Suzuki nie tylko na off-road

Zima już za nami. Czy dla fanów napędu na cztery kółka oznacza to koniec zabawy? Nic z tego. Wiosną szaleństwo dopiero się zaczyna. Błoto, piach i mokra trawa to najtrudniejszy poligon dla napędu w samochodzie, a śnieg to zaledwie trening. Sprawdziliśmy, jak na śliskiej nawierzchni sprawdzają się modele Suzuki
Suzuki Suzuki Suzuki

Jimmny, SX4, Grand Vitara i Kizashi

Lotnisko w Ułężu. Szeroki pas startowy to idealne miejsce do nauki jazdy. Pod warunkiem, że pod ręką są instruktorzy, a beton przykrywa gruba warstwa śniegu. Wszystkie zgromadzone tutaj auta od małego Jimmny przez SX4 po Grand Vitarę na Kizashi kończąc mają napęd na wszystkie koła. Nie oznacza to jednak, że wszystkie idealnie nadają się do terenowej jazdy. Jakie są więc różnice?

Suzuki Suzuki Suzuki

Systemy technologiczne i elektroniczne

Aby w pełni wykorzystywać czteronapędowe auta, powinniśmy przede wszystkim wiedzieć gdzie się znajdują i do czego służą przełączniki na desce rozdzielczej. Wielu z Was pewnie nigdy nie korzystało z blokady dyferencjałów lub innych przycisków. Pora to zmienić.

2WD - to oznaczenie samochodu z napędem na dwa koła. W zależności od marki i modelu samochodu istnieje napęd albo na koła przednie albo tylne.

4WD - napęd na cztery koła spięty na sztywno. Dyferencjały są w tym ustawieniu sprzężone na stałe z układem napędowym dając większe możliwości w terenie oraz łatwość w opanowaniu samochodu w chwili uślizgu któregoś z kół

4WD-L - napęd na cztery koła z reduktorem. Przeniesienie napędu odbywa się w tym wypadku z większą siłą. System ten działa tylko przy niskich prędkościach, pozwalając na swobodne przejechanie nawet najtrudniejszych przeszkód. Nie używamy tego systemu do jazdy na co dzień po asfalcie.

i-AWD - inteligentny układ napędu na cztery koła, który analizując rodzaj nawierzchni i styl jazdy (z czujników ABS) rozdziela moment obrotowy na poszczególne osie.

Czym byłyby jednak napęd bez pomocy elektroniki?

ESP - układ stabilizacji toru jazdy. Program komputerowy, czytając dane z czujników umieszczonych przy każdym z kół, odpowiednio nimi zarządza przekazując na nie odpowiedni moment obrotowy

SVDC - system, którego zadaniem jest monitorowanie oraz zarządzanie pracą systemu wspomagania kierownicy oraz układu i-AWD zanim dojdzie do utraty przyczepności

EBD - funkcja elektronicznego rozdziału siły hamowania, optymalizuje siłę hamowania między osiami oraz lewymi i prawymi kołami, uwzględniając obciążenie pojazdu.

BAS - system zapewnia możliwie jak największą siłę hamowania w chwili nagłego wciśnięcia pedału hamulca (jeśli siła nacisku na pedał jest niewystarczająca, BAS zwiększa automatycznie siłę hamowania).

Nazwy przeróżnych systemów elektronicznych różnie nazywają się u różnych producentów. Wyżej wymienione stosuje Suzuki.

Suzuki Jimmny Suzuki Jimmny Suzuki Jimmny

Suzuki Jimmny - mini terenówka, maxi zdolności

Suzuki Jimmny

Najmniejsza, najtańsza i najbardziej terenowa z terenówek Suzuki. Zbudowana jest na ramie. Sztywna konstrukcja, silne mosty i amortyzatory o dobrym tłumieniu zaspokoją wiele motoryzacyjnych potrzeb. Auto ze względu na swoje niewielkie gabaryty idealnie nadaje się na trudny teren jak i na jazdę w miejskiej dżungli. Skupmy się jednak na możliwościach terenowych. Układ napędowy Drive Action 4x4 z pneumatycznie uruchamianą blokadą piast przednich kół pozwala na przełączanie pomiędzy trybem napędu na dwa koła (2WD) oraz na wszystkie koła (4WD) także podczas jazdy. W ten sposób kierowca może błyskawicznie dostosować auto do zmieniających się warunków drogowych oraz stanu nawierzchni. W trybie napędu na cztery koła (4WD) można dokonać wyboru między dwoma ustawieniami: tryb drogowy (4WD) najlepiej się sprawdza na względnie płaskich nawierzchniach, natomiast tryb terenowy z włączonym przełożeniem redukcyjnym (4WD-L) przeznaczony jest do pokonywania przeszkód w terenie.

 

Suzuki - ogłoszenia

Suzuki Jimny 1.3 A/T | Za kierownicą

Suzuki SX4 Suzuki SX4 Suzuki SX4

Suzuki SX4 - mały crossover do zadań specjalnych

Suzuki SX4

Funkcjonalny, mały crossover, który idealnie łączy w sobie zalety małego miejskiego autka z uterenowionym SUV-em. SX4 powstało przy współpracy z Fiatem, ale to Suzuki odpowiedzialne było za napęd (Fiat - silnik i nadwozie). Wybrane wersje modelu SX4 są standardowo wyposażone w układ i-AWD (inteligent All-Wheel-Drive), który umożliwia swobodne poruszanie się po różnych nawierzchniach. Zmiana trybu napędu odbywa się za naciśnięciem przycisku umieszczonego w środkowej konsoli miedzy przednimi fotelami.  Układ i-AWD (intelligent All Wheel Drive) oferuje 3 tryby pracy w zależności od warunków drogowych:

- Tryb 2WD przekazuje napęd na koła przednie. Zalecany do poruszania się po drogach suchych i autostradach zapewniając cichą i ekonomiczną jazdę.

- 4WD Auto idealnie spisuje się podczas jazdy w deszczu lub na trudnej nawierzchni. Zapewnia pewną trakcję pojazdu oraz załącza napęd tylnych kół w sytuacji poślizgu kół przedniej osi.

- 4WD Lock przekazuje ciągły napęd na wszystkie cztery koła podczas jazdy w błocie lub śniegu. Kiedy prędkość pojazdu przekroczy 60km/h, układ automatycznie przełączy napęd w tryb 4WD Auto.

 

Suzuki SX4 - ogłoszenia

Suzuki SX4 2.0 DDiS | Za kierownicą

Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara

Suzuki Grand Vitara - terenówka z krwi i kości

Suzuki Grand Vitara

Klasyczny czteronapędowy samochód sportowo-użytkowy. Grand Vitara jest świetnym rozwiązaniem dla wielbicieli jazdy w trudnym terenie ceniących sobie komfort jazdy. Wszystkie wersje Grand Vitary oprócz wersji 1.6 VVT 3-drzwiowej są standardowo wyposażone w stały 4-zakresowy układ przeniesienia napędu na wszystkie koła. Rozłożenie napędu odbywa się w trzech układach:

- Układ 4H jest idealny dla większości warunków drogowych. Zapewnia płynną i cichą jazdę oraz sprawność na drogach nieutwardzonych. Moment obrotowy jest przekazywany na oś przednią i tylną w stosunku 47:53.

- Układ  4H Lock włącza blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego. W tym zakresie siła napędowa jest równo rozdzielana na obie osie (50:50) gwarantując bezpieczne pokonywanie nawet głębokiego śniegu lub błota.

- Zakres 4L Lock - przy zblokowanym trybie napędu, moment obrotowy jest przekazywany przez przełożenie redukcyjne. Przełożenie jest niemal 2 razy mniejsze niż w trybie zwykłym Tryb jest niezastąpiony podczas jazdy w ekstremalnych warunkach terenowych, przy pokonywaniu dużych wzniesień.

 

Suzuki Grand Vitara - ogłoszenia

Suzuki Swift 1.2 VVT | Za kierownicą

Suzuki Kizashi Suzuki Kizashi Suzuki Kizashi

Suzuki Kizashi - sportowy rumak

Suzuki Kizashi

Nowość w stajni Suzuki - sportowe auto dla miłośników mocnych emocji. Tu o możliwościach terenowych nie może być mowy, ale napęd na cztery koła jest. Po co? By zwiększyć przyczepność i bezpieczeństwo. Układ ESP przy drobnej współpracy ze strony kierowcy prostuje auto z poślizgu nawet przy 150 km/h. Wszystkie układy elektroniczne w połączeniu z systemem i-AWD powodują, że auto prowadzi się prosto i przede wszystkim przewidywalnie. Po wyłączeniu kontroli trakcji, w Kizashi budzi się prawdziwy rumak jednak doświadczony kierowca nie będzie miał problemów z jego oswojeniem.

 

Kamil Furman

Suzuki Swift  - ogłoszenia

Suzuki Kizashi | ceny

Więcej o: