Białystok jak Stuttgart - też ma swoje muzeum motoryzacji

Po zagranicznych muzeach Mercedesa czy Volvo czas na rodzime kolekcje. Tym razem w naszym cyklu Muzeum Motoryzacji i Techniki w Białymstoku
Muzeum Motoryzacji i Techniki w Białymstoku Muzeum Motoryzacji i Techniki w Białymstoku fot. Marcin Sobolewski | Muzeum Motoryzacji i Techniki w Białymstoku

Muzeum Motoryzacji i Techniki w Białymstoku


Z wizytą w muzeum Mercedesa
Z wizytą w muzeum Volvo

Wizyta w białostockim muzeum motoryzacji to doskonały pomysł na spędzanie wczesnego, niedzielnego popołudnia. Obiekt mieści się na terenie byłej jednostki wojskowej przy ulicy Węglowej 8 (łatwy dojazd zarówno dla mieszkańców Białegostoku, jak i przyjezdnych) i otwarty jest w niedzielę w godzinach 11-15. Bilet wstępu kosztuje 5 zł.

Kolekcja otwartego w 2006 roku muzeum liczy kilkadziesiąt zabytkowych motocykli, samochodów osobowych i użytkowych. Prawdziwą gratką dla fanów PRL-u jest wystawa sprzętu RTV rodzimej produkcji. W budynku zgromadzono produkowane przed laty w Polsce aparaty telefoniczne, telewizory, kalkulatory czy radioodbiorniki.

Muzeum powstało dzięki staraniom pasjonatów ze Stowarzyszenia Miłośników Starej Motoryzacji i Techniki "Moto Retro". Wszystkie eksponaty są własnością kolekcjonerów. Dodatkowe informacje znajdziecie na stronie motoretro.org.pl. Od czasu do czasu pojawiają się na niej informacje o okolicznościowych imprezach i rajdach, organizowanych przez władze muzeum. Miesiąc temu odbyła się tam na przykład wystawa samochodów amerykańskich, połączona z koncertami i pokazami tanecznymi. Zapraszamy do wirtualnej podróży po zbiorach Muzeum Motoryzacji i Techniki w Białymstoku.

Marcin Sobolewski

Volkswagen KdF Volkswagen KdF "SAM" fot. Marcin Sobolewski | Volkswagen KdF

Volkswagen KdF "SAM"

Konstrukcja autorstwa inż. Bogumiła Sztuby, własnoręcznie budowana przez 26 lat z podzespołów m.in. Volkswagena Garbusa, Skody Octavii, Żuka i Warszawy. Więcej informacji na stronie motoretro.org.pl.

Dodge RAM 100 z 1951 roku Dodge RAM 100 z 1951 roku fot. Marcin Sobolewski | Dodge RAM 100 z 1951 roku

Dodge RAM 100 z 1951 roku

Pod maską amerykańskiego pikapa drzemie rzędowa "szóstka" o pojemności 3,6 litra i mocy 99 koni.

Austin A135 Princess Austin A135 Princess fot. Marcin Sobolewski | Austin A135 Princess

Austin A135 Princess z 1968 roku

Jeden z 3344 egzemplarzy. Konstrukcja wytwarzana ręcznie, waży 2500 kilograma. Do napędu służy 6-cylindrowy motor firmy Rolls-Royce o pojemności 4 litrów i mocy 134 koni.

Austin A135 Princess

Warszawa M20 Warszawa M20 fot. Marcin Sobolewski | Warszawa M20

Warszawa M20

Warszawa M20 z 1957 roku. Obok okolicznościowy proporczyk z okazji rajdu, zorganizowanego w Łomży w listopadzie 1978 roku.

Mercedes 280 SE Mercedes 280 SE fot. Marcin Sobolewski | Mercedes 280 SE

Mercedes 280 SE

Wyprodukowany w 1970 roku Mercedes 280 SE z 2,8-litrowym silnikiem o mocy 174 koni to jeden z nielicznych egzemplarzy z nietypowym, dwukolorowym malowaniem.

Wartburg 353 z 1983 roku Wartburg 353 z 1983 roku fot. Marcin Sobolewski | Wartburg 353 z 1983 roku

Wartburg 353 z 1983 roku

Pięknie zachowany Wartburg 353 z dwusuwowym, 1-litrowym silnikiem o mocy 50 koni, zaopatrzony w bagażnik dachowy z epoki. Na tylnej półce - niezbędnik domorosłego mechanika.

Rolls-Royce Silver Spur z 1984 roku Rolls-Royce Silver Spur z 1984 roku fot. Marcin Sobolewski | Rolls-Royce Silver Spur z 1984 roku

Rolls-Royce Silver Spur

Brytyjska limuzyna została wyprodukowana na początku lat 80. Pod maską klasyka - motor V8 o pojemności 6 i 3/4 litra, moc "wystarczająca" (czyli 190 koni).

Citroen Ami Citroen Ami fot. Marcin Sobolewski | Citroen Ami

Citroen Ami

Produkowany w latach 1961-1978 kompaktowy Citroën Ami (z francuskiego "przyjaciel") miał wypełniać lukę w ofercie firmy pomiędzy modelami 2CV i DS. Design całej trójki to dzieło Flaminio Bertoniego. Na zdjęciu egzemplarz z 1965 roku. Ogółem Francuzi wyprodukowali ponad 1,8 mln egzemplarzy modelu.

Suzuki GSX 1100 EF Suzuki GSX 1100 EF fot. Marcin Sobolewski | Suzuki GSX 1100 EF

Suzuki GSX 1100 EF

Japoński motocykl z 1986 roku napędza 1,1-litrowy motor. Waga pojazdu wynosi 256 kg, a jego prędkość maksymalna sięga 220 km/h.

Fiat 125p  z 1969 roku Fiat 125p z 1969 roku fot. Marcin Sobolewski | Fiat 125p z 1969 roku

Fiat 125p

Fiat 125p z 1969 roku z 1,3-litrowym silnikiem o mocy 60 koni, uzbrojony w hamulce tarczowe na obu osiach.

GAZ-13 Czajka z 1964 roku GAZ-13 Czajka z 1964 roku fot. Marcin Sobolewski | GAZ-13 Czajka z 1964 roku

GAZ-13 Czajka z 1964 roku

Produkowana w latach 1959-1981 Czajka to limuzyna ministrów, sekretarzy i przedstawicieli dyplomatycznych ZSRR. Była wyposażona m.in. w automatyczną skrzynię z biegiem "defiladowym" oraz elektrycznie sterowane szyby. Między przednimi kołami pracuje widlasta "ósemka" o pojemności 5,5 litra o mocy 195 koni, zdolna rozpędzić wóz do prędkości około 130 km/h. Ogółem wyprodukowano 3179 sztuk modelu.

Ford Anglia Ford Anglia fot. Marcin Sobolewski | Ford Anglia

Ford Anglia z 1965 roku

Popularny w latach 60. Ford Anglia, napędzany 1-litrowym motorem R4 o mocy 41 KM.

Sprzęt RTV z czasów PRL Sprzęt RTV z czasów PRL fot. Marcin Sobolewski

Sprzęt RTV z czasów PRL

Więcej o: