RENAULT TWINGO 1.2 16V

Rozpoczyna się dziewiąty rok sprzedaży Twingo, ale popyt na to auto jest na tyle duży, że zapewnia mu jeszcze kilka lat "życia". Renault odmłodziło model, modernizując silnik i podwozie.

RENAULT TWINGO 1.2 16V

Rozpoczyna się dziewiąty rok sprzedaży Twingo, ale popyt na to auto jest na tyle duży, że zapewnia mu jeszcze kilka lat "życia". Renault odmłodziło model, modernizując silnik i podwozie.

Koncern zastosował wielozaworowe rozwiązanie także w najmniejszej jednostce napędowej o pojemności 1,2 l. Dzięki dobremu "przewietrzaniu" komory spalania silnik z czterema zaworami na cylinder spełni normy czystości spalin mające obowiązywać za kilka lat. Specjaliści z Renault oceniają, że w ciągu 5-7 lat motory z dwoma zaworami na cylinder właściwie znikną z rynku. Chociaż silnik 1,2 8V spełnia - podobnie jak 16V - normy czystości spalin, które zaczną obowiązywać w 2005 roku.

Niestety, 16-zaworowe jednostki mają też swoje wady. Wersja 1,2 16V osiąga maksymalny moment obrotowy (decydujący o zdolności auta do przyspieszania) 105 Nm przy 3500 obr./min, a więc o 1000 obrotów wyżej niż 93 Nm uzyskiwane przez jednostkę 8-zaworową. Maksymalny moment co prawda wzrósł, ale uzyskanie go wymaga utrzymywania wysokich obrotów, przy których zaczyna być głośno. Wprawdzie staranniej wygłuszono nadwozie (szumy kół są dobrze izolowane), ale silnik niestety nadal dobrze słychać. Prędkość maksymalna samochodu wzrosła o 17 km/h (do 168), ale zmniejszyła się elastyczność silnika. Rozpędzanie przy wjeżdżaniu nawet na niewielkie wzniesienie jest niemożliwe bez redukcji biegu.

Zmieniono także podwozie. Z przodu i tyłu zastosowano solidniejsze stabilizatory. Zamiast kół 13-calowych zamontowano "czternastki" z oponami o profilu 65 (poprzednio 70). Zainstalowanie większych kół umożliwiło użycie hamulców o większej średnicy. Z przodu umieszczono tarcze wentylowane, a z tyłu - bębny. Do nowego Twingo wybrano twardsze amortyzatory. Elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego ma nowe oprogramowanie. Przeprowadzone zmiany sprawiły, że auto prowadzi się pewniej i precyzyjniej.

Wnętrze pozostało bardzo przestronne, nie wymagało większych zmian. Nowość to dodatkowe głośniki, nowa konsola dźwigni zmiany biegów z dwoma uchwytami na kubki oraz podświetlane pokrętła wentylacji i klimatyzacji. Poduszkę pasażera można odłączać (kluczykiem). Twingo, najstarszy z obecnych modeli Renault, nie ma natomiast systemu montażu fotelików dziecięcych Isofix.

Nadwozie otrzymało 12-letnią gwarancję antykorozyjną. Olej wymienia się co 20 tys. km, filtr powietrza co 40 tys., świece co 60 tys., a pasek rozrządu co 120 tys. km lub 5 lat.

Copyright © Agora SA