Opel Agila 1.3 CDTI Njoy

Czy zatankowałeś kiedyś przez pomyłkę benzynę zamiast oleju napędowego? Jeśli tak, to Agila jest autem dla ciebie. Rasowy dźwięk nowego diesla - produkowanego w Bielsku-Białej - zawsze będzie ci przypominał, na jakim paliwie jeździ ten samochód.

Opel Agila jest produkowany w Gliwicach, a jednostka napędowa CDTI o pojemności 1,3 litra - wspólne dzieło konstruktorów Fiata i General Motors - w Bielsku-Białej (Fiat-GM Powertrain Polska). Gros aut trafia na eksport, ale w Polsce mikrovany także zaczynają być popularne. Ich niewątpliwe walory użytkowe czynią ten segment rynku coraz atrakcyjniejszym dla nabywców. Wzrasta liczba zwolenników takich samochodów. Co ciekawe, Opel wyprze-dził Fiata, szybciej oferując "polskiego" małego turbodiesla do auta klasy A także produkowanego tylko w Polsce. Gliwicka Agila po modernizacji poluje na... tyską Pandę. Tym chętniej sprawdziliśmy, jak sprawuje się z nowym dieslem 1.3.

Pudełeczko

Linia Opla Agili to odpowiedź na pytanie, jakie nadwozia cieszą się powodzeniem wśród klientów małych, miejskich aut - wysokie z krótkim przodem. Pudełkowaty kształt nie oznacza jednak, że w Oplu brak przestrzeni ładunkowej czy pasażerskiej. Producenci gwarantują, że pojazdem przewieziesz podręczny bagaż, a podróż odbędziesz w komfortowych warunkach. Połączenie tych parametrów to osiągnięcie, które w tej klasie zasługuje na pochwałę.

W wersji Njoy zadbano o efektowny wystrój wnętrza. Prędkościomierz i obrotomierz są otoczone chromowaną obwódką nawiązującą kolorem do innych elementów wnętrza. Panel centralny (również w kolorze chromu) prezentuje się elegancko i doskonale współgra z czarnymi pokrętłami regulacji nawiewów i radioodtwarzaczem.

Mało w standardzie

Testowana Agila 1.3 CDTI Njoy kosztuje 52 900 zł. To wprawdzie więcej niż konkurencyjne mikrovany, ale czy Opla można z nimi porównywać? Wyróżnia go jednostka napędowa, a samochodów z dieslem wśród rywali na razie brakuje.

Niestety, za tę niemałą cenę otrzymasz raczej ubogie wyposażenie. Samochód za 47 200 zł (wersja podstawowa) bez centralnego zamka to rzadkość na naszym rynku. W standardzie brakuje także elektrycznie sterowanych szyb, za które trzeba dopłacić, wykupując tzw. pakiet elektryczny (1250 zł). Znajdziesz za to wiele elementów poprawiających komfort jazdy i estetykę wnętrza, m.in. wspomaganie układu kierowniczego, poduszkę powietrzną kierowcy, immobi-liser, elektrycznie sterowane lusterka, skórzaną kierownicę, a także przyciemniane szyby. Fabrycznie montowany jest radioodtwarzacz kasetowy. Za odtwarzacz CD trzeba dopłacić. Najlepszy z czterema głośnikami kosztuje 1400 zł. Inne dopłaty to 4500 zł za klimatyzację, 2100 zł - ABS, 1900 zł - aluminiowe felgi, 400 zł - relingi dachowe.

O ile szybko przyzwyczaiłem się do korbki, to zamykanie i otwieranie drzwi kluczykiem było dla mnie sentymentalną podróżą w przeszłość. Za każdym razem, gdy wyłączałem autoalarm, chwilę później chwytałem za klamkę.

Czyżby korzyści wynikające z posiadania ekonomicznego diesla rekompensowały braki w wyposażeniu? To też sprawdziliśmy. Podczas testu auto spaliło oleju napędowego 6,8 l/100 km. Ten wynik nieco odbiega od danych producenta - 5,2 l/100 km. Trzeba jednak wziąć poprawkę na to, że testowane auto dopiero co wyjechało z fabryki (początkowy przebieg: 26 km). (45/80pkt)

Diesel jak się patrzy

W Oplu siedzi się wysoko, a nad głową pozostaje jeszcze sporo miejsca. Taka pozycja daje kierowcy znakomitą widoczność. Jeśli dodać do tego elektrycznie sterowane lusterka boczne, można uznać, że Opel w swoim mikrovanie postawił na wygodę prowadzenia. Wrażenie to potęguje wspomaganie układu kierowniczego. Kierownica jest dobrze wyprofilowana i miła w dotyku, zaś wskaźniki tablicy rozdzielczej - czytelne.

Największej przyjemności z jazdy Oplem dostarcza silnik. Turbodoładowana jednostka wysokoprężna o pojem-ności 1,3 l czyni z Agili pierwszy samochód napędzany takim motorem w segmencie mikrovanów. To najmniejszy czterocylindrowy diesel z systemem wtrysku bezpośredniego common rail (70 KM, 51 kW). Charakterystyczny, przyjemny dla ucha dźwięk nawet na chwilę nie pozwala zapomnieć, że mamy do czynienia z dieslem. Także podczas jazdy sprawuje się znakomicie. Wprawdzie na pierwszym biegu Agila mogłaby być żwawsza, ale na wyższych przełożeniach auto radzi sobie doskonale. Opel nie ma najmniejszych problemów z wyprzedzaniem, przynajmniej innych mikrovanów.

Oczywiście, nie bez znaczenia dla komfortu prowadzenia auta jest jego wysokość. Agila ma 1695 mm przy długości 3500 mm. Wysoko położony środek ciężkości sprawia, że samochód na zakrętach może się przechylać. Tym bardziej że Agili nie wyposażono w stabilizator. Jednak przy spokojnej jeździe nie ma to większego wpływu na prowadzenie. Opel to zwrotne auto, które zaparkujesz bez problemu.

Zawieszenie mikrovana wydaje się dość twarde. Pokonywanie ograniczających prędkość na drogach osiedlowych tzw. śpiących żandarmów nie należy do mocnych stron pojazdu. W tej konkurencji lepiej wypada już Panda, ale na równej drodze różnica znacznie się zmniejsza. (56/100 pkt)

Uniwersalny przełącznik

Nową wersję Opla Agila łatwo rozpoznać, m.in. po powiększonej osłonie chłodnicy z poprzeczną, chromowaną belką oraz zderzakach w kolorze nadwozia. Wewnątrz pojazdu nowością jest sportowa, trójramienna kierownica. Mimo że producent starał się urozmaicić wnętrze kolorową tapicerką, wciąż pozostaje ono surowe.

W środku czekała na mnie niespodzianka: w Agili - jak na mikrovana - jest dużo miejsca. Z przodu, z tyłu, a także w bagażniku. Kierowca ma przed sobą sporą przestrzeń, nawet jeśli nie odsunie fotela do końca. A jego odsunięcie - nawet do połowy zakresu - nie wpływa znacząco na komfort pasażera z tyłu. Wprawdzie trzech dorosłych, siedząc na tylnej kanapie, poskarży się na ciasnotę, to jednak rodzina 2+2 może podróżować wygodnie.

Bagażnik to mocny punkt Opla. Jego pojemność wynosi 240 l, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy - 1250 l. I to z płaską podłogą. Funkcjonalność przestrzeni ładunkowej znacznie poprawiają boczne skrytki, zarówno w dolnej części - tuż przy podłodze bagażnika, jak i górnej - pod sufitem.

Schowki w części pasażerskiej są pomyślane równie praktycznie. Nad obszerną półką umieszczoną przed osobą siedzącą koło kierowcy znajduje się nieco mniejsza - pojemna i zamykana - skrytka. Miejsca na napoje przy dźwigni zmiany biegów nie zaskakują pomysłowością wykonania - nie są ani wysuwane, ani rozkładane. Można w nich jednak trzymać nie tylko butelki, ale także telefon komórkowy czy okulary przeciwsłoneczne.

Wnętrze Agili jest wygodne, praktyczne i przestronne. Mojej pozytywnej opinii na temat funkcjonalności tego auta nie mogło więc popsuć to, że przy włączaniu kierunkowskazu, prawie za każdym razem, uruchamiałem jednocześnie drogowe światła. (44/60 pkt)

Dobra wiadomość

W nowej edycji Agili rozszerzono wyposażenie dbające o bezpieczeństwo podróżujących. Oprócz pełnowymiarowych przednich i bocznych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera auto ma system zwalniania pedałów (PRS) w razie kolizji, co ogranicza ryzyko obrażeń stóp. ABS dostaniesz za dopłatą - 2100 zł. Standardem są dwa zagłówki z tyłu, przyciemnione szyby oraz przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi.

Nie bez znaczenia dla tej kategorii jest doskonała widoczność do przodu i tyłu. Jeśli dodać do tego precyzyjny układ kierowniczy, Agila może być uznana za bezpieczny samochód. Czekamy jednak na wyniki testu zderzeniowego EuroNCAP. (33/60 pkt)

Do miasta i za miasto

Opel Agila 1.3 CDTI zaskoczył mnie obszernym, dobrze wykończonym wnętrzem. Dzięki wysokiej pozycji za kierownicą prawie nie czułem, że jeżdżę mikrovanem. Drugi mocny punkt Opla to silnik. Względnie mało uciążliwe odgłosy pracy nowoczesnego diesla i dobre osiągi znakomicie wpływają na komfort podróżowania. Dzięki małym rozmiarom auto doskonale radzi sobie w mieście, zaś spore wnętrze i oszczędna jednostka napędowa to argumenty, które wziąłbym pod uwagę, planując daleką podróż. Szkoda tylko, że Opel za niemałe pieniądze oferuje raczej ubogie wyposażenie standardowe.

Wynika MegaTESTU

koszty i wyposażenie (45/80 pkt)

jazda (56/100 pkt)

funkcjonalność i jakość (44/60 pkt)

bezpieczeństwo (33/60 pkt)

werdykt (178/300 pkt)

plusy / minusy

+ funkcjonalne wnętrze

+ dynamiczny silnik

+ dobra widoczność

- ubogie wyposażenie standardowe

- dość twarde zawieszenie

- brak stabilności na zakrętach

Więcej o:
Copyright © Agora SA