Audi A4 2.0 multitronic

W tym, co jedni uznają za główne zalety A4, inni upatrują wad tego samochodu. Audi oferuje jednak to, czego nie ma konkurencja.

Gdy odbierałem testowe Audi, pomyślałem, że wsiądę, zapnę pas i z piskiem opon ruszę przed siebie. Wystartowałem! Nie udało się z piskiem - mój zapał ostudziła skrzynia biegów, a pierwsze przejechane kilometry przekonały mnie, że A4 nie jest autem stworzonym do sportowej jazdy. Jego bezpośrednia konkurencja - BMW - oferuje duże emocje, których dostarczają mocne silniki i sztywne zawieszenia, z kolei Mercedes gwarantuje wyjątkowy komfort podróży. Cóż więc takiego proponuje A4? Przecież nie jest w nim tak komfortowo jak w Mercedesie ani tym bardziej tak sportowo jak w BMW.

Ceny Audi A4 zaczynają się na wysokości 99 900 zł - tyle trzeba zapłacić za auto z najsłabszym 102-konnym silnikiem 1.6. Testowany egzemplarz wyposażono w dwulitrowy motor o mocy 130 KM. Takie auto kosztuje 110 900 zł. Za dodatkowe udogodnienie w postaci bezstopniowej przekładni CVT trzeba dopłacić 10 400 zł. Nie można jej wiele poza wysoką ceną zarzucić. CVT pracuje cicho, a przyspieszanie auta i związana z tym zmiana przełożeń przebiega płynnie i niemal niewyczuwalnie.

Największą zaletą Audi A4 nie jest jednak skrzynia CVT - bez wątpienia na pochwałę zasługuje układ jezdny. Jego charakter docenią osoby, które lubią spokój i pewność prowadzenia. Wystarczy przekręcić kluczyk i umieścić dzwignię zmiany biegów w odpowiedniej pozycji. Wspomaganie kierownicy wyposażone w system Servotronic pozwala z łatwoś- cią manewrować na parkingu, a przy dużych prędkościach precyzyjnie wykonuje polecenia kierowcy. Zawieszenie zachowuje się tak, jakby neutralizowało siłę bezwładności wypychającą auto na zewnątrz zakrętu, pracuje przy tym bardzo precyzyjnie, całkowicie izolując pasażerów od nierówności drogi. Auto zachowuje przyczepność nawet w ekstremalnych warunkach, a jeśli zdarzy nam się zbyt szybko wejść w zakręt, delikatnie, ale skutecznie, przypomni o sobie układ ESP.

Jazda Audi nie wymaga umiejętności niezbędnych do okiełznania BMW, prowadzenie jest łatwiejsze, ale nic za darmo - auto ma za to gorsze osiągi. Dzięki dobremu wyciszeniu i znakomitej jakości wykończenia komfort podróży stoi na wysokim poziomie. Uniwersalny charakter Audi A4 spodoba się osobom ceniącym takie walory, jak bezpieczeństwo prowadzenia, niezawodność i elegancja.

WYNIK MINITESTU

DANE TECHNICZNE

POMIARY TESTOWE

mierzone przy 17°C na suchej nawierzchni, samochód wyposażony w opony letnie

plusy/minusy

+ bardzo dobra jakość wykonania

+ znakomity układ jezdny

- wysokie zużycie paliwa

- średnie osiągi

Cena wersji testowanej 121 300 zł

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.