W zeszłym roku z prestiżowej nagrody World Car of the Year cieszył się Jaguar F-Pace. W tym roku wyróżnienie również powędrowało do Europy, ale nie na Wyspy Brytyjskie, a do Szwecji. Jury, w skład którego weszło ponad 80 dziennikarzy z całego świata, podczas właśnie trwającego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku ogłosiło, że Światowym Samochodem Roku zostało Volvo XC60.
Volvo XC60 w ścisłym finale pokonało dwóch mocnych konkurentów - Range Rovera Velara i Mazdę CX-5.
Pod werdyktem ekspertów z pewnością podpisałoby się wielu Polaków. Volvo XC60 to ulubiony samochód klasy premium nad Wisłą. Szwedzki SUV w corocznych zestawieniach sprzedaży deklasuje konkurentów i sprzedaje się dwukrotnie lepiej od kolejnego modelu.
W Polsce już wprowadzono do sprzedaży najnowszą generację XC60. Aktualnie cennik otwiera 184 500 zł za wersję wyposażenia Momentum, 190-konnego diesla D4 i napęd AWD. Z czasem do oferty dołączą tańsze odmiany Volvo klasy średniej.
fot. Volvo
Oprócz przyznania nagrody głównej Volvo XC60 jury wyróżniło także kilka samochodów w innych kategoriach. I tak za najlepszy miejski samochód roku uznano Volkswagena Polo. Niemiecki maluch pokonał Forda Fiestę i Suzuki Swifta.
Najnowsza generacja Polo również znajduje się już w sprzedaży w Polsce. Bazowa wersja Start z 65-konnym silnikiem 1.0 65 KM kosztuje 44 490 zł.
fot. VW
Tegoroczny finał kategorii World Luxury Car zdominował koncern VAG. Luksusowym Samochodem Roku 2018 zostało uznane nowe Audi A8, a limuzyna wygrała z Porsche Cayenne oraz Porsche Panamera.
Na razie w salonach Audi znajdziemy dwie bazowe wersje nowego A8 z silnikami V6. Za diesla 3.0 TDI 286 KM trzeba zapłacić 409 000 zł, a benzynę 3.0 TFSI 340 KM - 441 000 zł. Z czasem do oferty dołączą mocniejsze silniki - V-ósemki, hybrydowa odmiana e-tron oraz najbardziej prestiżowa odmiana W12.
Audi
Wyróżnienie dla World Performance Car 2018 trafiło do Niemiec, ale nie do Ingolstadt, a do innej bawarskiej marki. Sportowym Samochodem Roku uznano BMW M5. Pod maską najnowszej generacji pracuje 4,4-litrowy silnik V8 o mocy 600 KM, auto wyposażone jest w napęd xDrive (w odpowiednim trybie całą moc można przerzucić na tył), a nowe M5 rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 3,4 s. Cena? Wyjściowo 565 000 zł.
World Performance Car 2018 było jedną z najbardziej zróżnicowanych kategorii, a do ścisłego finału trafiły trzy auta z zupełnie różnych segmentów. BMW M5 pokonało Lexusa LC500 i Hondę Civic Type R.
Fot. BMW
World Green Car 2018 to najnowszy Nissan Leaf. Nowy elektryk Japończyków zmierzył się w finale z dwiema hybrydami - BMW 530e iPerformance i Chryslerem Pacifiką.
Nowy Nissan Leaf to najlepiej wyceniony samochód elektryczny na polskim rynku. W podstawowej wersji kosztuje 140 tysięcy złotych. Wciąż nie ma zbyt wielu konkurentów, ale za e-auta podobnych rozmiarów, Volkswagena e-Golfa i Hyundaia Ioniqa, trzeba zapłacić więcej. Nissan Leaf konsekwentnie buduje swoją pozycję na świecie - to od wielu lat najpopularniejszy samochód elektryczny na całym świecie.
Materiały partnera
Ostatnia kategoria to gratka dla miłośników odważnych projektów i wyjątkowych aut. Za design roku nagrodzono stylistów koncernu JLR i ich najnowszego SUV-a, Range Rovera Velara. Smakiem obeszli się Japończycy i Szwedzi, bo Lexus LC500 i Volvo XC60 musiały uznać wyższość pięknego Range Rovera.
fot. JLR
Samochód Roku 2018 w Europie wybrany. Z siedmiu finalistów międzynarodowe jury wybrało jednego zwycięzcę. Najlepszy okazał się nowy SUV Volvo, który nie dał szans rywalom.
Do finału tegorocznego konkursu Samochód Roku zakwalifikowały się: Alfa Romeo Stelvio, Audi A8, BMW serii 5, Citroen C3 Aircross, Kia Stinger, Seat Ibiza i Volvo XC40. Najwięcej punktów zdobył najmniejszy SUV szwedzkiej marki. Kolejność prezentuje się następująco:
01.Volvo XC40 (325 punktów)
02. Seat Ibiza (242 punkty)
03. BMW serii 5 (226 punktów)
04. Kia Stinger (204 punkty)
05. Citroen C3 Aircross (171 punktów)
06. Audi A8 (169 punktów)
07. Alfa Romeo Stelvio (163 punkty)