Wszystkie smaki Porsche 911, cz. 2

O tym, ile smaków ma obecna generacja najsłynniejszego modelu Porsche, już pisaliśmy. Teraz czas odpowiedzieć na pytanie, jak smakowały poprzednie wersje kultowego coupé
Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911

Historia Porsche 911

Obecna, piąta generacja Porsche 911 występuje w 22 odmianach i nic nie wskazuje na to, by na tylu wersjach się skończyło. W przeszłości paleta modeli nie była aż tak nieprzyzwoicie szeroka, dlatego skupmy się na podstawowych informacjach o poprzednich generacjach, bo dzięki nim jeszcze lepiej zrozumiemy obecną 911-kę. W końcu mówią, że trzeba pamiętać, skąd się pochodzi, by wiedzieć, dokąd się zmierza. Może mają rację?

Najbardziej znany model Porsche ochrzczono na początku jako 901 (powstały nawet 82 egzemplarze z taką nazwą), ale gdy dowiedział się o tym Peugeot, krzyknął "Non!". Dlaczego Francuzi byli na nie? Tłumaczyli, że numeryczne oznaczenie z zerem pośrodku to znak rozpoznawczy ich modeli i nikt inny nie może go używać. Porsche stwierdziło, że mają rację i przemianowało model 901 na 911, choć pracownicy firmy jeszcze przez wiele lat nazywali go 901. Ot, taki niemiecki, nieco złośliwy, zupełnie nieszkodliwy résistance.

Wszystkie smaki Porsche 911

Porsche 911 - ogłoszenia

Porsche 911 Turbo (930) Porsche 911 Turbo (930) Porsche 911 Turbo (930)

Pierwsza generacja Porsche 911

Pierwsza generacja 911 zastąpiła model 356 - premierowy wóz spod znaku Porsche. W czasie swojej 26-letniej kariery (od 1963 do 1989 roku) doczekała się kilkunastu wersji, a każda z nich była ciut lepsza od poprzedniej. Przez cały okres produkcji nie wyeliminowano jednak największej wady konstrukcyjnej, czyli silnika dyndającego za tylną osią. Zaprzecza to wszelkim prawom fizyki, ale mimo to, w jakiś magiczny sposób, 911-ka prowadziła się całkiem dobrze, co z kolei zaprzecza wszystkim prawom zdrowego rozsądku. Porsche próbowało naprawić ten błąd, przedłużając rozstaw osi (z 2211 do 2272 mm) i przesuwając zbiornik oleju nieco do przodu, ale szybko powrócił on na swoje miejsce, bo zdarzało się, że wlewano do niego... benzynę. Wlewy paliwa i oleju znajdowały się bowiem obok siebie.

Pierwsze Porsche 911 jest jak na razie jedynym, które sprzedawano z silnikiem czterocylindrowym (jako 912). Z nazewniczego punktu widzenia był to inny model, ale poza dwoma cylindrami mniej nie różnił się niczym od sześciocylindrowych krewnych. 912-ka była lubiana przez starszych klientów i często wykorzystywana przez - uwaga - niemiecką policję. Na przestrzeni ćwierćwiecza 911 doczekała się mocniejszych silników (od 2,0 110 KM do 3,3 l 300 KM, wszystkie chłodzone powietrzem), kilkunastu wersji (bazowa 911T, sportowa 911S, jeszcze bardziej sportowa 911 Carrera RS, legendarna Turbo, otwarta Cabrio, półotwarta Targa i wiele innych) i miana jednego z najważniejszych sportowych aut w historii. Zanim przejdziemy do kolejnych modeli, trzeba powiedzieć, że słowo Carrera (pochodzące od wyścigu Carrera Panamericana w Meksyku) pojawiło się w nazwie modelu dopiero w 1973 roku (debiut modelu Carrera RS, zdj.).

Nowe życie starego Porsche 911 - WIDEO

Porsche 911 (964) Porsche 911 (964) Porsche 911 (964)

Druga generacja Porsche 911 (964)

Druga generacja sprzedawana była jako 911 Carrera (od 1989 do 1993 roku), ale wewnętrznie ochrzczono ją 964. 964-ka jako pierwsza 911-ka była wyposażona w automatyczną skrzynię biegów Tiptronic, jako pierwsza mogła mieć napęd na cztery koła i jako pierwsza miała wysuwany spojler. Dużo tych "jako pierwsza", więc potrzebny był mocny silnik, by to wszystko odpowiednio szybko wprawić w ruch. Z tyłu, podobnie jak u poprzednika, pracował sześciocylindrowy, chłodzony powietrzem bokser o pojemności od 3,3 do 3,8 l (moc wahała się od 250 do 380 KM). W ofercie były coupé, Cabrio, Targa, hardcore'owe 911 RS (usztywnione zawieszenie, ograniczone wyposażenie, 260 lub 300 KM), luksusowo-sportowe Turbo (początkowo o mocy 320, potem 360 KM) oraz luksusowo-sportowe, ale jeszcze mocniejsze Turbo S (355 lub 385 KM).

Model 964, podobnie jak 356, dostępny był w wersji Speedster. Raison d'être tego modelu było zapewnienie kierowcy nieporównywalnego otwarcia na świat (stąd krótsza przednia szyba) oraz czystych, nieskażonych cywilizacyjnymi pomocami wrażeń z jazdy (stąd m.in. prostsza konstrukcja składanego dachu, do użycia tylko w szczególnych przypadkach). Podobnie jak w przypadku 356, głównym rynkiem zbytu dla tego modelu była Ameryka Północna (czytaj o współczesnej 911-ce Speedster).

