ALFA ROMEO 147 1.9 JTD

Pięciodrzwiowa wersja Alfy 147 to wciąż jeden z ładniejszych samochodów kompaktowych na polskim rynku. W połączeniu z silnikiem wysokoprężnym wydaje się ciekawą propozycją dla rodziny. Czy rzeczywiście?

ALFA ROMEO 147 1.9 JTD

Pięciodrzwiowa wersja Alfy 147 to wciąż jeden z ładniejszych samochodów kompaktowych na polskim rynku. W połączeniu z silnikiem wysokoprężnym wydaje się ciekawą propozycją dla rodziny. Czy rzeczywiście?

Pod maską najmniejszej Alfy pracuje wysokoprężna jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. Ciekawostką jest, że to właśnie diesel koncernu Fiat jako pierwszy na świecie otrzymał takie rozwiązanie. Po ostatniej modyfikacji i zastosowaniu większej turbosprężarki ze zmienną geometrią (z silnika 2.4 JTD) jednostka ta rozwija moc 110 KM (81 kW) przy 4000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 275 Nm osiąga przy 2000 obr./min. Dzięki takim parametrom uzyskuje prędkość maksymalną 189 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,5 s. W rodzinnym aucie te osiągi okazują się wystarczające. Biorąc pod uwagę, że podczas testu Alfa spaliła średnio 7,3 l/100 km, potwierdza się rodzinny charakter tego auta. Motor jest elastyczny i wystarczająco mocny. Nie trzeba zbyt często sięgać do drążka zmiany biegów, na trasie rzadko kiedy redukujemy. Zawieszenie nadal mi się podoba, choć na naszych dziurawych drogach łatwo uszkodzić osłonę miski olejowej. Ponieważ silnik Diesla jest cięższy od benzynowego, praca układu kierowniczego jeszcze bardziej przypadła mi do gustu niż w wersjach z jednostkami benzynowymi. W tych ostatnich kierownica chodzi za lekko, w JTD spisuje się dobrze. Układ hamulcowy mógłby być wydajniejszy, szczególnie po rozgrzaniu.

Wnętrze jest funkcjonalne, a materiały użyte do jego wykończenia na wysokim poziomie. Deska rozdzielcza - czytelna i ergonomiczna. Co do ilości miejsca Alfa na pewno nie jest liderem. W tym segmencie co najmniej kilka aut oferuje znacznie więcej przestrzeni w środku, chociażby Peugeot 307 i Honda Civic. Jednak bardziej przypominają one minivany niż auta kompaktowe. Alfa Romeo 147 to klasyczny dwubryłowy samochód z wszelkimi takiego pojazdu zaletami i wadami. Jest ładniejsza, ale ma mniej miejsca w środku, chociaż 4-osobowa rodzina bez problemu zapakuje się na urlop.

W standardzie Alfa otrzymuje sporo: poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne i kurtyny nadokienne, system ABS z EBD, manualną klimatyzację, radioodtwarzacz z sześcioma głośnikami, centralny zamek, dzieloną tylną kanapę oraz elektrycznie regulowane przednie szyby i lusterka. Podstawowa wersja 1.9 JTD z nadwoziem 5-drzwiowym kosztuje - i tu ujawnia się największa wada teoretycznie rodzinnej Alfy - 81 000 zł.