TOYOTA COROLLA 1.4

Toyota chce podbić europejski rynek dziewiątą generacją swojego najpopularniejszego modelu. W ciągu 35 lat sprzedano około 29 mln Corolli.

TOYOTA COROLLA 1.4

Toyota chce podbić europejski rynek dziewiątą generacją swojego najpopularniejszego modelu. W ciągu 35 lat sprzedano około 29 mln Corolli.

Co piąta Toyota sprzedana poza granicami Japonii to właśnie Corolla. Najwięcej tych aut sprzedawanych jest w Ameryce Północnej (39%), a następnie w Japonii (27%). W Europie tylko 16%, jednak Toyota uważa europejski rynek za najbardziej wymagający. Dlatego Corollę (podobnie jak Yarisa) projektowano w Europie. Japończycy wyszli z założenia, że jeżeli auto przyjmie się na Starym Kontynencie, zostanie zaakceptowane także na innych rynkach.

Skromne wymiary zewnętrzne i harmonijne linie 3-drzwiowego nadwozia skrywają ważną cechę najnowszej Corolli - przestronność wnętrza. Nowe auto jest o 2 cm szersze i 9 cm wyższe od swojego poprzednika. Kierowca siedzi w nim wysoko niczym w minivanie, a nad jego głową jest jeszcze sporo miejsca nawet przy najwyższym ustawieniu fotela. Pedały są umieszczone dosyć płytko, więc wysokie osoby (powyżej 1,90 m wzrostu) będą miały kłopot z dobraniem wygodnej pozycji za kierownicą, która ma jedynie kątową regulację położenia.

Z tyłu jest sporo miejsca dla pasażerów, a to dzięki dużemu rozstawowi osi, powiększonemu o 13,5 cm w porównaniu z tym w modelu poprzedniej generacji. Jeśli jednak na tylnej kanapie zechce usiąść tęższa osoba, trzeba najpierw ręcznie przesunąć przedni fotel, który przy pochyleniu oparcia, niestety, nie zmienia automatycznie swego położenia. Boczne ścianki na wysokości tylnej kanapy ukształtowano w taki sposób, aby znalazł się na nich podłokietnik, a pod nim miejsce na butelkę lub kubek. Wąski tunel środkowy pozwala wygodnie ustawić stopy osobie siedzącej na tylnej kanapie pośrodku. Za odchylanym i dzielonym w stosunku 2/3 oparciem znajduje się bagażnik o pojemności prawie 290 l (w tej klasie to niezbyt wiele).

Kierownica i deska rozdzielcza stylistyką oraz jakością dobranych materiałów przypominają nieco małego Lexusa. Podświetlenie deski i wskaźników o łagodnej białoseledynowej barwie nie męczy oczu. Górną część deski rozdzielczej pokryto miękkim, przyjemnym w dotyku tworzywem. Na konsoli środkowej mieszczą się dwa schowki, w tym jeden zamykany. Przed pasażerem także znajduje się pojemny, zamykany schowek, a w drzwiach wygodne kieszenie.

Wszystkie silniki dostępne w Corolli mają zmienne fazy rozrządu. Podstawowa jednostka o pojemności 1,4 l osiąga moc maksymalną 97 KM (71 kW), a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 140 Nm przy 4400 obr./min - o 400 obrotów mniej niż w aucie poprzedniej generacji. Przez to zakres użytecznych obrotów jest nieco niższy, ale w samochodzie jest ciszej z oczywistą korzyścią dla naszych uszu.

Mocniejsze wersje wyposażono w znany silnik 1,6 l (110 KM, czyli 81 kW), diesle z common rail o mocy 90 i 110 KM (odpowiednio 66 i 81 kW). Odmiana T Sport ma jednostkę 1,8 l o zmiennych fazach rozrządu i skoku zaworów VVTL-i o mocy 192 KM (141 kW) współpracującą z 6-stopniową skrzynią biegów. Natomiast Corolla Verso (minivan) jako jedyna otrzyma benzynowy silnik 1,8 o mocy 135 KM (99 kW).

Koła zawieszono na kolumnach MacPhersona (przód) i belce skrętnej (tył). Zawieszenie jest na tyle sztywne, że dobrze kontroluje przechyły auta, a jednocześnie pozostaje komfortowe, pochłaniając większość nierówności. Układ kierowniczy, choć nie nadmiernie czuły, pozwala na dobre wyczucie pracy kół. Wersje wyposażone w silniki 1,4 i 1,6 l mają 14-calowe koła, natomiast pozostałe 15-calowe. Standardowym wyposażeniem Corolli są hamulce tarczowe na obu osiach oraz ABS.

Samochody w wersjach hatchback (3- i 5-drzwiowy), sedan, kombi i Verso w Polsce wejdą do sprzedaży w styczniu 2002 roku, pozostałe wersje nadwoziowe w marcu.