Pierwsza jazda nową Hondą Jazz i Hondą Civic z dieslem 1.6 i-DTEC - Kosmetyczne zmiany

Odświeżenie Jazza i wprowadzenie diesla do palety Civica stanowi początek tegorocznej ofensywy Hondy w Europie. Pod koniec roku do oferty dołączy nowa generacja CR-V i zmodernizowany HR-V. Na co mogą liczyć klienci?
Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC fot. Jan Zomer

Test nowa Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC

Modernizacja Jazza nie przyniosła rewolucji. Model, który na tle rywali przekonuje przede wszystkim rozmiarami wnętrza, doczekał dość wyrazistego pakietu Dynamic. W jego skład wchodzą LED-owe reflektory, nakładki na progi, bardziej sportowo uformowane zderzaki, czarne lusterka boczne i 16-calowe felgi utrzymane w tym samym kolorze.

Więcej mocy

Pod maską Jazza nie znajdziemy nowości, ale pojawiły się dość mocne silniki. Podstawowy to 102-konny i-VTEC o pojemności 1,3 litra. Współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną (11,2 do 100 km/h) lub bezstopniowym automatem pozwalającym rozpędzić ponad 1050-kilogramowe auto w 12 sekund do pierwszej setki. Zdecydowanie ciekawszą odmianą pozostaje motor znany z modelu HR-V. To 1,5 i-VTEC. Wolnossący agregat rozwija 130 koni mechanicznych przy 6600 obr./min i 155 Nm przy 4600 obr./min. Moment obrotowy trafia na przednią oś za pośrednictwem CVT lub ręcznej skrzyni o 6 przełożeniach. Biorąc pod uwagę przyjemność z jazdy, zdecydowanie polecamy drugi wariant.

Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC fot. Jan Zomer

Test nowa Honda Jazz - Namiastka GTI

Sprint do setki w 8,7 sekundy i 190 km/h prędkości maksymalnej sprawia, że przynajmniej na papierze mamy do czynienia z namiastką sportu. Drogowe realia zdają się potwierdzać te przypuszczenia. Benzynowy, wolnossący silnik Jazza chętnie wkręca się na obroty i stosunkowo żywiołowo reaguje na dociskanie gazu powyżej 4 tysięcy obr./min. Towarzyszy temu dość natarczywy dźwięk dobiegający spod maski. Niestety, pozbawiony jakichkolwiek oznak sportowego brzmienia. A szkoda, bo potencjał Honda ma spory. Wyraźnie lepiej ma się sprawa z zawieszeniem. Japoński przedstawiciel segmentu B pewnie pokonuje ostre łuki. Neutralne zachowanie bierze się z niezłego rozkładu masy. Niewiele ponad 1100 kilogramów to tyle, ile ważył Volkswagen Golf III GTI o zbliżonych osiągach.

Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC fot. Jan Zomer

Test nowa Honda Jazz - Głośna praca zawieszenia

Sportowego animuszu Hondzie nie brakuje aż do 140 km/h. Trzeba tylko uważać z zapędzaniem wskazówki obrotomierza pod czerwone pole, bo hałas rośnie wówczas geometrycznie. Głośna jest też praca zawieszenia. O ile na równej drodze słychać tylko szum toczenia opon, o tyle na poprzecznych przeszkodach spod podłogi dobiegają irytujące dźwięki. Całkiem nieźle przedstawia się natomiast układ kierowniczy. Skalibrowano go w sposób kompromisowy. W mieście zapewnia odpowiednią siłę wspomagania, a w szybciej pokonywanych zakrętach zadowalające wyczucie i stosunkowo dokładne informacje na temat aktualnego położenia kół. Kolejny mocny punkt stanowi manualna skrzynia. Działa precyzyjnie, a kolejne przełożenia wchodzą z wyczuwalnym oporem. CVT funkcjonuje z wyczuwalnym opóźnieniem i mocno pogarsza osiągi - 10 sekund do setki.

Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC fot. Jan Zomer

Test nowa Honda Jazz - zużycie paliwa

Zużycie paliwa należy zakwalifikować do akceptowalnych wyników. W mieście komputer pokładowy wskaże około 7-7,5 litra. Podobnie na autostradzie i zdecydowanie mniej w spokojnej trasie, gdzie na każde 100 kilometrów wystarczy około 5,8-6 litrów.

Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC fot. Honda

Test nowa Honda Jazz - Więcej przestrzeni, niż w klasie kompakt

Niewiele aut w segmencie B może pochwalić się równie przestronnym wnętrzem. Mało tego. W segmencie kompaktowym również próżno szukać tak komfortowych i przemyślanych rozwiązań w kabinie. Gwoździem programu jest system składania dzielonej w proporcji 60:40 kanapy. Po złożeniu uzyskujemy płaską podłogę, co ułatwi przewóz długich i nieforemnych przedmiotów. Kolejną opcją aranżacji jest podniesienie siedzisk. Japońscy inżynierowie popisali się pomysłowością, choć ten patent stosują już od dobrych kilku lat.

