Wśród sześciu świeżo przetestowanych aut znalazły się:
- Citroen DS4
- Ford Focus
- Lexus CT200h
- Nissan Leaf
- Peugeot 508
- Volvo V60
Szczegółowe wyniki testów, wraz z filmami z przeprowadzonych prób, znajdziecie na kolejnych stronach.
Poprzeczkę dla aut elektrycznych podniósł Nissan Leaf. Ekologiczny sedan otrzymał pięć gwiazdek - o jedną więcej niż dwa testowane wcześniej bliźniacze, miejskie "elektryki" Peugeot iOn i Citroen C-Zero.
Główne obawy związane z bezpieczeństwem w przypadku aut ładowanych z gniazdka dotyczą ewentualnych "wycieków" prądu z uszkodzonych akumulatorów. Testy potwierdziły, że elektryczny Nissan jest bezpieczny dla podróżujących nim osób pod wzlędem konstrukcyjnym, a szansa porażenia prądem została przez inżynierów Nissana zredukowana do zera.
Zgodnie z nową tradycją specjaliści Euro NCAP wyróżnili też najlepsze systemy bezpieczeństwa dostępne w testowanych autach. Oba wyróżnienia "zgarnął" Ford Focus. Poniżej znajdziecie ich opisy.
System wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu (Lane Keeping Aid)
Korzystając z umieszczonej z przodu kamery, system monitoruje drogę przed autem i rozpoznaje kiedy ten niebezpiecznie zbliża się do linii oznaczającej skraj pasa ruchu. Jesli nie towarzyszy temu włączenie kierunkowskazu, system ostrzega kierowcę delikatnie zwiększając opór układu wspomagania. W większości wypadków to wystarcza. Jeśli nie, kierowca odczuje dodatkowe drgania na kierownicy.
System zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach (Active City Stop)
Ma na celu zmniejszenie ryzyka wystąpienia jednego z najczęstszych rodzajów kolizji w miastach, czyli najechania przodem pojazdu na tył samochodu znajdującego się przed nim. ACS wykorzystuje czujniki podczerwieni, które przez cały czas kontrolują dystans do poprzedzającego auta. Jeżeli kierowca, jadąc z prędkością poniżej 30 km/h, nie zareaguje w porę, system automatycznie uruchomi hamulce, zmniejszając tym samym prawdopodobieństwo i konsekwencje zderzenia.
ZOBACZ TAKŻE:
- ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90% (na schemacie obrażenia kierowcy)
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 80%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 43%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 97%
- ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 92% (na schemacie obrażenia kierowcy)
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 72%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71%
- ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94% (na schemacie obrażenia kierowcy)
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 84%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 55%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 86%
- ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 89% (na schemacie obrażenia kierowcy)
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 83%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 65%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 84%
- ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90% (na schemacie obrażenia kierowcy)
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 41%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 97%
- ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94% (na schemacie obrażenia kierowcy)
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 64%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 100%
Bartosz Sińczuk