Kiedy jedenastka Grecji wybierała się na mistrzostwa do Portugalii, nawet najwięksi marzyciele nie przypuszczali, że zajdzie ona na sam szczyt futbolowego parnasu. Czy w czasach, kiedy mózg elektronowy ENIAC zajmował kilka pięter, ktoś mógł się spodziewać, że pół wieku później komputer zmieści się w teczce?
Zapewne też nikt nie wróżył zawrotnej kariery dieslom. Przez dziesiątki lat ich jedyną niepodważalną zaletą był umiarkowany apetyt na paliwo. Jeśli jednak ktoś myślał o cichej pracy silnika czy sprawnym przyspieszaniu, diesle były jednym z gorszych pomysłów, jakie mogły przyjść do głowy.
Nowoczesne techniki wtrysku pozwoliły jednak wykrzesać z silników wysokoprężnych większą moc i wyższy moment obrotowy przy zachowaniu umiarkowanego apetytu na paliwo. Dziś żaden renomowany producent nie wyobraża sobie gamy silnikowej swoich modeli bez wynalazku Rudolpha Diesla sprzed 112 lat. W Europie Zachodniej prawie co drugi nowo kupiony samochód jest napędzany właśnie takim motorem.
Nie wszystko jednak kończy się inaczej, niż wszyscy myśleli. Kiedy w 1932 r. Ford dzięki innowacyjnym technologiom mógł sprzedawać wozy z widlastymi ósemkami po wyjątkowo przystępnych cenach, to wydawało się, że przyszłość motoryzacji będzie należała do V8. Proroctwo wypełniło się jednak tylko w ojczyźnie Forda. Można było sobie wyobrazić Stonesów bez Jaggera, pralkę bez bębna, stóg bez siana, ale nie krążownika szos bez V8. W innych krajach ośmiocylindrowy silnik pozostał synonimem luksusu. I nic nie wskazuje, że coś miałoby się zmienić. Zresztą, kto wie? Czy 20 lat temu przypuszczaliście, że diesle...
Jeśli szukasz taniego diesla z 500-litrowym bagażnikiem, odpowiedź znajdziesz w salonie Renault. Thalia triumfowała także w naszym zestawieniu najtańszych samochodów z 500-litrowym kufrem. Dwa wozy z finałowej dziesiątki serce zostawiły w Polsce - silniki obu Opli produkowane są w Bielsku Białej przez spółkę General Motors i Fiata. Na 11. niepunktowanym miejscu dojechał Fiat Punto, także z polskim dieslem. Nieobecność Fiata jest jednak tylko chwilowa - wkrótce na rynku pojawi się napędzana bielskim silnikiem tyska Panda. I kto wie, czy nie zadebiutuje od razu na pierwszym miejscu.
Jeden rzut na ostatnią rubrykę uświadamia, że różnice pomiędzy kolejnymi finalistami są niewielkie - jak ich apetyt na paliwo. Dzięki temu w większym stopniu wpływ na decyzję ma subiektywny gust, w mniejszym - obiektywna cena.
Dziesiątkę zamyka Clio. Z takim samym silnikiem jak zwycięską Thalia. Ale bagażnik już nie ten...
Niestety, smak jazdy z ośmiocylindrowym silnikiem może i jest drogi sercu, ale przede wszystkim drogi w ogóle. W naszym Top Ten znalazły się wszystkie prestiżowe marki dostępne w Polsce. Oprócz BMW (545i zameldował się dopiero na 14. pozycji) i Lexusem (SC 430 zajął 16. miejsce). No i oczywiście Maybachem, ale on nie dał mi nawet szans - firma nie produkuje silników, które nie miałyby 12 cylindrów. Zresztą mieszkający z nim pod jednym dachem DaimlerChrysler Mercedes umieścił więcej samochodów w Top Ten niż jakakolwiek inna marka.
Braliśmy pod uwagę tylko najtańsze wersje. Zestawienie nie uwzględnia upustów, obniżek i rabatów. Ceny za sierpniowym "Auto+"