Toyota Sports 800, nazywana przez Japończyków Yotahachi, to pierwszy seryjnie produkowany samochód sportowy Toyoty. Auto zaprojektował Tatsuo Hasegawa, który był inżynierem lotniczym. Specjalistę zatrudniono od razu po wojnie. Jest odpowiedzialny za takie modele jak Publica, Carina oraz 800 GR Concept.
fot. Toyota
Kształt bryły Sports 800 nawiązuje do lotnictwa. Inżynierowie zadbali o doskonałą aerodynamikę dopracowaną w tunelu powietrznym. W konstrukcji samochodu zastosowano aluminium, dzięki czemu maksymalna masa wynosiła 580 kg. Silnik o pojemności zaledwie 0,8 litra oferował zaledwie 45 KM mocy, ale rozpędzał sportowy bolid do 155 km/h.
fot. Toyota
Mała Toyota Yotahachi pokonała w pierwszym wyścigu Suzuka 500 km takich rywali jak Lotus Racing Elan, Fairlady 1600 czy Prince Skyline GT o dwa razy większych silnikach. Po przekroczeniu mety Shihomi Hosoya spotkał się z niedowierzaniem sędziów - podejrzewano go o oszustwo. Kiedy jednak otwarto zbiornik paliwa, wszystko się wyjaśniło - w baku było jeszcze 30% paliwa zatankowanego przed startem.
fot. Toyota
Produkcja Sports 800 trwała 4 lata, w tym czasie powstało 3131 egzemplarzy, które sprzedawano wyłącznie w Japonii. Po model ten sięgała przede wszystkim dobrze sytuowana młodzież oraz żołnierze stacjonujący w amerykańskich bazach wojskowych.
fot. Toyota
Wyścigowa Toyota Sports 800 została odnaleziona przez japońską grupę inżynierów Toyota Gazoo Racing. Stała zbutwiała w garażu i nie wyglądała okazale. Szybko okazało się, że to jeden z dwóch egzemplarzy, które wygrały wyścig Suzuka 500, a później wielokrotnie startowały w wyścigach długodystansowych.
fot. Toyota
Samochód pieczołowicie odbudowano, a specjaliści z Gazoo dodali trochę od siebie w miejscach niewidocznych z zewnątrz. Kiedy pojazd był gotowy, Toyota Gazoo Racing zaprosił na testy kilku japońskich dziennikarzy należących do Japan Automobile Journalist Association oraz komitetu nagrody Japan Car of the Year.