Zażarta walka o tytuł SUV-a nr 1 na świecie. Toyota czuje na karku oddech Volkswagena

Jeszcze do niedawna o miano bestsellera nr 1 wśród SUV-ów walczyły ze sobą japońskie marki - Toyota, Honda oraz Nissan. Jednak od jakiegoś czasu coraz śmielej poczyna sobie Volkswagen, a coraz bliżej podium znajdują się Koreańczycy.

Sprzedaż SUV-ów na świecie w 2018 r.

W pierwszych pięciu miesiącach tego roku na świecie sprzedano 13,2 miliona SUV-ów, co stanowi aż 34,4 proc. całego rynku samochodów osobowych. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2017 r. SUV-y zanotowały 12,6-procentowy wzrost sprzedaży.

Jakie SUV-y są najpopularniejsze? Zdecydowanie dominują te z segmentu C i odpowiadają za 57,2 proc. całej sprzedaży samochodów tego typu. Na drugim miejscu znajdziemy auta większe o klasę (segment D) z 35,2-procentowym udziałem w rynku.

W przyszłości coraz większą rolę mogą zacząć odgrywać tzw. miejskie SUV-y i crossovery. Segment B na razie stanowi 5 proc. rynku, ale rozwija się najdynamiczniej (+ 18 proc.).

Dane, na które się powołujemy, pochodzą z IBRM SAMAR oraz serwisu focus2move. Dotyczą pierwszych pięciu miesięcy tego roku (styczeń-maj 2018 r.).

Toyota RAV4 - SUV nr 1 na świecie

Liczba sprzedanych aut w 2018 r.: 335 076

Wzrost/spadek sprzedaży: + 7,8 proc.

Najlepiej w 2018 r. sprzedaje się bardzo lubiana w Polsce Toyota RAV4. Japoński SUV od wielu lat znajduje się w ścisłej czołówce globalnej sprzedaży. Koncern z pewnością cieszy fakt, że Toyota RAV4 cały czas poprawia swoje wyniki, mimo zaawansowanego wieku modelu.

Lada chwila do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych (najważniejszy rynek RAV4) wejdzie zupełnie nowa generacja Toyoty RAV4, co może pomóc SUV-owi zdystansować konkurentów. Premiera nowej RAV4 spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem. O nowym SUV-ie więcej pisaliśmy w tym miejscu: Nowa Toyota RAV4 - SUV po bardzo poważnych zmianach

Toyota RAV4 2018
fot. Toyota

Volkswagen Tiguan Volkswagen Tiguan fot. Volkswagen

Volkswagen Tiguan - niesamowita pogoń

Liczba sprzedanych aut w 2018 r.: 331 334

Wzrost/spadek sprzedaży: + 13,7 proc.

Tuż za plecami Toyoty RAV4 znalazł się Volkswagen Tiguan. Pogoń kompaktowego Volkswagena za najpopularniejszymi SUV-ami robi wrażenie, bo Tiguan poprawia swoją pozycję z miesiąca na miesiąc. Ze wszystkich samochodów ze ścisłej czołówki, to właśnie Tiguan notuje największy wzrost sprzedaży. To aż 13,7 proc.

W Polsce niedawno zadebiutowała przedłużona wersja bestsellera, którą na europejskim rynku ochrzczono mianem Allspace. Zobacz także: Volkswagen Tiguan Allspace w 5 punktach. Wrażenia z pierwszych polskich jazd

Volkswagen Tiguan Allspace
fot. VW

Na trzecim miejscu Honda CR-V

Liczba sprzedanych aut w 2018 r.: 276 704

Wzrost/spadek sprzedaży: -7,3 proc.

Podium zamyka Honda CR-V z wyraźnie gorszym wynikiem w porównaniu z liderującą dwójką. Honda, jako jeden z niewielu SUV-ów, w pierwszej dziesiątce zanotowała spadek sprzedaży. Wyniki poprawić może nowa generacja modelu, która wprowadzana jest na nowe rynki. W tym roku nową Hondę CR-V zobaczymy także w Europie. Zobacz także: Nowa Honda CR-V - opinie Moto.pl. Wzór rodzinnego SUV-a

Honda CR-V 2018
fot. Filip Trusz

na zdjęciu otwierającym model aktualnie dostępny w Polsce

Dlaczego samochody spalają więcej niż deklarują producenci?

Hyundai Tucson 2018 Hyundai Tucson 2018 fot. Hyundai

Pierwsza dziesiątka roku 2018 r.

Tak prezentuje się zestawienie największych globalnych bestsellerów pierwszych pięciu miesięcy roku 2018 r.:

  1. 01. Toyota RAV4 - 335 076 sprzedanych sztuk
  2. 02. Volkswagen Tiguan - 331 334
  3. 03. Honda CR-V - 276 704
  4. 04. Hyundai Tucson - 236 226
  5. 05. Nissan Qashqai - 224 646
  6. 06. Haval H6 - 200 964
  7. 07. Mazda CX-5 - 197 557
  8. 08. Nissan Rogue - 197 225
  9. 09. Kia Sportage - 192 731
  10. 10. Baojun 510 - 189 709
Baojun 510 Baojun 510 fot. GM

Przyszły lider? Baojun 510

Baojun 510 znalazł się na 10. miejscu w naszym zestawieniu, ale to model, przed którym maluje się świetlana przyszłość. Wzrost sprzedaży to aż 162,8-proc. Co to za samochód?

Baojun 510
fot. GM



Baojun 510 to nowy model na rynku chińskim, który jest wynikiem kooperacji pomiędzy General Motors a lokalnym kooperantem SAIC. Ten niewielki SUV powstał wyłącznie z myślą o klientach z Państwa Środka. Auto zadebiutowało kilka miesięcy temu na tragach Guangzhou Motor Show, a na dniach wchodzi do salonów.

Najbardziej zaskakująca sjest cena. Chińczycy wycenili samochód na 54800 juanów, co jest odpowiednikiem 8 tys. dolarów. W przeliczeniu na złotówki wyjdzie ok. 32 tys. zł. Za taką cenę kupimy w Polsce takie auta jak Dacia Sandero, Kia Picanto czy Volkswagen Up! Najtańszym modelem z segmentu SUV jest Dacia Duster, która kosztuje od 39 tys. zł.

Baojun 510
fot. GM

Nie dość, że Baojun 510 jest bardzo tani, to na dodatek oferuje bardzo atrakcyjne wyposażenie. Producent podkreśla bardzo dobrą izolację akustyczną kabiny, a na liście wyposażenia znajdziemy takie elementy jak panoramiczny dach, automatyczna klimatyzacja, bezprzewodowy kluczyk, przycisk uruchamiający silnik, tempomat, podgrzewane lusterka, a nawet 8-calowy ekran dotykowy.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.