Limuzyny 4x4 za 30 tysięcy zł - w sam raz na zmienne warunki pogodowe

Przez ostatnie kilka lat w istotnym stopniu spadła popularność klasycznych, znanych od lat segmentów na rzecz SUV-ów. Tracą na tym hatchbacki, kombi, a także stateczne i zarazem reprezentacyjne limuzyny. Na rynku wtórnym z łatwością znajdziemy jednak warte polecenia sedany wyposażone w napęd 4x4 -ułatwiający codzienną eksploatację w trudnych, zmiennych warunkach. Prowadzą się o niebo lepiej od uterenowionych crossoverów.
Audi A6 C6 3.0 V6 TDI Audi A6 C6 3.0 V6 TDI fot. Audi

Audi A6 C6 3.0 V6 TDI

30 tysięcy zł wystarczy na znalezienie Audi A6 C6 produkowanego od 2004 do 2011 roku. Karoseria została wzorowo zabezpieczona przed korozją. Bezwypadkowe egzemplarze nawet po latach nie mają jakichkolwiek problemów z rdzą. Usuwanie ewentualnych szkód drogowych ułatwi ogromna podaż używanych części zamiennych. Niezależnie od wersji, wnętrze A6 gwarantuje komfortowe warunki podróżowania dla czterech dorosłych osób. W kwestii wyposażenia dodatkowego często możemy liczyć na skórzaną tapicerkę, elektrycznie sterowane fotele, 'pełną elektrykę', dwustrefową klimatyzację automatyczną, rozbudowany zestaw audio z nawigacją i multimedialny systemem MMI. Co ciekawe, rozbudowana elektronika w zadbanych egzemplarzach nie sprawia trudności.

Największą popularnością cieszy się łączony ze stałym napędem 4x4 quattro wysokoprężny silnik 3.0 V6 TDI o mocy 225-240 KM. Gwarantuje świetne osiągi, wysoką kulturę pracy i akceptowalne zużycie paliwa. Problem po latach będzie za to sprawiać kłopoty rozbudowany napęd rozrządu oparty na łańcuchu. Wymaga regularnej kontroli mechanika lub wymiany kosztem około 5-6 tysięcy zł. Regeneracja turbosprężarki pochłonie około 2000 zł.

Honda Legend 3.6 V6 Honda Legend 3.6 V6 fot. Honda

Honda Legend 3.6 V6

Przeciętnym zainteresowaniem na rynku wtórnym cieszy się czwarta generacja Hondy Legend. Japońska limuzyna klasy wyższej nigdy nie cieszyła się popularnością w Europie. Produkowany w Japonii od 2004 do 2012 roku model dostępny była wyłącznie w jednej konfiguracji układu napędowego. Każdy egzemplarz napędzał wolnossący silnik benzynowy 3.5, później 3.7 V6 o mocy 295 i 300 KM, przekazujących moc na cztery koła za pośrednictwem pięciobiegowej przekładni automatycznej.

Wysoka jakość wykonania przekłada się przede wszystkim na brak jakichkolwiek oznak korozji nawet w najstarszych egzemplarzach. Wnętrze Hondy nie zachwyca przestronnością na tle europejskich rywali, a oferuje jedynie wystarczającą ilość miejsca. Wszelkie braki nadrabia seryjnym, niemal pełnym wyposażeniem z zakresu komfortu. To niedoceniona przez klientów, trwała i ładnie starzejąca się limuzyna.

Volvo S80 II 3.2 R6 AWD Volvo S80 II 3.2 R6 AWD fot. Volvo

Volvo S80 II 3.2 R6 AWD

Sztandarowym przykładem eleganckiej limuzyny jest Volvo S80 II generacji. Drugie wcielenie flagowego, szwedzkiego modelu produkowano w latach 2006-2016. Doskonała ochrona antykorozyjna jak w innym modelach marki, gwarantuje wysoką trwałość nadwozia. Ascetycznie narysowane wnętrze przypadnie do gustu zwłaszcza starszym kierowcom. Niemniej, przedział pasażerski S80 oferuje naprawdę wiele. Sporo przestrzeni dla czterech dorosłych osób, dwustrefową klimatyzację, rozbudowane nagłośnienie, skórzaną tapicerkę, nawigację i szereg systemów aktywnego bezpieczeństwa.

