Wszystkie smaki Porsche 911

Czyżby Porsche chciało stworzyć 911 odmian modelu 911? Dość szalony pomysł wydaje się realny, gdy spojrzymy na ilość już dostępnych wersji
Porsche GT3 RS Porsche GT3 RS Fot. Porsche | Porsche GT3 RS

911-tka występuje w 22 odmianach

Ostatnia 911 (997) zadebiutowała w lipcu 2008 i oferowana jest obecnie aż w... 22 wersjach. Oznacza to, że nowa odmiana najsłynniejszego Porsche debiutuje średnio co półtora miesiąca. Wygląda więc na to, że o ile projektanci niemieckiej firmy mają niewiele do roboty (każdy model wygląda tak jak poprzednik po bardzo zachowawczym liftingu), o tyle konstruktorzy najwyraźniej nie wychodzą z pracy, by udoskonalać i wymyślać nowe rozwiązania. Żeby odnaleźć się w gąszczu 911, przygotowaliśmy przewodnik po wszystkich wersjach aktualnie produkowanej generacji.

W ofercie są dwie wersje nadwoziowe (coupé i cabrio) i dwa silniki (3,6 i 3,8 l) - niewiele składników, ale Porsche potrafi z nich przyrządzić modele dla zwykłego człowieka, kolekcjonera unikatowych egzemplarzy, miłośnika ekstremalnie sportowej jazdy, fana wiatru we włosach (bliski kontakt z naturą możliwy na dwa sposoby, ha!), sybaryty ceniącego luksus i purysty szukającego niesplamionych cywilizacyjnymi udogodnieniami wrażeń z jazdy. Mówiąc wprost - dla każdego coś miłego.

Porsche 911 Carrera Porsche 911 Carrera Fot. Porsche | Porsche 911 Carrera

Porsche 911 Carrera

911 Carrera - najtańszy sposób, by wejść do klubu posiadaczy tego modelu; napęd na tylne koła, skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,6 l 345 KM, 4,9 s do setki, maksymalnie 289 km/h, cena od 106 tys. euro, cechy szczególne: podwójny wydech (auto dostępne także jako Cabrio).

Porsche 911 Carrera S Porsche 911 Carrera S Fot. Porsche | Porsche 911 Carrera S

Porsche 911 Carrera S

911 Carrera S - podstawowa wersja, ale ciut szybsza; napęd na tylne koła, skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,8 l 385 KM, 4,7 s do setki, maksymalnie 302 km/h, cena od 122 tys. euro, cechy szczególne: poczwórny wydech (model dostępny także jako Cabrio).

Porsche 911 Carrera 4 Porsche 911 Carrera 4 Fot. Porsche | Porsche 911 Carrera 4

Porsche 911 Carrera 4

911 Carrera 4 - najtańszy model z napędem na cztery koła; skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,6 l 345 KM, 5 s do setki, maksymalnie 284 km/h, cena od 114 tys. euro, cechy szczególne: poszerzone o 44 mm tylne błotniki (model dostępny także jako Cabrio), pas między tylnymi światłami.

Porsche 911 Carrera 4S Porsche 911 Carrera 4S Fot. Porsche | Porsche 911 Carrera 4S

Porsche 911 Carrera 4S

911 Carrera 4S - nieco więcej mocy płynie na cztery koła; skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,8 l 385 KM, 4,7 s do setki, maksymalnie 297 km/h, cena od 130 tys. euro, cechy szczególne: poszerzone o 44 mm tylne błotniki (model dostępny także jako Cabrio), pas między tylnymi światłami.

Porsche 911 Carrera GTS Coupe Porsche 911 Carrera GTS Coupe Fot. Porsche | Porsche 911 Carrera GTS Coupe

Porsche 911 Carrera GTS

911 Carrera GTS - ogniwo łączące zwykłe wersje z modelem Turbo; napęd na tylne koła, skrzynia manualna lub automatyczna, skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,8 l 408 KM, 4,6 s do setki, maksymalnie 306 km/h, cena od 130 tys. euro, cechy szczególne: czarne, 19-calowe felgi oraz czarny wydech (model dostępny także jako Cabrio).

Porsche 911 Targa 4 Porsche 911 Targa 4 Fot. Porsche | Porsche 911 Targa 4

Porsche 911 Targa 4

911 Targa 4 - niby cabrio, niby coupe; napęd 4x4, skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,6 l 345 KM, 5,2 s do setki, maksymalnie 284 km/h, cena od 125 tys. euro, cechy szczególne: szklany, otwierany dach, poszerzone tylne nadkola, nieco inna linia bocznych szyb z chromowanym wykończeniem.

Porsche 911 Targa 4S Porsche 911 Targa 4S Fot. Porsche | Porsche 911 Targa 4S

Porsche 911 Targa 4S

911 Targa 4S - niby cabrio, niby coupe, a do tego mocniejsze; skrzynia manualna lub automatyczna, 3,8 l 385 KM, 4,9 s do setki, maksymalnie 297 km/h, cena od 141 tys. euro, cechy szczególne: szklany, otwierany dach, poszerzone nadkola, nieco inna linia bocznych szyb z chromowanym wykończeniem, cztery wydechy.

Porsche 911 Turbo Cabriolet Porsche 911 Turbo Cabriolet Fot. Porsche | Porsche 911 Turbo Cabriolet

Porsche 911 Turbo

911 Turbo - jeden z najbardziej przyjaznych w użytkowaniu supersamochodów; napęd 4x4, skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,8 l 500 KM, 3,7 s do setki, maksymalnie 312 km/h, cena od 185 tys. euro, cechy szczególne: inne zderzaki w stosunku do zwykłych wersji, wlot powietrza w tylnym błotniku, tylny spojler (model dostępny także jako Cabrio).

Porsche 911 Turbo S Porsche 911 Turbo S Fot. Porsche | Porsche 911 Turbo S

Porsche 911 Turbo S

911 Turbo S - jeden z najbardziej przyjaznych w użytkowaniu supersamochodów, tyle tylko że po kuracji wzmacniającej; napęd 4x4, skrzynia manualna, silnik 3,8 l 530 KM, 3,3 s do setki, maksymalnie 315 km/h, cena od 214 tys. euro, cechy szczególne: 19-calowe obręcze RS Spyder są w standardzie, a w modelu Turbo jako opcja (model dostępny także jako Cabrio).

Porsche 911 GT3 Porsche 911 GT3 Fot. Porsche | Porsche 911 GT3

Porsche 911 GT3

911 GT3 - słabszy i wolniejszy niż Turbo, ale o bardziej sportowym, purystycznym charakterze, niekoniecznie do użytku na co dzień; napęd na tył, skrzynia manualna, silnik 3,8 l 435 KM, 4,1 s do setki, maksymalnie 312 km/h, cena od 152 tys. euro, cechy szczególne: obniżona w stosunku do Turbo waga (1395 wobec 1570 kg), centralny wydech

Porsche 911 GT3 RS Porsche 911 GT3 RS Fot. Porsche | Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS

911 GT3 RS - jak GT3, ale ostrzejszy, szybszy, naprawdę bezkompromisowy; napęd na tył, skrzynia manualna, silnik 3,8 l 450 KM, 4 s do setki, maksymalnie 310 km/h, cena od 187 tys. euro, cechy szczególne: obniżona masa w stosunku do GT3 (1370 kg), klatka bezpieczeństwa, centralny wydech, zestaw naklejek na nadwoziu

Porsche 911 GT2 RS Porsche 911 GT2 RS Fot. Porsche | Porsche 911 GT2 RS

Porsche 911 GT2 RS

911 GT2 RS - najmocniejsza, najszybsza i najdroższa wersja 911, szczyt możliwości konstruktorów Porsche; napęd na tył, skrzynia manualna, silnik 3,6 l 620 KM, 3,5 s do setki, maksymalnie 330 km/h, cena od 290 tys. euro, cechy szczególne: maska i lusterka wykonane z włókna węglowego, podwójny tylny spojler, zmienione zderzaki w stosunku do słabszych wersji

Porsche 911 Sport Classic Porsche 911 Sport Classic Fot. Porsche | Porsche 911 Sport Classic

Porsche 911 Sport Classic

911 Sport Classic - model dla miłośników historii i kolekcjonerów rzadkich modeli; napęd na tył, skrzynia manualna, 3,8 l 408 KM, 4,6 s do setki, maksymalnie 306 km/h, cena ? 170 tys. euro, produkcja: 250 sztuk (wszystkie sprzedane, trzeci najdroższy model Porsche), cechy szczególne: nawiązania do przeszłości (np. tylny spojler inspirowany modelem RS z 1973 roku), czarne felgi, podwójne przetłoczenie na dachu, unikalne malowanie nadwozia

Porsche 911 Speedster Porsche 911 Speedster Fot. Porsche | Porsche 911 Speedster

Porsche 911 Speedster

911 Speedster - kolejna wersja dla kolekcjonerów; napęd na tył, skrzynia automatyczna, 3,8 l 408 KM, 4,6 s do setki, maksymalnie 305 km/h, cena - od 202 tys. euro (drugi najdroższy model), cechy szczególne: powstało tylko 356 sztuk tego modelu (jak hołd dla słynnego modelu 356 z 1953 roku), krótsza i bardziej nachylona przednia szyba, prostsza konstrukcja ręcznie składanego dachu, podwójne przetłoczenie za fotelami

Porsche 911 Black Edition Porsche 911 Black Edition Fot. Porsche | Porsche 911 Black Edition

Porsche 911 Black Edition

911 Black Edition - najlepsze wyposażenie w najlepszej cenie, do tego z odrobiną ekskluzywności: napęd na tył, skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,6 l 345 KM, 4,9 s do setki, maksymalnie 289 km/h, cena od 86 tys. euro, cechy szczególne:  cena identyczna z najtańszym modelem, czarne nadwozie i wnętrze, 19-calowe felgi z Turbo, bardzo bogate wyposażenie (w standardzie m.in. sportowa kierownica, sprzęt audio Bose, nawigacja, tempomat, czujniki parkowania, automatyczne wycieraczki), limitowana produkcja (1911 sztuk)

Prace nad glinianym modelem koncepcyjnego Porsche 918 Spyder Prace nad glinianym modelem koncepcyjnego Porsche 918 Spyder Fot. Porsche | Prace nad glinianym modelem koncepcyjnego Porsche 918 Spyder

Porsche 911 - wszystkie wersje

Brak miejsca na kolejną wersję? Niezupełnie. Klienci, którzy chcą mieć otwierany szklany dach i napęd na tylne koła nie wyjadą z salonu Porsche żadnym modelem. Także ci, którym marzy się 911 z silnikiem turbo i napędem na jedną oś nie dostaną tego, czego chcą. A dlaczego nie ma wersji GT3 RS Cabrio? A co z GT3 GTS? Porsche, do roboty, kolejne wersje czekają.

Filip Otto

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.