Nowy Seat Leon zadebiutuje w styczniu. Ponad 2 miliony aut w 20 lat, czyli historia sukcesu Leona

Nowy Seat Leon zadebiutuje 28 stycznia. Będzie to już czwarta generacja kompaktu, który na drogach pojawił się w 1999 r. I został entuzjastycznie przyjęty przez Europę - licznik sprzedanych Leonów już jakiś czas temu przekroczył dwa miliony.
Seat Leon Seat Leon fot. Seat

Nowy Seat Leon - czas na zupełnie nową generację

Zupełnie nowy Seat Leon wyjedzie na drogi już w przyszłym roku. Oficjalną prezentację czwartej generacji zaplanowano na 28 stycznia, a auto zostanie zaprezentowane podczas specjalnego wydarzenia w siedzibie Seata w Martorell pod Barceloną. Europejscy kierowcy wciąż kochają samochody kompaktowe, będzie to więc jedna z najważniejszych premier 2020 r.

Od premiery w 1999 r. Seat Leon pozostaje jednym z najpopularniejszych modeli marki, utrzymując stały wzrost sprzedaży przez kolejne generacje. Wszystkie trzy generacje kompaktowego samochodu zostały zaprojektowane, opracowane i wyprodukowane w zakładach SEAT-a w Martorell pod Barceloną. Licznik sprzedanych aut wszystkich generacji przekroczył dwa miliony.

Każda wnosiła do segmentu C coś, czego nie mieli konkurenci. Kompakty słyną ze swojej uniwersalności i praktyczności, ale Seat Leon do standardowych cech samochodów tego typu dodał nutkę sportu. Okazało się to strzałem w dziesiątkę.

>>> W oczekiwaniu na 4. generację zapraszamy na krótką wycieczkę po trzech poprzednich generacjach Seata Leona <<<

Seat Leon I 1999 Seat Leon I 1999 fot. Seat

Wszystko zaczęło się w 1999 roku - pierwszy Seat Leon

Pierwszy Seat Leon wyjechał na drogi w 1999 roku, a za piękny, wciąż cieszący oko projekt karoserii odpowiadał słynny włoski projektant Giorgetto Giugiaro. Leon był pierwszym samochodem kompaktowym hiszpańskiej marki, który powstał pod skrzydłami nowego właściciela, koncernu Volkswagen. Właśnie dlatego Leon był blisko spokrewniony z innymi hitami segmentu C - VW Golfem oraz Audi A3.

20 lat temu kompakty były wyraźnie mniejsze od tych dzisiejszych. Seat Leon mierzył 4183 mm długości, 1742 mm szerokości oraz 1439 mm wysokości. Rozstaw osi jedynki to 2513 mm, co przekładało się na przestronną i wygodną kanapę. Nikt z pewnością nie narzekał też na brak miejsca w bagażniku - w wersjach z napędem na przód Leon mógł pomieścić 340 l. 

Seat Leon I 1999
fot. Seat

Oferta silnikowa obejmowała czterocylindrowe jednostki benzynowe i wysokoprężne, których moce startowały odpowiednio od 75 i 68 KM. Wspomnieliśmy jednak, że Leon zdobył serca europejskich kierowców swoim sportowym charakterem. Już w 2000 r. powstała wyjątkowa wersja 2.8 VR6 o mocy 204 KM. Jednak prawdziwa legenda narodziła się dwa lata później, kiedy na rynku pojawił się Leon Cupra R z silnikiem 1.8T o mocy 210 KM (7,2 s do setki), a później 225 KM (6,9 s). Sukces Leona Cupry najlepiej podkreśla fakt, że sportowa dywizja Hiszpanów teraz jest oddzielną marką.

Seat Leon I Cupra 2001
fot. Seat

Pierwszego Seata Leona produkowano w zakładach w Martorell oraz Brukseli. Ostatnie egzemplarze wyjechały z fabryk w 2006 r. Leon tej generacji był 5-drzwiowym hatchbackiem. W ofercie Hiszpanów znajdowała się także wersja sedan, którą nazwano Toledo.

Seat Leon II 2005 Seat Leon II 2005 fot. Seat

Drugi Leon na drogi wyjeżdża w 2005 roku

Oficjalnie druga generacja Seata Leona zadebiutowała podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2005 roku. Kompakt bardzo wyraźnie się zmienił - wyszedł spod ręki innego projektanta i wpisywał się w zupełnie nową stylistykę hiszpańskich modeli. Projektant Walter de Silva, podobnie jak poprzednik pochodzący z Włoch, postawił na owale, krągłości i miękkie linie. Podobnie wyglądały wtedy już modele Altea i Toledo (w 2004 r. Seat Toledo z sedana zmienił się w minivana).

Seat Leon II był 5-drzwiowym hatchbackiem. W porównaniu z poprzednikiem urósł - mierzył 4315 mm długości, 1768 mm szerokości, 1459 mm wysokości oraz 2578 mm rozstawu osi. Bagażnik mógł pomieścić 341 l. Auto technicznie spokrewnione było z VW Golfem V, A3 oraz Octavią. Jak na kompakt przystało, Hiszpanie oferowali swoim klientom bardzo szeroki wybór jednostek napędowych. Na liście znalazły się silniki benzynowe i diesla o przeróżnej mocy - Leon II miał w zanadrzu propozycję dla każdego kierowcy.

Seat Leon II 2005
fot. Seat

Nawet dla tych, którzy szukali prawdziwie sportowego auta tego typu. W ofercie nie mogło oczywiście zabraknąć usportowionej wersji Cupra, która już w bazowej odmianie zapewniała świetne osiągi, dzięki dwulitrowemu silnikowi TFSI o mocy 241 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Później powstała jeszcze mocniejsza Cupra z literą R (265 KM) oraz Leon Copa (286 KM). Wisienką na torcie był jednak limitowany hot hatch Cupra 310
Limited Edition. Zgodnie z nazwą miał aż 310 KM, czyli tyle, ile najmocniejsze kompakty oferują dzisiaj.

Seat Leon II Cupra 2007
fot. Seat

W 2009 r. Leon przeszedł facelifting, a w produkcji znajdował się do 2012 roku. Dwójka powstawała w zakładach w Martorell.

Seat Leon II 2009 (po faceliftingu)
fot. Seat

Seat Leon II 2009 (po faceliftingu)
fot. Seat

Seat Leon III Seat Leon III fot. Seat

Nasz dobry znajomy - trzeci Seat Leon powoli się z nami żegna

Trzeciego Seata Leona nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. To aktualna generacja hiszpańskiego hitu, która znajduje się w sprzedaży w salonach i bije kolejne rekordy sprzedaży. Wszystkie trzy generacje Leona przebiły w sumie dwa miliony sprzedanych aut, ale to właśnie trójka okazała się największym bestsellerem z rodziny. Od 2012 do 2019 r. Hiszpanie sprzedali ponad milion sztuk tej generacji.

Seat Leon III
fot. Seat

Jednym z najważniejszych rynków dla Seata Leona jest Polska.

Seat Leon III
fot. Seat

Trzecia generacja zadebiutowała w 2012 roku w Paryżu. Podobnie jak koncernowi krewniacy, Golf, Octavia i A3, została oparta na bardzo nowoczesnej platformie MQB. W przypadku Leona nr 3 Seat postanowił podnieść uniwersalność modelu do kwadratu i mieć propozycję dla każdego kierowcy, który myśli o kompakcie.

Dlatego Leon III był nie tylko 5-drzwiowym hatchbackiem (4236 mm długości, 1816 mm szerokości, 1459 mm wysokości oraz 2636 mm rozstawu osi), ale w ofercie pojawiła się także wersja 3d (trochę krótsza i niższa) oraz pełnoprawne kombi (Leon ST) o długości 4540 mm. W ostatnich latach świat oszalał na punkcie SUV-ów, co zauważyli również Hiszpanie z Martonell. W 2014 r. przygotowali specjalną, uterenowioną odmianę Leona ST z napędem 4Drive. Podniesione kombi nazywa się X-Perience.

Seat Leon X-Perience vs Koń
fot. Seat

Seat Leon X-Perience vs Koń
fot. Seat

Za projekt nadwozia tym razem odpowiadał Alejandro Mesonero-Romanos, który postawił na znacznie ostrzejszą, bardziej zadziorną stylistykę, idealnie pasującą do hiszpańskiego modelu. Seat Leon III, nawet w bazowych wersjach silnikowych, jest nie tylko jednym z najbardziej sportowych kompaktów w grupie VAG, ale w całym segmencie C. Alejandro Mesonero-Romanos odpowiada za projekt także czwórki, którą zobaczymy już za miesiąc. Możemy się spodziewać po raz kolejny wyjątkowego projektu.

Leon III Cupra do wyścigu hot hatchy dołączył już w 2014 r i od razu zameldował się na szczycie sportowych kompaktów. Dwulitrowy silnik TSI zapewniał 265 lub 280 KM. Początkowo Cupra zarezerwowana była dla hatchbacków, ale do oferty szybko dołączyło kombi. Aktualnie Leon Cupra oferuje 290 KM i dostępny jest jako hatchback 5d i kombi. To jeden z najszybszych i najlepiej wycenionych na rynku hot hatchy. Hiszpanie mają w zanadrzu także coś, czego próżno szukać u kompaktowej konkurencji - czteronapędowe kombi Cupra 4Drive z silnikiem 2.0 TSI 300 KM. Pierwsza setka w praktycznym kombi? 4,9 sekundy.

Seat Leon ST Cupra 4Drive
fot. Piotr Mokwiński

Swoistym pożegnaniem z Seatem Leonem III są jeszcze ostrzejsze wersje Cupra R (310 KM) przygotowane przez markę Cupra. Od czwórki Leon w najmocniejszych odmianach będzie już oferowany z nowym znaczkiem.

Seat Leon Cupra R
fot. Seat

Samochód przekaże kierowcy informacje o zmianie świateł Samochód przekaże kierowcy informacje o zmianie świateł Seat

Czas na nowy rozdział w historii

Zupełnie nowy Seat Leon zadebiutuje 28 stycznia 2020 roku. Hiszpanie bardzo niechętnie zdradzają, czego możemy się po nim spodziewać. Tak naprawdę na razie zaprezentowali zdjęcie zupełnie nowego systemu multimedialnego, które widzicie powyżej. Sam samochód kryje się przed nami w bardzo mocnym kamuflażu.

Samochód przekaże kierowcy informacje o zmianie świateł, Seat Leon w maskowaniu
Seat

Seat Leon IV nie chce na razie zdradzać swoich tajemnic, ale koncern VAG zaprezentował już jego bratnie modele, Golfa 8 oraz Octavię. Wiemy więc, czym nowy Leon będzie chciał zdobyć serca kierowców. Będzie to jeden z najnowocześniejszych, najbardziej zaawansowanych technicznie kompaktów na rynku z ofertą oszczędnych jednostek napędowych (w tym hybryd). Na tle Octavii i Golfa raz jeszcze będzie się wyróżniał piękną stylistyką i sportowym charakterem. Poprzednie generacje pokazały, że to przepis na sukces w segmencie C.

Ponad dwa miliony sprzedanych aut w 20 lat mówią same za siebie.

Więcej o:
Copyright © Agora SA