Występujący jako płatna opcja dołączany napęd na cztery koła zestawiany był między innymi z dopracowanym, wolnossącym silnikiem 3.2 R6 o mocy 243 KM i sześciobiegową przekładnią automatyczną. Jedyną bolączką modelu są nietrwałe skrzynie biegów, wytrzymujące około 250 tysięcy km.

Test nowej Kii Ceed na polskich drogach. Czy to nowy wzór segmentu C?

Alfa Romeo 159 3.2 V6 Q4 Alfa Romeo 159 3.2 V6 Q4 fot. Alfa Romeo

Alfa Romeo 159 3.2 V6 Q4

Propozycją dla prawdziwych pasjonatów jest produkowana od 2005 do 2011 roku Alfa Romeo 159. Alfa średniej klasy wykorzystuje płytę podłogową koncernu General Motors, znaną między innymi z analogicznych model Opla. Nienaganna prezencja włoskiego konkurenta Volkswagena Passata także dziś przyciąga spojrzenia innych kierowców. W przeciwieństwie do poprzednika, 159 otrzymała skuteczną ochronę antykorozyjną, a wnętrze nareszcie oferuje komfortowe warunki dla czterech dorosłych pasażerów. Niestety, wytrzymałość tekstyliów wciąż odbiega od konkurencji. W kwestii wyposażenia dodatkowego możemy liczyć na doskonałe, sportowe fotele przednie, skórzaną tapicerkę, 'pełną elektrykę', dwustrefową klimatyzację, szyberdach, rozbudowane nagłośnienie i przeciętnej jakości nawigację.

Poszukując Alfy Romeo 159 z napędem na cztery koła, najlepiej skupić się na topowej odmianie 3.2 V6 Q4 o mocy 260 KM. Opracowany przez australijską firmę Holden silnik jest trwały, ale zużywa niestety pokaźne ilości paliwa. W mieście nietrudno dobić do 30 litrów na setkę.

Volkswagen Phaeton 3.0 V6 TDI Volkswagen Phaeton 3.0 V6 TDI fot. Volkswagen

Volkswagen Phaeton 3.0 V6 TDI

Dzięki ogromnej utracie wartości, za 30 tysięcy zł z łatwością kupimy flagowy model Volkswagena. Model Phaeton pierwszej generacji produkowany był od 2002 do 2016 roku. Z technicznego punktu widzenia, auto bazowało na Audi A8, oferując podobny poziom wyposażenia dodatkowego i jakość wykonania. Niestety, nikły prestiż marki przełożył się na mizerne wyniki sprzedaży. Dostojna karoseria skrywa niezwykle obszerne wnętrze mieszczące cztery dorosłe osoby. Dwu lub czterostrefowa klimatyzacja, panoramiczne okno dachowe, masaż w przednich fotleach, doskonałe nagłośnienie i wyciszenie kabiny pasażerskiej - to znaki rozpoznawcze topowego Volkswagena.

Zdaniem mechaników, najbezpieczniejszym wyborem okazuje się diesel 3.0 V6 TDI o mocy 224-240 KM, zapewniający niezłą dynamikę jazdy i umiarkowane zużycie oleju napędowego. O perfekcyjną trakcję dba stały napęd na cztery koła znany ze wspomnianego A8. Musimy jednak pamiętać o ewentualnej wymianie łańcucha rozrządu - 5-6 tysięcy złotych.

