Co oznaczają logotypy znanych marek motoryzacyjnych? Mają więcej sensu, niż można by przypuszczać

Niebieskie śmigło wpisane w czarny okrąg, kilka rozrzuconych na niebie gwiazd czy zwyczajna litera T? Wydawałoby się, że logotypy znanych marek motoryzacyjnych to przypadkowe symbole. Nic z tych rzeczy. Każdy z nich opowiada swoją historię i ma więcej sensu, niż mogłoby się wydawać.
Nowe logo BMW Nowe logo BMW fot. materiały prasowe BMW

BMW

Firmę BMW założono w 1916 roku, a logotyp marki powstał rok później. Przedstawia wizerunek śmigła w barwach Bawarii. BMW zaczynało bowiem od branży lotniczej zajmując się przede wszystkim produkcją silników do samolotów. Pierwszy seryjny samochód z własnym logo wyprodukowano dopiero w 1929 roku.

Wspomniane śmigło w logotypie wpisane jest w okrąg z czarnym obramowaniem i złotymi literami BMW. Od marca tego roku koncern używa jednocześnie drugiego logo, w którym śmigło otoczonej jest białym okręgiem z napisem BMW w tym samym kolorze. 

I choć rozpoznawalny na całym świecie logotyp na przestrzeni lat wielokrotnie przechodził drobne zmiany, sam zamysł nie zmienił się od ponad 100 lat. Logo wciąż nawiązuje do lotniczych początków bawarskiej firmy.

Subaru logo Subaru logo fot. materiały Subaru

Subaru

Historia Subaru sięga okresu tuż po II Wojnie Światowej. Wtedy to japońska wytwórnia lotnicza Nakajima Aircraft Company została rozbita na 12 zupełnie niezależnych firm. Po kilku latach, w lipcu 1953 roku sześć spośród przedsiębiorstw postanowiło zjednoczyć się w jedno. Zarejestrowano wtedy koncern Fuji Heavy Industries, a jego nazwę przemianowano później na Subaru.

W logo firmy do dziś znajdziemy gromadę sześciu gwiazd, co wprost nawiązuje do zjednoczenia sześciu japońskich przedsiębiorstw sprzed prawie 70 lat. Ową gromadą przedstawioną w logo są konkretnie Plejady, czyli jeden z najbardziej rozpoznawalnych obiektów nocnego nieba. Przyjęta później nazwa Subaru po japońsku oznacza właśnie Plejady.

Logo Toyota Logo Toyota fot. materiały Toyota

Toyota

Mogłoby się wydawać, że logo Toyoty nie ma żadnych ukrytych znaczeń. W końcu to tylko fikuśnie zapisana literka T. Nic bardziej mylnego. Logo zostało dokładnie przemyślane, a sprawne oko zauważy, że składa się tak naprawdę z kilku liter. Poza T są to O, Y oraz A. Każda nałożona jest jedna na drugą. Jeśli jednak podwoimy litery T i O i ustawimy je w odpowiedniej kolejności dodając A i Y zobaczymy napis T O Y O T A. 

Dwa zachodzące na siebie owale mają symbolizować więź i dobrą relację między klientami, a producentem. Całościowo logo ma przypominać z kolei kierownicę.

Logo Mazda Logo Mazda fot. materiały Mazda

Mazda

Początkowo (do 1954 roku) japoński producent samochodów używał jako swojego logotypu po prostu napisu Mazda. W kolejnych dekadach logo zmieniano wielokrotnie, jednak wzór podobny do dzisiejszego pojawił się dopiero w 1997 roku. Był to błyszczący, srebrny owal z wpisanym wewnątrz znakiem przypominającym nieco literę V. Logo odświeżono jeszcze w 2015 roku (widoczne powyżej), jednak nie straciło na znaczeniu.

Jak tłumaczy sama Mazda, "symbol ten oznacza determinację firmy w dążeniu do ciągłych ulepszeń w celu napędzania silnego i ciągłego wzrostu". Logo tak naprawdę jest literą M wpisaną w owal. Środkowa część tej litery ma nawiązywać do skrzydeł, które symbolizują kreatywność, odwagę i determinację w dążeniu do wymarzonego celu.

Logo Mercedes Logo Mercedes fot. Mercedes

Mercedes

Trójramienna gwiazda wpisana w okrąg jest niezwykle znanym logo nie tylko w świecie motoryzacji. Prawdopodobnie nikt nie miałby problemu, aby logo to samemu naszkicować z pamięci. Być może właśnie ta prostota sprawił, że logotyp ten jest tak bardzo rozpoznawalny i silnie kojarzący się z marką Mercedes.

Nie zawsze tak jednak było. Początkowo firma wykorzystywała proste logo z napisem Mercedes. Przez pewien czas korzystano również z napisu Benz zamkniętego w okręgu z liści laurowych. Złota gwiazda stała się logotypem przedsiębiorstwa w 1909 roku. Od tamtego czasu przechodziła bardzo drastyczne zmiany, jednak ostatecznie postawiono na prosty i łatwy do zapamiętania obrazek.

Trzy ramiona gwiazdy symbolizują trzy obszary, które chciał podbić Mercedes - ziemię (pojazdy), wodę (łodzie) i powietrze (samoloty).

Mitsubishi e-Evolution Concept Mitsubishi e-Evolution Concept fot. Mitsubishi

Mitsubishi

Japoński konglomerat Mitsubishi Group skupia bardzo wiele firm działających w przeróżnych, często zupełnie niepowiązanych ze sobą branżach. Najbardziej znany - przynajmniej dla nas w Polsce - jest jednak motoryzacyjny biznes Mitsubishi Motors. Logo całej Grupy Mitsubishi jest takie samo i - podobnie, jak u Mercedesa - bardzo łatwo je zapamiętać. To trzy stykające się końcami czerwone diamenty (a właściwie romby).

Logo wywodzi się od symbolu kasztanowca używanego na flagach przez przedsiębiorstwo żeglugowe Tsukumo Shokai, które było prekursorem firmy Mitsubishi. Symbol miał nawiązywać do herbu rodziny Yataro Iwasaki - założyciela firmy przekształconej później w Mitsubishi.

Więcej o:
Copyright © Agora SA