W standardowej, 5-miejscowej konfiguracji też nie brakuje przestrzeni dla pasażerów. Miejsca jest mnóstwo, zwłaszcza w drugim rzędzie. Nie zabraknie go dwóm koszykarzom na wysokości barków, przed kolanami i nad głowami. Z przodu we znaki daje się niezbyt wygodna pozycja za kierownicą. Fotele mogłyby być mocniej wyprofilowane i wyposażone w dłuższe, niżej zamontowano siedzisko.

Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC
fot. Honda

W kategorii ergonomii, trudno Jazzowi cokolwiek zarzucić. Rozkład przełączników jest przejrzysty, co zdecydowanie ułatwia obsługę. Wszystko jest pod ręką i w zasięgu wzroku kierowcy, więc nie ma mowy o odwracaniu uwagi od drogi. Gorzej wypada natomiast zestaw multimedialny. Hondy nigdy nie błyszczały w tej kwestii na tle konkurencji i w segmencie B sytuacja pozostaje bez zmian. Mimo, że zastosowano 7-calowy ekran dotykowy z rozbudowanym menu, to w porównaniu z multimediami znanymi z Forda lub Volkswagena, wypada po prostu blado. Niełatwo się odnaleźć w rozbudowanym interfejsie, a grafika przywodzi na myśl urządzenia sprzed dekady.

Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC
fot. Honda

Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC fot. Jan Zomer

Test nowa Honda Jazz - Cena przysłania zalety

Jazz sprzedawałby się niczym ciepłe bułeczki, gdyby nie wysoka cena. Za bazową wersję z 1.3 (102 KM) trzeba zapłacić 63 tysiące zł. 130-konny 1.5 i-VTEC wymaga wysupłania z kieszeni aż 72 900 złotych. Niemiecka oraz francuska konkurencja jest wyraźnie tańsza, co przekłada się na zdecydowanie większą popularność europejskich konstrukcji.

Broń o większej sile rażenia stanowi Civic. Od marca będzie dostępny z nowym silnikiem wysokoprężnym, którym mieliśmy okazję pokonać blisko 200 kilometrów.

Honda Civic 1.6 X i-DTEC Honda Civic 1.6 X i-DTEC fot. Honda

Test Honda Civic z dieslem - oszczędność i dynamika

1.6 i-DTEC to zmodernizowana jednostka, która już gościła w poprzedniej generacji kompaktowej Hondy i modelu HR-V. W porównaniu z poprzednikiem, zastosowano stalowe cylindry, nową turbosprężarkę i niższe ciśnienie oraz temperaturę podczas spalania w cylindrach. Według producenta, wprowadzone usprawnienia wpłynęły na obniżenie emisji NOx i apetytu na paliwo.

Honda Civic 1.6 X i-DTEC
fot. Honda

Nie zmieniły się za to parametry i charakter japońskiego diesla. 120 KM i 300 Nm trafia na przednią oś za pośrednictwem manualnej, 6-stopniowej przekładni o wysokiej precyzji i krótkiej drodze prowadzenia lewarka. Maksymalny moment dostępny jest już przy 2000 obr./min. Na pierwszy plan wybija się jednak zużycie paliwa. O ile w poprzednim wcieleniu było niskie, o tyle teraz nie pozostawia wiele do życzenia. 4,3 litra w trasie z trzema osobami na pokładzie i sporym bagażem to niezły rezultat. Zawzięci kierowcy mogą pokusić się o jeszcze lepsze wskazania komputera pokładowego. 3,7-3,8 litra przy jeździe z prędkościami 70-90 km/h zasługuje na uznanie. W mieście trzeba liczyć się z konsumpcją na poziomie 6,5-7 litrów. Wysokoprężny Civic pojawi się w polskich salonach pod koniec marca. Oficjalny cennik pojawi się w ciągu najbliższych kilku tygodniu.

Honda Civic 1.6 X i-DTEC
fot. Honda

Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC fot. Jan Zomer

Honda Jazz FL 1.5 i-VTEC | Dane techniczne

Nadwozie: hatchback, 5d
Moc: 130 KM przy 6600 obr./min
Moment obr.: 155 Nm przy 4600 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
Napęd: na przednie koła
Wymiary: 3995/1694/1550 mm
Rozstaw osi: 2530 mm
Poj. bagażnika: 354 / 897 l
0-100 km/h: 8,7 s
Śr. zużycie paliwa: 6,2 l/100 km (dane testowe)
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Cena: od 63 000 zł za 1.3 i-VTEC 102 KM

Honda Civic 1.6 X i-DTEC Honda Civic 1.6 X i-DTEC fot. Honda

Honda Civic 1.6 i-DTEC | Dane techniczne

Nadwozie: sedan, 4d
Moc: 120 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 300 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
Napęd: na przednie koła
Wymiary: 4648/1799/1416 mm
Rozstaw osi: 2698 mm
Poj. bagażnika: 519 l
0-100 km/h: 9,9 s
Śr. zużycie paliwa: 5,1 l/100 km (dane testowe)
Prędkość maksymalna: 201 km/h
Cena: nieustalona

Honda Civic 1.6 X i-DTEC
fot. Honda

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.