Toyota Avensis 2003

Toyota postanowiła zdobyć europejski rynek i działa zdecydowanie niczym samuraj.

Nowa generacja aut Toyoty jest nie tylko stylizowana z charakterem, ale ma dobrze wykonane wnętrza i sportowe podwozia. Podobnie nowa Toyota Avensis. Samochód projektowany w Europie ma szansę podbić serca europejskich klientów. Nowy model, który w wersjach sedan, liftback i kombi pojawi się w sprzedaży prawdopodobnie w marcu 2003 roku, jest większy od poprzednika. Długość sedana wzrosła o 11 cm, do 463 cm, natomiast rozstaw osi o 7 cm, do 270 cm. To dokładnie tyle, ile ma nowy Opel Vectra, chociaż mniej niż w ogromnym Fordzie Mondeo - 275,5 cm. Dodatkowe centymetry odczują pasażerowie tylnej kanapy - zapewniono im dużo miejsca na nogi. Zwiększenie długości całkowitej auta przyczyniło się także do powiększenia bagażnika (o 20 l). Nadchodzący Avensis jest o 5 cm szerszy od poprzednika (176 cm), lecz węższy od swych najgroźniejszych konkurentów: Vectry i Mondeo.

Odrobinę eklektyzmu, szczypta kubizmu

Muskularne linie nadwozia wysuniętą kabiną i daleko umieszczonymi słupkami przednimi przypominają koncepcję "cab forward" Chryslera. Klosze reflektorów znamy z Vectry, natomiast z Audi A6 - tylne lampy. Osłona chłodnicy, wzorowana na tej z Corolli, jest nie do pomylenia z żadną inną marką i. Całość sprawia dynamiczne wrażenie, a według speców Toyoty podwozie zostało przystosowane do gustów europejskich kierowców, lubiących szybką jazdę.

Wnętrze projektował... kubista - rzuca się w oczy centralna konsola z dużą ilością prostokątnych przycisków. Mają one duże wymiary i są logicznie porozmieszczane. Zestaw wskaźników przed kierowcą jest bardzo podobny do instrumentów Corolli, z podświetlonymi jasnym światłem tarczami obrotomierza i prędkościomierza. Po raz pierwszy w Toyocie kierownica ma regulację w dwóch płaszczyznach. Fotele otrzymały obfite wyprofilowania boczne, zaś fotel kierowcy ma m.in. regulację wysokości.

Na kolana

Avensis jest pierwszym pojazdem wyposażonym w poduszkę powietrzną chroniącą kolana i golenie kierowcy. Ma pojemność 18 l i umieszczona jest na dolnej krawędzi deski rozdzielczej. W standardzie są także dwie poduszki przednie (dwufazowe), poduszki boczne z przodu i na życzenie kurtynki. Pasy wyposażono w napinacze, a specjalny system rozpoznaje obecność i masę pasażera przedniego fotela.

Trochę z Celiki

Dla uzyskania wysokich własności dynamicznych podwozia zdecydowano się na drogie rozwiązanie zawieszenia tylnego, spotykane w samochodach sportowych. Zastosowano sprawdzone w Celice podwójne wahacze poprzeczne, wzmacniając konstrukcję dodatkowymi drążkami reakcyjnymi, kontrolującymi zbieżność kół tylnych. Według konstruktorów Toyoty mają one zapewnić lepsze własności jezdne, szczególnie szybsze pokonywanie zakrętów. Z przodu wykorzystano znane z poprzedniego modelu kolumny MacPhersona, modernizując je. Wszystkie wersje wyposażono w ABS i EBD (korektor siły hamowania). Można zamówić układ stabilizacji toru jazdy (ESP).

Pod maską

Zastosowano znane, ale zmodernizowane silniki benzynowe z wielopunktowym wtryskiem. Najmniejszy o pojemności 1,6 l osiąga 110 KM (81 kW) przy 6000 obr./min i uzyskuje maksymalny moment obrotowy 150 Nm przy 3800 obr./min. Najpopularniejszy 1,8 l rozwija 129 KM (95 kW) przy 6000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 170 Nm przy 4200 obr./min. Zachowano jednostkę benzynową z wtryskiem bezpośrednim 2,0 l o mocy maksymalnej 147 KM (108 kW) przy 5700 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm przy 4000 obr./min. Nie zabraknie coraz ważniejszego także na polskim rynku silnika wysokoprężnego. Diesel Toyoty Avensis o pojemności 2,0 l osiąga 116 KM (85 kW) przy 3600 obr./min i 280 Nm przy 2000-2200 obr./min. Wszystkie jednostki spełniają normę Euro 4 i zanieczyszczają środowisko w minimalnym stopniu.

Toyota planuje do 2005 roku opanować 5% europejskiego rynku, sprzedając 800 tys. samochodów rocznie. Yaris, Corolla i nowy Avensis (z zakładaną sprzedażą 130 tys. rocznie) sprawia, że Toyota wkrótce osiągnie cel. Banzai!

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.