte w miarę rozwoju produkcji. Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem Dualdrive jest wrażliwy na koleiny i utrudnia wyczucie momentu utraty przyczepności opon. Brava była pod tym względem lepsza. Również mechanizm zmiany biegów mógłby być solidniej dopracowany.

Copyright © Agora SA