VW POLO

Prezentując nowy model, producenci samochodów za każdym razem mówią, że jest on większy od poprzedniego i konkurencyjnych aut. Nie inaczej jest z nowym Polo, tylko do czego to prowadzi? Już teraz "małe" Polo przerosło pierwszego Golfa.

VW POLO

Prezentując nowy model, producenci samochodów za każdym razem mówią, że jest on większy od poprzedniego i konkurencyjnych aut. Nie inaczej jest z nowym Polo, tylko do czego to prowadzi? Już teraz "małe" Polo przerosło pierwszego Golfa.

Najnowsza generacja jest już czwartą z kolei. Pierwsze Polo zaprezentowano w 1975 roku i do tej pory wyprodukowano ponad 7 mln małych Volkswagenów. Oczywiście, najnowszy model jest większy od poprzednika (dłuższy o 154, szerszy o 18 i wyższy - o 47 mm). Zwiększono również rozstaw osi o 55 mm. Przez to, że jest wyższe, nowe Polo coraz bardziej przypomina samochód jednobryłowy. Stylistyka nie szokuje, linie nadwozia są spokojne, wygładzone, bez ostrych krawędzi. Najbardziej zaskoczył mnie wygląd przodu, chociaż od dawna krążyły plotki, że nowe Polo będzie miało podwójne okrągłe reflektory. To niebrzydkie rozwiązanie, jednak za bardzo przypomina mniejszy model VW Lupo (patrz str. 59). Z tyłu zmiany są mniej widoczne, na tylnej klapie nadal króluje duży znaczek VW. Nowością jest wprowadzenie trzeciego okienka w słupku C w wersji 5-drzwiowej.

Polo nadal sprawia wrażenie dobrego, solidnego niemieckiego auta. Klienci w końcu doczekali się normalnej wielkości lusterka zewnętrznego z prawej strony. We wnętrzu konserwatyzm - bez zbędnych szaleństw, prosta, czytelna deska rozdzielcza z ergonomicznie rozmieszczonymi przełącznikami. Lubię samochody, w których wszystko znajduje się na swoim miejscu. Tak jest w Polo - wsiadam i bez szukania wiem, gdzie i po co sięgnąć. Materiały użyte do wykończenia są wysokiej jakości i miłe w dotyku. Wykonanie również wydaje się solidne, chociaż w tej kategorii opinie bardzo często weryfikuje czas. Miejmy nadzieję, że nowy VW potwierdzi niemiecką solidność.

Zadbano również o bezpieczeństwo. Sztywne nadwozie wykonano w 68% ze specjalnej wzmocnionej stali. Polo przeszło pomyślnie testy zderzeniowe według norm EURO NCAP. Początkowo będą dostępne cztery poduszki powietrzne, kurtyny nadokienne zostaną wprowadzone w późniejszym terminie. Gdybyśmy chcieli przewozić dziecko w foteliku na przednim siedzeniu, poduszki powietrzne pasażera można dezaktywować wyłącznikiem umieszczonym w schowku. Tylne siedzenia mają zintegrowane foteliki dziecięce Isofix. Do tego wszystkiego dochodzą systemy elektroniczne, które wspomagają kierowcę w czasie jazdy. Polo jako pierwszy samochód w tej klasie otrzymał system stabilizacji toru jazdy ESP (standard w wersji od 100 KM), wyposażono go również w ABS oraz system wspomagania nagłego hamowania HBA (Hydraulic Brake Assist) i kontroli trakcji TCS. Polo standardowo ma elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego.

Pod maską małego VW może pracować jeden z siedmiu silników. Dwie znane wersje silnika o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM (55 kW) oraz 100 KM (74 kW), a także zupełnie nowy motor 3-cylindrowy, występujący również w dwóch wersjach. Słabsza, 6-zaworowa z 1,2 l pojemności osiąga moc 55 KM (40 kW). Mocniejsza, 12-zaworowa - 65 KM (47 kW). Silnik Diesla to wolnossący 1.9 SDI o mocy 64 KM (47 kW), a jego wersja z turbosprężarką i pompowtryskiwaczami osiąga moc 100 KM (74 kW). Dostępny jest również 3-cylindrowy motor 1.4 TDI, o mocy 75 KM (55 kW). Wszystkie jednostki współpracują z ręcznymi 5-stopniowymi przekładniami. Benzynowa 1,4, o mocy 75 KM, może być połączona z 4-stopniową skrzynią automatyczną.

Na pierwszych jazdach miałem okazję przejechać się czterema wersjami silnikowymi. Do jednostek wysokoprężnych nie mam zastrzeżeń. Motor 1,4 może zadziwić dynamiką, ale nie kulturą pracy. Zbytnio klekocze, szczególnie mocno się to odczuwa, gdy jednostka pracuje na biegu jałowym, za to zużywa bardzo mało paliwa. Auto 1.9 TDI to wersja Polo dla mnie. Moc, osiągi, kultura pracy, spalanie - wszystko w najlepszym porządku, niczego więcej nie można wymagać od takiego samochodu. Silnik benzynowy 1,4 o mocy 75 KM powinien być jednostką podstawową Polo, radzi sobie z dosyć ciężkim, ponadjednotonowym samochodem, chociaż nie zachwyca dynamiką.

Najwięcej zastrzeżeń mam do silnika 1,2. Jeździłem wersją mocniejszą (i może to lepiej), trzy cylindry i moc 65 KM to zbyt mało, by zapewnić nowemu Polo zadawalające osiągi. Do 100 km/h samochód jeszcze jakoś się rozpędza, niestety, później trwa to nieprzyzwoicie długo. Na uzyskanie prędkości maksymalnej trudno się doczekać. Możemy zapomnieć o wyprzedzaniu. Trzycylindrowe silniki spełniają natomiast surowe normy czystości spalin EURO 4. Ja polecam jednostki wysokoprężne, niestety, są one drogie.

W połowie 2002 roku zostanie wprowadzona jednostka benzynowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa FSI o mocy 85 KM (63 kW). Należy się również spodziewać wersji GTI, jednak nie wiadomo, jakim silnikiem będzie napędzana. Powstaną również wersje sedan i kombi.

Komfortowe zawieszenie Polo, poprzez duży skok sprawnie tłumi wszelkie wstrząsy na nierównościach. Precyzyjnie pracujący układ kierowniczy bez zarzutu przekazuje polecenia kierowcy na koła. Dzięki kolumnie kierowniczej regulowanej w dwóch płaszczyznach i fotelowi kierowcy z regulacją wysokości można łatwo przyjąć poprawną pozycję za kierownicą. Fotele są wygodne, dobrze trzymają na boki. W podręcznych schowkach, których jest kilka, zmieścimy wszystkie drobiazgi. Pojemność bagażnika 270 l po złożeniu tylnej dzielonej kanapy zwiększa się do 1030 l.

Jak wynika z badań marketingowych, 40% klientów kupujących Polo żyje w miastach, bardziej ceni wolność niż długotrwałe związki, 30% z nich ma poniżej 30 lat, a 55% to kobiety, i to przeważnie młode. Lepiej, żeby nowe Polo im się spodobało, szefowie VW mają zamiar sprzedać w pierwszym roku 450 tys. sztuk.

Należy jednak pamiętać, że na początku 2002 roku pojawią się na rynku inne nowe maluchyÓ - Ford Fiesta i Citro'n C3.

W Polsce nowe Polo powinno być dostępne w lutym 2002 roku, ale nie są jeszcze znane ani cena, ani wyposażenie wersji podstawowych.

Copyright © Agora SA