20 tysięcy zł w zupełności wystarczy na znalezienie wartej uwagi Astry H. Trzecia generacja jednego z najpopularniejszych kompaktów w Europie produkowana była od 2005 do 2014 r. w wariancie kombi. Przestronne nadwozie przyzwoicie zabezpieczono przed korozją. Można je doposażyć w ksenonowe oświetlenie i 18-calowe felgi aluminiowe. Wnętrze bez trudu mieści cztery dorosłe osoby z pokaźnym bagażem. W kwestii wyposażenia dodatkowego, Astra III oferować może "pełną elektrykę", szyberdach, automatyczną klimatyzację, sportowe fotele i skórzaną tapicerkę.
Po latach najbezpieczniejszym wyborem okazują się sprawdzone silniki benzynowe i diesel 1.9 CDTI autorstwa Fiata o mocy 100-150 KM. Wolnossące jednostki benzynowe 1.4, 1.6 i 1.8 generują 75-140 KM, natomiast doładowane 1.6 Turbo i 2.0 Turbo 180, 170-240 KM.
Od 2004 do 2013 r. na europejskim rynku oferowany był ulubiony kompakt polskich kierowców - Skoda Octavia II. Czeskie auto cieszyło się nieprzerwaną popularnością zarówno wśród flot, jak i klientów indywidualnych. Technologiczny bliźniak VW Golfa V generacji gwarantuje wystarczający komfort jazdy, precyzję prowadzenia i trwałość mechaniczną. Wnętrze ubogo wyposażonych egzemplarzy razi twardymi plastikami i wyraźnie niższą jakością montażu. Przeważnie importowane, lepiej wyposażone egzemplarze dysponują m.in. automatyczna klimatyzacją, tempomatem, rozbudowanym centrum multimedialnym, czy szyberdachem.
Spośród bogatej palety jednostek napędowych, godne polecenia są jedynie najprostsze, dobrze znane konstrukcje. Wolnossące benzynowe 1.4 i 1.6 MPI o mocy 80 i 105 KM oraz diesel 1.9 TDI 105 KM. Jeśli 2.0 TDI, to tylko z wtryskiem typu common-rail.
Poszukując niewielkiego kombi segmentu B, możemy zainteresować się między innymi Seatem Ibizą czwartej generacji. Model produkowany od 2008 do 2017 r. opracowano na bazie bliźniaczego Volkswagena Polo. Zbliżona mechanika, zgrabne proporcje i charakterystyka prowadzenia przemawiają na korzyść hiszpańskiego mieszczucha. W lepiej wyposażonych egzemplarzach dostaniemy automatyczną klimatyzację, "pełną elektrykę", komputer pokładowy i fabryczne radio z dotykowym ekranem. We wnętrzu dorosłe osoby wygodnie usiądą tylko na przednich, obszernych fotelach. Z tyłu przestrzeni wystarczy tylko dla najmłodszych.
Spośród bogatej palety silnikowej mechanicy polecają wolnossące benzynowe silniki 1.2 i 1.4 MPI z wielopunktowym wtryskiem o mocy 70-85 KM i sprawdzonego diesla 1.9 TDI o mocy 90-105 KM. Najmocniejsza wersja wysokoprężna jest dynamiczna i zadowala się niewielkimi ilościami paliwa.
20 tysięcy zł wystarczy również na zadbane Volvo V70 II. Szwedzkie kombi segmentu D produkowano od 2000 do 2007 r. - w szwedzkich i belgijskich zakładach koncernu. Doskonałe zabezpieczenie antykorozyjnie niezależnie od rocznika gwarantuje brak problemów z rdzą. Wnętrze zapewnia komfortowe warunki dla czterech dorosłych osób. Tekstylna, jak i często spotykana skórzana tapicerka wzorowo znoszą intensywną eksploatację. Elektrycznie sterowane szyby i lusterka, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna oraz systemy aktywnego bezpieczeństwa są na porządku dziennym.
Mechanicy zgodnie polecają wszystkie dostępne jednostki napędowe. Najmniej kosztów generuje bazowy benzyniak 2.4 o mocy 140-170 KM. Znacznie lepsze osiągi ale i odpowiednio większe spalanie zapewniają jednostki doładowane - 2.0 T, 2.4 T i 2.5 T 180, 200, 210-300 KM. Szwedzkie diesle 2.4 D 130-185 KM nie są zbyt oszczędne. Odwdzięczają się jednak bezawaryjną pracą i ciekawym brzmieniem. Uważać należy tylko na odmiany z automatyczną przekładnią. Potrafi się poddać już po 200-250 tysiącach kilometrów.
Produkowany w latach 2005-2010 Volkswagen Passat szóstej generacji z pompą zastąpił dopracowanego i trwałego poprzednika. Obłe nadwozie tym razem niezbyt skutecznie zabezpieczono przed korozją. Rdza potrafi atakować nawet bezwypadkowe auta. Obszerne wnętrze wykonano z trwałych i solidnych materiałów, dzięki czemu całość wzorowo znosi intensywną eksploatację. Zarówno z przodu, jak i w drugim rzędzie warunki podróżowania są bardzo dobre. W kwestii wyposażenia, nie tylko importowane egzemplarze, lecz również krajowe oferują bogatą listę dodatków z zakresu komfortu i bezpieczeństwa.
Specjaliści polecają bazowy, wolnossący silnik 1.6 MPI 102 KM doskonale współpracujący z instalacjami gazowymi. Mocniejsze jednostki z rodziny TSI/TFSI borykają się z szeregiem wad konstrukcyjnych windujących koszty użytkowania. Uznanie budzi również wolnossący flagowy motor 3.6 V6 o mocy 300 KM. Wśród diesli godny zainteresowania jest wyłącznie leciwy 1.9 TDI generujący 105 KM lub 2.0 TDI z wtryskiem typu common-rail.
Po niezbyt udanej drugiej generacji Laguny, Renault od 2007 do 2017 r. produkowało trzecią, ostatnią odmianę swojego auta klasy średniej, tym razem dopracowując produkt. Funkcjonalne kombi otrzymało wzorowe zabezpieczenie przed korozją. Trwałości karoserii nie dorównuje niestety wnętrze - tapicerka zużywa się szybciej niż w konkurencyjnych modelach. Bogate wyposażenie spotkamy praktycznie w każdej Lagunie III - rozbudowany komputer pokładowy, nagłośnienie Bose, dwustrefowa klimatyzacja, szklany dach, tempomat. Co ważne, francuskiemu koncernowi wreszcie udało się mocno zredukować ilość usterek elektronicznych. Zarówno z na przednich, jak i na kanapie miejsca jest pod dostatkiem nawet dla wysokich podróżnych.
Wśród dostępnych silników, warto postawić na dwie konstrukcje. Benzynowy 2.0 Turbo o mocy 170-205 KM i wysokoprężny 2.0 dCi 130-178 KM. Diesel dorównuje trwałością konkurentowi opracowanemu przez PSA i zadowala się niewielkimi ilościami paliwa. Okazuje się też dynamiczny.
Propozycją funkcjonalnego kombi dla prawdziwie wymagających kierowców jest Subaru Legacy. Czwarte wcielenie japońskiego przedstawiciela klasy średniej produkowano w japońskich zakładach od 2003 do 2009 r. Podobnie jak sedan, kombi otrzymało drzwi pozbawione ramek - po latach uszczelki mogą wymagać już wymiany na nowe. Niestety, Legacy boryka się z rdzą atakująca wszystkie egzemplarze. Proces hamuje regularna konserwacja. Wnętrze wykonano solidnie, ale z twardych plastików i trwałych tekstyliów. Mało wyszukany design skrywa automatyczną klimatyzację, "pełną elektrykę", fabryczne nagłośnienie i szyberdach. Okazjonalnie zdarza się skórzana tapicerka.
Kolejnym znakiem rozpoznawczym Legacy jest stały napęd 4x4 i benzynowe silniki z przeciwsobnym układem tłoków. Czterocylindrowe jednostki 2.0 i 2.5 generuje odpowiednio 137-150 i 165-170 KM, zaś w doładowanej wersji 250 KM.
Założony budżet wystarczy również na amerykańską ikonę opracowaną z wykorzystaniem niemieckiej technologii. Produkowany od 2004 do 2010 roku Chrysler 300C powstał na płycie podłogowej znanej z Mercedesa W210. Z niego pochodzi również układ jezdny. Masywne nadwozie przyzwoicie zabezpieczono przed korozją. Wnętrze wykonano typowo po amerykańsku - ogromna przestrzeń dla każdego pasażera, kompletne wyposażenie i tandetne plastiki, które po latach trzeszczą i niekiedy piszczą.
Największą popularnością w Europie cieszą się egzemplarze wyposażone w wysokoprężny silnik Mercedesa 3.0 V6 o mocy 218 KM. Dużo niższe koszty bieżących napraw zapewniają wolnossące jednostki 3.5 V6 i 5.7 V8 o mocy 253 i 345 KM. Każdy z nich bez kłopotów współpracuje z instalacją gazową.