Porsche 911 GT3 RS kontra 2.7 Carrera RS - WIDEO

Porsche 911 Turbo (993) Porsche 911 Turbo (993) Porsche 911 Turbo (993)

Trzecia generacja Porsche 911 (993)

Trzecia generacja (993) sprzedawana była od 1993 do 1998 roku. Ze względu na obniżenie kosztów produkcji drzwi, silnik i skrzynia biegów (w modelach z napędem na tylne koła) zostały przeniesione z poprzednika. Jeśli już mowa o silnikach, to miały one od 3,6 do 3,8 l pojemności i oferowały od 272 do 430 KM. Design auta oparty był na prototypie czterodrzwiowego hatchbacka 989 (ojciec obecnej Panamery, zdj.).

993, jako pierwszy model z rodu 911, miał mechaniczną, sześciobiegową skrzynię biegów (oprócz modelu 959, ale on miał niewiele wspólnego ze "zwykłymi" wersjami) oraz wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. Szczególnie ten drugi element przysłużył się poprawie właściwości jezdnych, co było ważne, bo silnik uparcie trwał na swoim nielogicznym miejscu.

Porsche 911 Turbo S - 2,9 s do "setki"

Porsche 911 (996) Porsche 911 (996) Porsche 911 (996)

Czwarta generacja Porsche 911 (996)

Czwarta generacja Porsche 911 (oznaczenie wewnętrzne 996, na rynku od 1998 do 2005 roku) zasłynęła z dwóch powodów. Po raz pierwszy miała silnik chłodzony cieczą (dla purystów profanacja, ale dla zwykłych klientów czysta wygoda) i po raz pierwszy nie miała okrągłych reflektorów z przodu. Niektórzy porównywali nowe światła do jajek na patelni. Porsche też chyba nie było z nich zadowolone, ponieważ następca, o którym za chwilę, ponownie patrzy na świat przez okrągłe okulary. Model 996 był, to chyba oczywiste, szybszy od poprzednika (silniki od 3,4 do 3,8 l, moc od 300 do 483 KM) i dostępny w kilkunastu wersjach - od podstawowej Carrera, poprzez jubileuszową "40th Anniversary", na wybitnie sportowej GT2 skończywszy (osiągała maksymalnie 319 km/h).

996 zapisał się w historii także dlatego, że po raz pierwszy dzielił podzespoły z tańszym bratem Boxsterem, miał od nowa zaprojektowane nadwozie (poprzednik bazował z grubsza na poprzedniku) i jako jeden z pierwszych modeli na rynku miał ceramiczne hamulce (modele GT2 i Turbo S). Aha, silnik w tym modelu wciąż jest tam, gdzie nie powinien. W przypadku następcy jest tak samo.

Porsche 911 z Chin i USA?

Porsche 911 (997) Porsche 911 (997) Porsche 911 (997)

Piąta generacja Porsche 911 (997)

Obecna, piąta generacja Porsche 911 (oznaczenie 997, w sprzedaży od 2005) dzieli mniej niż 30% części z poprzednikiem, wygląda niemalże tak samo jak on (choć wspólny jest tylko dach, ale generalnie wszystkie modele 911 są właściwie identyczne) i dostępna jest w 22 wersjach (rekord na rynku). Najsłabsza (345-konna 911 Carrera) rozpędza się maksymalnie do 290 km/h, a najszybsza (620-konne GT2 RS) do 330 km/h. Warto o 997 pamiętać także dlatego, że to pierwsze seryjne Porsche, które otrzymało dwusprzęgłowy, siedmiobiegowy automat o łamiącej język nazwie Porsche Doppelkupplung. A jaki będzie następca?

Porsche 911 Black Edition

Porsche 918 RSR jako stylistyczna inspiracja dla 991 Porsche 918 RSR jako stylistyczna inspiracja dla 991 Porsche 918 RSR

Szósta generacja Porsche 911 (991)

Wiadomo, że oznaczony jest jako 991, zadebiutuje na rynku w tym roku, pewnie z czasem rozmnoży się w kilkanaście wersji i będzie zupełnie nową konstrukcją. Płyta podłogowa będzie nieco dłuższa i szersza, nadwozie też ma być nieco inne. Mówi się także o tym, że masa auta spadnie średnio o 50 kg, silniki będą o około 10% oszczędniejsze, a osiągi jeszcze lepsze (kto wie, może wreszcie 911 zacznie osiągać setkę w mniej niż 3 s?).

Tak jak pierwsza generacja zasłynęła silnikiem Turbo, druga napędem na cztery koła, trzecia wielowahaczowym zawieszeniem, czwarta ceramicznymi hamulcami, a piąta dwusprzęgłowym automatem, tak szósta generacja (to na razie tylko plotki, ale sprawa jest poważna) będzie miała siedmiobiegową skrzynię mechaniczną (sic!), elektrycznie wspomaganie kierownicy, silnik czterocylindrowy (ponownie) oraz składany metalowy dach (dotyczy Cabrio, bardzo prawdopodobne jednak, że będzie on pokryty materiałem, by przypodobać się Amerykanom). No proszę, jest więc na co czekać!

Filip Otto

Porsche 911 GT3 RSR

Autotrader.pl - bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne

Więcej o: