Na Moto.pl bardzo rzadko zajmujemy się samochodami użytkowymi, ale prezentacja zupełnie nowego Mercedesa Sprintera to wydarzenie, którego nie mogliśmy ominąć.
Mercedes długo kazał czekać na nową generację swojego hitu sprzedażowego. Poprzednia generacja debiutowała na rynku w 2006 roku. Od tego czasu w motoryzacji zmieniło się wiele, ale Mercedes Sprinter, dzięki ciągłym modyfikacjom, przez wielu uważany był za wzór w segmencie. Teraz Niemcy w Duisburgu zaprezentowali zupełnie nową generację Sprintera. Trójka pod wieloma względami to samochód rewolucyjny.
fot. Filip Trusz
Nie dość, że dostawcy poruszający się przede wszystkim po mieście doczekali się nareszcie elektrycznego e-Sprintera, to dostawczak otrzymał cały zestaw nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i asystentów kierowcy, a także system multimedialny prosto z nowej Klasy A. Co ważne, Mercedes nie zapomniał o wydajnych i wytrzymałych sześciocylindrowych silnikach, których próżno szukać u większości konkurentów.
fot. Filip Trusz
Zapraszamy na relację z prezentacji nowego Sprintera, która miała zaskakująco wiele wspólnego z odsłonięciem auta osobowego.
fot. Filip Trusz
Mercedes w ogóle nie skupiał się podczas prezentacji na technicznej stronie modelu. Producent postawił za to nacisk na praktyczność i uniwersalność - trzeci Sprinter ma być samochodem, który sprawdzi się w każdej branży. Dlatego właściwą premierą poprzedził panel dyskusyjny, na którym przedstawiciele firm z zupełnie różnych gałęzi (przewóz osób, dostawy paczek do klienta czy serwis) mówili o cechach dostawczaka, które są najważniejsze w ich biznesie.
Szef użytkowej dywizji Mercedesa w rozmowie z nimi zapewnił, że inżynierowie podczas prac nad nowym Sprinterem brali pod uwagę wszystkie uwagi klientów. Nowy Sprinter powstawał we ścisłej współpracy z klientami.
fot. Mercedes
I tak został dopracowany pod kątem następujących branż:
- Usługi CEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczki)
- eGrocery (sektor zaopatrzenia w żywność)
- Usługi serwisowe
- Przewóz osób
- Sektor budowlany
- Handlowcy
- Zadania specjalne
fot. Mercedes
Furgon, Tourer, podwozie, autobus lub kabina do zabudowy jako typy zabudowy, trzy konfiguracje napędu, konstrukcja kabiny, długość nadwozia, tonaż, wysokość przestrzeni ładunkowej i cechy wyposażenia - już tylko te parametry pozwalają na dalszy wzrost liczby możliwych wariantów Sprintera. Dzięki nim można skonfigurować ponad 1700 różnych wersji pojazdu.
Zanim przejdę do nowoczesnych systemów, jakie zagościły na pokładzie nowego Sprintera, to poświęcimy jeszcze chwilę na opis jednostek napędowych, jakie trafią pod maskę nowego Sprintera.
W Europie w konfiguracji z napędem na koła tylnej osi dostępne będzie dostępny czterocylindrowy silnik Diesla 2.1 o mocy 115 KM, 143 KM lub 163 KM. Wersja z napędem na przód będzie miała ten sam silnik, ale w topowej odmianie zaoferuje on kierowcy ok. 177 KM.
Dla najbardziej wymagających przewidziano 3-litrowy, 6-cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 190 KM i 440 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Tak dużej jednostki nie znajdziemy u większości konkurentów, a większą pojemność i dwa dodatkowe cylindry doceni wielu kierowców, np. ci zajmujący się przewozem osób.
fot. Filip Trusz
Maksymalna ładowność nowego Mercedesa Sprintera wynosi 17 m3, przy obciążeniu do 5,5 tony.
Chyba największą nowością w gamie będzie w pełni elektryczny Mercedes e-Sprinter. Samochód został nam zaprezentowany - wyjechał na scenę, a później mogliśmy obejrzeć go z bliska. Niestety, dokładne parametry techniczne wciąż pozostają tajemnicą. Mercedes nie powinien długo zwlekać z ich ujawnieniem, bo na służbę w miastach pierwsze e-Sprintery mają wyjechać już na początku 2019 roku.
Mercedes e-Sprinter będzie drugi elektrycznym dostawczakiem Daimlera. Jeszcze w tym roku do sprzedaży wejdzie mniejszy e-Vito.
Do napędów na tylne oraz na cztery koła w nowej generacji dołączył teraz nowy system napędu na przednią oś. Ze względu na różnice wynikające z konstrukcji pojazd w tej wersji może przewieźć ładunek cięższy o 50 kg w porównaniu do wariantu z napędem na tylną oś. 80-milimetrowy dolny próg załadunkowy sprawia, że załadunek/rozładunek komercyjnie używanych Sprinterów i wejście lub wyjście z części mieszkalnej i sypialnej w przypadku zabudowy kempingowej będą dużo wygodniejsze.
