Konfrontacje: Seat Toledo 2.0 TDI DSG/Skoda Octavia 2.0 TDI

W czym lepiej się czujesz? Płaszczu i kapeluszu czy sportowej kurtce i czapce z daszkiem? Dziś konfrontujemy czeską wytworność z hiszpańską pomysłowością

Jeszcze dwa lata temu Octavia i Toledo były bliskimi rywalami. Miały podobne sylwetki i rozmiary, a różniła je jedynie koncepcja tyłu karoserii. Skoda była liftbackiem, a Seat sedanem. Obydwa bazowały na płycie podłogowej i zawieszeniu VW Golfa, a ich atutami były pokaźne bagażniki.

Co prawda technicznym ojcem nowych modeli wciąż jest Golf , ale Toledo i Octavię łączy już znacznie mniej. Kiedy na nie spoglądamy, nic nie wskazuje, że mają coś wspólnego. Skoda pozostała wierna limuzynie, a Seat wybrał bardziej przyszłościowy kierunek i przerodził się w minivana. Octavia jest dłuższa, a Toledo wyższe. Kto dokonał trafniejszego wyboru, Czesi czy Hiszpanie?

Jakie ładne!

Już pierwszego dnia testu, kiedy wysiadałem z Seata usłyszałem opinię przechodnia: - Nowe Toledo!... jakie ładne! - Jegomość rozpoczął oglądanie od przodu, ale kiedy jego wzrok zatrzymał się na tyle - zamilkł. Głupio było mu zmieniać zdanie. Zdarzają się też wypowiedzi: - Co oni zrobili Altei?

Altea jest jednym z najładniejszych minivanów. A Toledo ma z tyłu kufer, który chciałoby się zdjąć i zostawić w piwnicy.

"Nowy SEAT Toledo? Przestrzenny sedan ze sportowym charakterem" - pod takim hasłem będzie reklamowany.

Niepodważalną zaletą jest natomiast większy bagażnik w porównaniu z Alteą.

Skoda wywołuje znacznie mniej emocji. O niej podczas tygodniowego testu jakoś nikt nie chciał się głośno wypowiadać.

W Toledo siedzi się wyżej niż w Octavii. Duża szyba, sporo miejsca nad głowami - wszystko to wywołuje wrażenie przestronności. W Skodzie siedzimy niżej, a zwiększony zwis z tyłu owocuje ogromnym bagażnikiem (o 60 l większym od Seata). Pierwsze wrażenie - w Octavii jest wygodniej. Czeszka otula cię fotelami, siedzisz nisko i masz poczucie bezpieczeństwa. Jednak po kilku dniach wrażenie okazało się mylne. Do Toledo łatwiej się wsiada. Na dłuższych trasach wysoko zamocowane i bardzo wygodne fotele z długimi oparciami zapewniają wysoki komfort kierowcy, a lepsza widoczność ułatwia wyprzedzanie. Można natomiast narzekać na mocno wysunięte do przodu, grube słupki istotnie utrudniające obserwowanie krętej drogi.

Mamy w planach urlop, jedziemy całą rodziną. Seat lepiej się spisze. Nie ma problemu z pakunkami. Podłoga bagażnika ma dwa dna, a wnętrze wypełnione jest pojemnymi schowkami. Podczas podróży rewelacja. Skoda bardziej tradycyjna i znacznie mniej zaskakująca. Ma jednak większy i dłuższy bagażnik. Siedząc w Skodzie (szczególnie dobrze wyposażonej), czujemy luksus. Chronologicznie rzecz ujmując, żadna Skoda nie była wykonana tak dobrze jak nowa Octavia. W Seacie tego nie zaznasz. Hiszpanie zdecydowali się zaoszczędzić na jakości materiałów. Różnica jest wyraźna. Za to ciekawa deska rozdzielcza, zdecydowanie ukształtowane fotele i kierownica utwierdzają cię w przekonaniu, że siedzisz w usportowionym samochodzie. Podobnie układ jezdny. Bardzo pewnie pracujące, utwardzone zawieszenie ułatwia szybką jazdę krętą drogą, a wyższa pozycja za kierownicą wyprzedzanie. Jeśli miałbym prowadzić, wybrałbym Seata.