Chrysler 300C 5.7 V8 Chrysler 300C 5.7 V8 fot. Chrysler

Chrysler 300C 5.7 V8

30 tysięcy zł wystarczy także na Chryslera 300C. Amerykański krążownik wykorzystuje płytę podłogową Mercedesa W211. Produkowany od 2004 do 2011 roku Chrysler cieszył się ogromną popularnością w Stanach Zjednoczonych. Większość dostępnych w Europie egzemplarzy pochodzi z indywidualnego importu. W kwestii udogodnień, możemy korzystać z automatycznej klimatyzacji, ogromnej przestrzeni w kabinie, skórzanej tapicerki i pokaźnych schowków. Niestety, musimy pogodzić się z typowo amerykańską jakością wykonania i stosowanych materiałów. Plastiki są dość tandetne. podatne na uszkodzenia oraz niedbale zmontowane.

Najciekawszą propozycją wydaje się Chrysler 300C wyposażony w napęd 4x4 i wolnossący silnik 5.7 V8 o mocy 345 KM - wzorowo współpracuje z instalacjami gazowymi. Zużywa też mnóstwo paliwa, ale odwdzięcza się pięknym brzmieniem.

Mercedes E350 4Matic W211 Mercedes E350 4Matic W211 fot. Mercedes

Mercedes E350 4Matic W211

Produkowany od 2002 do 2009 roku Mercedes klasy E W211 od lat uchodzi za jednego z ulubieńców taksówkarzy. Elegancka sylwetka wciąż przyciąga wzrok przechodniów. Niestety, także w przypadku W211, Mercedes nie uporał się z problemem korozji - rdza pojawia się nawet na bezwypadkowych egzemplarzach. Regularna konserwacja podwozia i profili zamkniętych  skutecznie przedłuży żywot auta. Wnętrze wykonano z materiałów wysokiej jakości. Po 400-500 tysiącach kilometrów wciąż potrafi prezentować się doskonale. Wystarczy systematyczna konserwacja skórzanej tapicerki. Zestaw udogodnień zależy mocno od zasobności portfela pierwszego właściciela. Zdarzają się 'skromne' wersje, jak również emanujące luksusem.

Ciekawą propozycją jest wersja E350 4Matic wyposażona w wolnossący silnik 3.5 V6 o mocy 274 KM, stały napęd na cztery koła i automatyczną, trwałą przekładnię. Wybierając Mercedesa W211 musimy być przygotowani na kosztowne naprawy elektroniki sterującej pracą pompy układu hamulcowego.

BMW 530i E60 BMW 530i E60 fot. BMW

BMW 530i E60

Dużą popularnością na rynku wtórnym cieszy się kontrowersyjne BMW serii 5 E60 zaprojektowane przez Chrisa Bangle'a. Produkowana od 2003 do 2010 roku seria 5 uchodzi za model zdecydowanie bardziej skomplikowany niż poprzednik, co przekłada się na wyższe koszty wszelkich napraw. Przykuwająca wzrok karoseria, jak i cała konstrukcja została skutecznie zabezpieczona przed rdzą. Korozja pojawia się jedynie w egzemplarzach powypadkowych lub niedbale naprawianych. Wnętrze E60 wykonano z trwałych i odpornych na zużycie materiałów. W efekcie ocena faktycznego przebiegu danego egzemplarza jest mocno utrudniona. Tutaj także możemy liczyć na szeroki wachlarz udogodnień - wygodne i nieźle wyprofilowane fotele, skórzaną tapicerkę, automatyczną klimatyzację, szereg systemów aktywnego bezpieczeństwa i rozbudowane multimedia.

Zdaniem mechaników, najbezpieczniejszym wyborem jest wolnossący, benzynowy silnik 3.0 o mocy 231-272 KM przekazujący moc opcjonalnie na cztery koła. Opracowany przez BMW napęd X-Drive wyraźnie faworyzuje tylną oś, przekazując większość siły napędowej. Niestety, nie jest to rozwiązanie bezobsługowe jak chociażby quattro w Audi. Ewentualna naprawa skrzyni rozdzielczej to koszt w wysokości nawet 10 tysięcy zł.

Więcej o:
Copyright © Agora SA