Samochody użytkowe we wnętrzu budowano zwykle z klocków, które były wykorzystywane w poprzednich generacjach osobówek. Nowy Sprinter jest pod tym względem samochodem rewolucyjnym. W zeszły piątek Mercedes zaprezentował nową Klasę A z zupełnie nowym systemem multimedialnym MBUX. W poniedziałek dokładnie ten sam system trafił na pokład Sprintera. A poczekać musi nawet Klasa E i Klasa S. Ekran może mieć aż 10,25 cala przekątnej.
W porównaniu z nową Klasą A Sprinter nie otrzymał jedynie imponującego wirtualnego kokpitu, który zastępuje analogowe zegary.
MBUX dokładnie opisaliśmy w tym miejscu: Maksymalna ładowność wynosi 17 m3, przy obciążeniu do 5,5 tony.
fot. Mercedes
System ma zupełnie nową szatę graficzną. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji ma unikalną cechę: zdolność uczenia się. Może być personalizowany i dopasowywany do potrzeb użytkownika. Wrażenie robi nawigacja korzystająca z rozszerzonej rzeczywistości oraz inteligentne sterowanie głosowe z funkcją rozpoznawania naturalnej mowy, aktywowane komendą "Hej, Mercedes". Wraz z MBUX debiutują nowe lub udoskonalone usługi Mercedes me connect, w tym funkcje nawigacji bazujące na komunikacji Car-to-X (przesyłane z auta do auta informacje, m.in. o zdarzeniach zarejestrowanych przez czujniki, takich jak awaryjne hamowanie lub interwencja układu ESP, oraz zgłoszenia kierowcy, np. o wypadku).
Nowy Sprinter robi też wrażenie bogatym wyposażeniem i wykonaniem na najwyższym poziomie.
fot. Mercedes
W nowym Sprinterze kierowcę wspierają innowacyjne systemy bezpieczeństwa i asystujące na poziomie znanym z samochodów osobowych. Są wśród nich oparty na radarach adaptacyjny tempomat DISTRONIC, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist i ATTENTION ASSIST. System Traffic Sign Assist zwraca szczególną uwagę na ograniczenia prędkości, zakazy wjazdu i zakazy wyprzedzania oraz ich anulowanie.
fot. Mercedes
Z innych ciekawych opcji wyposażenia warto też wymienić: samoczyszczącą kamerę cofania, pokazującą obraz w lusterku wstecznym, nowoczesny pakiet Parking z widokiem 360 stopni oraz czujniki deszczu ze zintegrowanym systemem Wet Wiper dla optymalnej widoczności nawet podczas używania wycieraczek.
Aż tak bogate wyposażenie w samochodzie użytkowym może dziwić. Jednak Sprinter nie służy tylko jako auto dla kurierów czy dostawczak. Wiele z Mercedesów Sprinterów służy jako busy do przewozu osób. Samochód kupowany przez hotel albo firmę do obsługi międzynarodowych konferencji musi prezentować sobą najwyższą jakość.
fot. Mercedes
Na sam koniec zostawiłem kolejną przełomową nowość, która może zrewolucjonizować, a na pewno usprawnić zarządzanie flotą samochodów. Chodzi o system Mercedes PRO.
Nowe, sieciowe usługi Mercedes PRO stanowią doskonałą podstawę dla spełnienia wszystkich wymagań logistycznych i tranportowych. Mercedes PRO connect łączy menedżera floty ze wszystkimi pojazdami i kierowcami. Umożliwia to zarządzanie zleceniami w trybie online, a informacje o pojeździe, takie jak lokalizacja, poziom paliwa lub terminy przeglądów, mogą być pozyskiwane niemal w czasie rzeczywistym.
Wraz z wejściem na rynek Mercedes PRO connect wprowadzonych zostanie osiem dostępnych fabrycznie pakietów obejmujących zagadnienia dotyczące floty, pojazdu, kierowcy oraz usług lokalizacyjnych. Wśród nich rozwiązania umożliwiające np. nadzór nad pojazdem i operacjami, które wykonuje, komunikację z flotą, zarządzanie eksploatacją, a także cyfrowy dziennik kierowcy.
fot. Mercedes
Z jednej strony nowy Mercedes Sprinter to klasyczny samochód użytkowy, który sprawdzi się w każdej branży. Już poprzednik uważany był za jedno z najlepszych aut w swojej klasie, a nowy Sprinter jest od niego lepszy pod każdym względem. Jednak trzecia generacja to także definitywne wejście w XXI wiek. Tak nowoczesnego, naszpikowanego technologiami i oferującego proste, dopracowane i wygodne narzędzia do obsługi floty (Mercedes PRO) dostawczaka jeszcze na rynku nie było.
fot. Mercedes
fot. Mercedes
fot. Mercedes
fot. Mercedes
fot. Mercedes