Ostatnia 911 (997) zadebiutowała w lipcu 2008 i oferowana jest obecnie aż w... 22 wersjach. Oznacza to, że nowa odmiana najsłynniejszego Porsche debiutuje średnio co półtora miesiąca. Wygląda więc na to, że o ile projektanci niemieckiej firmy mają niewiele do roboty (każdy model wygląda tak jak poprzednik po bardzo zachowawczym liftingu), o tyle konstruktorzy najwyraźniej nie wychodzą z pracy, by udoskonalać i wymyślać nowe rozwiązania. Żeby odnaleźć się w gąszczu 911, przygotowaliśmy przewodnik po wszystkich wersjach aktualnie produkowanej generacji.
W ofercie są dwie wersje nadwoziowe (coupé i cabrio) i dwa silniki (3,6 i 3,8 l) - niewiele składników, ale Porsche potrafi z nich przyrządzić modele dla zwykłego człowieka, kolekcjonera unikatowych egzemplarzy, miłośnika ekstremalnie sportowej jazdy, fana wiatru we włosach (bliski kontakt z naturą możliwy na dwa sposoby, ha!), sybaryty ceniącego luksus i purysty szukającego niesplamionych cywilizacyjnymi udogodnieniami wrażeń z jazdy. Mówiąc wprost - dla każdego coś miłego.
911 Carrera - najtańszy sposób, by wejść do klubu posiadaczy tego modelu; napęd na tylne koła, skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,6 l 345 KM, 4,9 s do setki, maksymalnie 289 km/h, cena od 106 tys. euro, cechy szczególne: podwójny wydech (auto dostępne także jako Cabrio).
911 Carrera S - podstawowa wersja, ale ciut szybsza; napęd na tylne koła, skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,8 l 385 KM, 4,7 s do setki, maksymalnie 302 km/h, cena od 122 tys. euro, cechy szczególne: poczwórny wydech (model dostępny także jako Cabrio).
911 Carrera 4 - najtańszy model z napędem na cztery koła; skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,6 l 345 KM, 5 s do setki, maksymalnie 284 km/h, cena od 114 tys. euro, cechy szczególne: poszerzone o 44 mm tylne błotniki (model dostępny także jako Cabrio), pas między tylnymi światłami.
911 Carrera 4S - nieco więcej mocy płynie na cztery koła; skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,8 l 385 KM, 4,7 s do setki, maksymalnie 297 km/h, cena od 130 tys. euro, cechy szczególne: poszerzone o 44 mm tylne błotniki (model dostępny także jako Cabrio), pas między tylnymi światłami.
911 Carrera GTS - ogniwo łączące zwykłe wersje z modelem Turbo; napęd na tylne koła, skrzynia manualna lub automatyczna, skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,8 l 408 KM, 4,6 s do setki, maksymalnie 306 km/h, cena od 130 tys. euro, cechy szczególne: czarne, 19-calowe felgi oraz czarny wydech (model dostępny także jako Cabrio).
911 Targa 4 - niby cabrio, niby coupe; napęd 4x4, skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,6 l 345 KM, 5,2 s do setki, maksymalnie 284 km/h, cena od 125 tys. euro, cechy szczególne: szklany, otwierany dach, poszerzone tylne nadkola, nieco inna linia bocznych szyb z chromowanym wykończeniem.
911 Targa 4S - niby cabrio, niby coupe, a do tego mocniejsze; skrzynia manualna lub automatyczna, 3,8 l 385 KM, 4,9 s do setki, maksymalnie 297 km/h, cena od 141 tys. euro, cechy szczególne: szklany, otwierany dach, poszerzone nadkola, nieco inna linia bocznych szyb z chromowanym wykończeniem, cztery wydechy.
911 Turbo - jeden z najbardziej przyjaznych w użytkowaniu supersamochodów; napęd 4x4, skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,8 l 500 KM, 3,7 s do setki, maksymalnie 312 km/h, cena od 185 tys. euro, cechy szczególne: inne zderzaki w stosunku do zwykłych wersji, wlot powietrza w tylnym błotniku, tylny spojler (model dostępny także jako Cabrio).
911 Turbo S - jeden z najbardziej przyjaznych w użytkowaniu supersamochodów, tyle tylko że po kuracji wzmacniającej; napęd 4x4, skrzynia manualna, silnik 3,8 l 530 KM, 3,3 s do setki, maksymalnie 315 km/h, cena od 214 tys. euro, cechy szczególne: 19-calowe obręcze RS Spyder są w standardzie, a w modelu Turbo jako opcja (model dostępny także jako Cabrio).
911 GT3 - słabszy i wolniejszy niż Turbo, ale o bardziej sportowym, purystycznym charakterze, niekoniecznie do użytku na co dzień; napęd na tył, skrzynia manualna, silnik 3,8 l 435 KM, 4,1 s do setki, maksymalnie 312 km/h, cena od 152 tys. euro, cechy szczególne: obniżona w stosunku do Turbo waga (1395 wobec 1570 kg), centralny wydech
911 GT3 RS - jak GT3, ale ostrzejszy, szybszy, naprawdę bezkompromisowy; napęd na tył, skrzynia manualna, silnik 3,8 l 450 KM, 4 s do setki, maksymalnie 310 km/h, cena od 187 tys. euro, cechy szczególne: obniżona masa w stosunku do GT3 (1370 kg), klatka bezpieczeństwa, centralny wydech, zestaw naklejek na nadwoziu
911 GT2 RS - najmocniejsza, najszybsza i najdroższa wersja 911, szczyt możliwości konstruktorów Porsche; napęd na tył, skrzynia manualna, silnik 3,6 l 620 KM, 3,5 s do setki, maksymalnie 330 km/h, cena od 290 tys. euro, cechy szczególne: maska i lusterka wykonane z włókna węglowego, podwójny tylny spojler, zmienione zderzaki w stosunku do słabszych wersji
911 Sport Classic - model dla miłośników historii i kolekcjonerów rzadkich modeli; napęd na tył, skrzynia manualna, 3,8 l 408 KM, 4,6 s do setki, maksymalnie 306 km/h, cena ? 170 tys. euro, produkcja: 250 sztuk (wszystkie sprzedane, trzeci najdroższy model Porsche), cechy szczególne: nawiązania do przeszłości (np. tylny spojler inspirowany modelem RS z 1973 roku), czarne felgi, podwójne przetłoczenie na dachu, unikalne malowanie nadwozia
911 Speedster - kolejna wersja dla kolekcjonerów; napęd na tył, skrzynia automatyczna, 3,8 l 408 KM, 4,6 s do setki, maksymalnie 305 km/h, cena - od 202 tys. euro (drugi najdroższy model), cechy szczególne: powstało tylko 356 sztuk tego modelu (jak hołd dla słynnego modelu 356 z 1953 roku), krótsza i bardziej nachylona przednia szyba, prostsza konstrukcja ręcznie składanego dachu, podwójne przetłoczenie za fotelami
911 Black Edition - najlepsze wyposażenie w najlepszej cenie, do tego z odrobiną ekskluzywności: napęd na tył, skrzynia manualna lub automatyczna, silnik 3,6 l 345 KM, 4,9 s do setki, maksymalnie 289 km/h, cena od 86 tys. euro, cechy szczególne: cena identyczna z najtańszym modelem, czarne nadwozie i wnętrze, 19-calowe felgi z Turbo, bardzo bogate wyposażenie (w standardzie m.in. sportowa kierownica, sprzęt audio Bose, nawigacja, tempomat, czujniki parkowania, automatyczne wycieraczki), limitowana produkcja (1911 sztuk)
Brak miejsca na kolejną wersję? Niezupełnie. Klienci, którzy chcą mieć otwierany szklany dach i napęd na tylne koła nie wyjadą z salonu Porsche żadnym modelem. Także ci, którym marzy się 911 z silnikiem turbo i napędem na jedną oś nie dostaną tego, czego chcą. A dlaczego nie ma wersji GT3 RS Cabrio? A co z GT3 GTS? Porsche, do roboty, kolejne wersje czekają.
Filip Otto