Skoda ma również wielowahaczową konstrukcję osi tylnej. Jednak bardziej miękko zestrojone zawieszenie i długi zwis z tyłu powodują, że mimo bardziej płaskiej karoserii na zakrętach samochód jest mniej przewidywalny. Wolniej reaguje na polecenia, a tył mocniej zarzuca przy ujęciu gazu. Jako pasażer wsiadłbym do Skody. Na tylnych fotelach jest wygodniej, a bardziej miękkie zawieszenie powoduje, że na nierównych drogach Octavia nie poniewiera siedzącymi z tyłu tak, jak czasem zdarza się to Toledo.

Hiszpańska zima

Skoda wykorzystuje tradycyjne i sprawdzone przez Volkswagena rozwiązania, ale dzięki temu też niewiele się od niego różni. Seat stara się podkreślić hiszpański temperament i oprócz śmiałej stylizacji stosuje oryginalne rozwiązania. Niestety, nie wszystkie pomysły się sprawdzają. Chowające się w słupkach wycieraczki nie są przystosowane do pracy w polskich warunkach. Hiszpanie chyba wcale nie testują swoich rozwiązań w zimowych warunkach. Bo to już nie pierwsza wpadka tej marki. Wycieraczki wyglądają ciekawie, ale podczas pluchy przestają ci się podobać. Nie można też usunąć śniegu z miejsc, gdzie się zatrzymują.

By zaakcentować różnice, do testu wybraliśmy Octavię z tradycyjną ręczną skrzynią biegów i Toledo z nowoczesną, mechaniczną zautomatyzowaną - DSG (Skodę też można zamówić z taką skrzynią). Obydwie sześciostopniowe. Bez zastanawiania wybrałbym DSG. Żadna inna skrzynia tego typu nie pracuje tak dobrze. W Toledo już nie denerwował krótki zakres efektywnych obrotów diesla. Już nie musiałem walczyć z lewarkiem podczas szybkiej miejskiej jazdy. Skrzynka zmienia biegi niepostrzeżenie i błyskawicznie. A co ciekawe, Seat z DSG nie jest wolniejszy od wersji z ręczną skrzynką.

Mam tylko jedno zastrzeżenie. Szkoda, że w Seacie nie jest dostępna kierownica z łopatkami do zmiany biegów (taka opcja do DSG dostępna jest w VW i Audi).

Obydwa modele napędza ten sam silnik Diesla 2.0 TDI o mocy 140 KM. To nowoczesny, bardzo elastyczny motor pozwala na przyspieszanie o setki w 10 s i rozpędzenie aut do 200 km/h. Zużycie paliwa na trasie w obydwu autach nie powinno przekroczyć 7 l/ 100 km. Jeśli jedziemy płynnie - spada poniżej 6 l. W mieście oszczędniejsza jest wersja z DSG. Skrzynia zautomatyzowana zmienia biegi częściej od przeciętnego kierowcy, a dzięki temu precyzyjniej dostosowuje obroty silnika do potrzeb. DSG to bardzo wygodne i skuteczne urządzenie. Tylko czy warte ok. 8 tys. zł dopłaty?

Obecne tempo życia wymusza często drogę na skróty. Kiedy nie musimy, nie nosimy garnituru. Skoda jest samochodem dla konserwatywnego klienta, który ceni wytworność i nie zależy mu na krzykliwym wyglądzie. Seat podąża z duchem czasu, jest bardziej praktyczny i modny. Technicznie oba samochody to dopracowane konstrukcję, dlatego wszystko zależy od tego, co jest ci bliższe.

Seat Toledo 2.0 TDI DSG

Cena: Stylance DSG - 97 990 zł, Stylance - 92 990 zł

Skoda Octavia 2.0 TDI

Masa/ładowność - 1355/660 kg

Mniej więcej

Więcej o:
Copyright © Agora SA