Porównanie hamulców

Porównanie hamulców

Nikogo nie trzeba przekonywać, że sprawne i wydajne hamulce to podstawa bezpiecznej jazdy autem. Które auta hamują najszybciej? Próbowano to zbadać w Austrii.

Czas hamowania nie zależy tylko od czasu działania mechanizmu hamulcowego. Liczy się także czas reakcji kierowcy. Przy optymalnych warunkach drogowych podjęcie decyzji o hamowaniu zajmuje od 0,4 do 1,5 sekundy.

Przy jeździe z prędkością 100 km/h w tym czasie pokonuje się od 11 do 41 m. Do tego należy doliczyć przełożenie nogi z pedału gazu na pedał hamulca. Trwa to kolejne 0,15-0,3 sekundy. Czas mechanicznej reakcji układu hamulcowego to następne 0,05-0,1 sekundy. Zanim auto faktycznie zacznie hamować, w sumie przejeżdża nawet 50 m.

Nie ulega wątpliwości, że najwydajniejszymi hamulcami mogą pochwalić się samochody Formuły 1. Do zatrzymania się z prędkości 100 km/h potrzeba im toru o długości niecałe 20 m. W seryjnych autach w najlepsze hamulce wyposażane są przede wszystkim pojazdy sportowe, z odpowiednio przewietrzanymi tarczami hamulcowymi (przegrzanie hamulców zmniejsza bowiem ich sprawność). Na drugim końcu skali znajdują się duże pojazdy terenowe, których droga hamowania może wynosić nawet 60 m.

Austriacki Związek Motorowy postanowił sprawdzić, które z dostępnych w salonach aut hamuje najlepiej przy jeździe z prędkością 100 km/h. Tuzin przetestowanych samochodów to czołówka na liście pojazdów najchętniej kupowanych w Austrii. Po wynikach prób widać też, że wszystkie wyposażone są w skuteczne hamulce

Test został przeprowadzony na suchej, betonowej nawierzchni, a podane w tabelce wyniki są średnią z dziesięciu hamowań. W każdym aucie jechało po dwóch pasażerów. Pojazdy do testów wybrano w sposób losowy i wyposażono w opony marki Semperit (można podkreślić, że długość drogi hamowania zależy też od opon). Wszystkie też były wyposażone w ABS (urządzenie to może wydłużyć drogę hamowania).

Wygrało Audi S4, które do zatrzymania się w czasie jazdy z prędkością 100 km/h potrzebowało 35,9 m. Należy dodać, że S4 to sportowa wersja modelu Audi A4. Jak na sportowy model przystało, ma on zatem tarcze hamulcowe o większej średnicy. Austriakom można więc zarzucić, że wybierając taki model, nieco faworyzowali Audi.

W klasie samochodów małych (tzw. segment B) najszybciej zatrzymał się Opel Corsa. Dopiero na dziesiątym miejscu znalazł się zaś pierwszy i jedyny w tym porównaniu samochód z Japonii - Mazda 323. Z kolei dopiero na 11. miejscu austriaccy eksperci umieścili jedyny w teście samochód francuski - Renault Megane, jedno z najlepiej sprzedawanych aut w Europie.

Najgorzej wypadła leciwa Skoda Felicia. Przy hamowaniu podczas jazdy z prędkością 100 km/godz. czeskie auto poruszałoby się jeszcze z prędkością 50 km/godz. w miejscu, gdzie zatrzymałoby się sportowe Audi. Warto jednak dodać, że we wszystkich badanych autach siedzieli wytrawni kierowcy. Przeciętny kierowca nie powinien zaś zapominać, że nawet w aucie z najdoskonalszymi hamulcami nie zatrzyma się w porę, jeśli nie zacznie hamować na czas i z odpowiednią siłą.

OPRAC. OF

° WYNIKI POMIARÓW (test przeprowadzono w 1999 roku)

MODEL DROGA HAMOWANIA (W METRACH)

Audi S4 35,9

VW Golf 39,2

Ford Focus 40,4

VW Passat 40,6

Skoda Octavia 40,7

Opel Corsa 41,0

Opel Astra 41,2

Opel Vectra 41,5

VW Polo 41,7

Mazda 323 41,8

Renault Megane 41,8

Skoda Felicia 42,1

na podstawie danych Auto Touring

OPRAC. OF

Copyright © Agora SA