W zeszłym roku w Polsce zarejestrowano dokładnie 935 100 używanych samochodów z importu. Oznacza to spadek o 9,1 proc. w porównaniu z rokiem 2016 (1 037 706 szt.).
Co ciekawe, to pierwszy spadek importu od 2011 r., kiedy Polacy ściągnęli 653 314 samochodów. Rekordowym rokiem w ostatnich latach był 2008 r., kiedy liczba rejestracji wyniosła aż 1 103 961 sztuk.
Do kraju ściągamy przede wszystkim używane samochody osobowe. Dostawczaki do 3,5 t stanowią zaledwie 7,2 proc. całego importu.
fot. Skoda
Źródła danych: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, Polski Związek Motorowy, CEP, magazyn "Motor"
Niestety, Polacy wciąż ściągają do kraju stare samochody używane. Średni wiek importowanych aut w 2017 r. to aż 11 lat i 10 miesięcy.
Importujemy starsze samochody z silnikami benzynowymi (tutaj średnia to już 13 lat), a trochę młodsze z jednostkami wysokoprężnymi, gdzie średni wiek ściąganej do Polski używki to 10 lat i 4 miesiące.
Najpopularniejsze importowane roczniki w 2017 r.:
- 2006 r. - 9 proc. importu
- 2007 r. - 8,8 proc. importu
- 2005 r. - 8,5 proc. importu
- 2008 r. - 8,2 proc. importu
- 2004 r. - 7,7 proc. importu
Co ciekawe, samochody z rocznika 1999 wciąż stanowią 2,8 proc. importu, prawie tyle samo, co nowsze auta z rocznika 2014 r (2,9 proc.).
Zobacz także: Polskie drogi jak rosyjska ruletka. Winni są kierowcy. Dane jasno to pokazują
Większość rejestrowanych w 2017 r. samochodów używanych z importu miała pod maską silnik benzynowy. Stanowiły one prawie 60 proc. rejestracji.
Jeżeli chodzi o pojemność jednostek napędowych, to zdecydowanie królują małe silniki. Polacy decydują się przede wszystkim na silnik o pojemności 1,6-2,0 l, które stanowią aż 42,9 proc. importu. Zaraz za nimi znajdziemy mniejsze silniki z przedziału 1,4-1,6 l (22,3 proc.) oraz 1,0-1,4 l (20,2 proc.).
Większe jednostki cieszą znacznie mniejszym zainteresowaniem Polaków.
Zobacz także: Koniec diesli, elektryk w każdym segmencie i miliardowe kary. Branża moto walczy z emisją
Nie będzie chyba żadnym zaskoczeniem fakt, że Polacy ściągają najwięcej niemieckich samochodów. Aż 42,1 proc. importu stanowią auta od naszego zachodniego sąsiada. Daleko za niemieckimi autami są te z Francji i Japonii.
Kraje pochodzenia marek importowanych samochodów w 2017 r.:
- Niemcy - 42,1 proc.
- Francja - 16,9 proc.
- Japonia - 13,9 proc.
- USA - 9,3 proc.
- Włochy - 4,6 proc.
- Korea Południowa - 4,3 proc.
- Hiszpania - 3,0 proc.
- Czechy - 2,3 proc.
- Szwecja - 2,2 proc.
- Wielka Brytania - 0,7 proc.
- Rumunia - 0,4 proc.
- Pozostałe - 0,1 proc.
Zobacz także: "NYT": Niemieckie koncerny zlecały testy szkodliwości spalin na małpach i ludziach. Niemcy zaprzeczają
Aż trzy miejsca na podium zajęły marki niemieckie. Z niemiecką dominacją starają się walczyć Ford oraz producenci z Francji, ale daleko im do zainteresowania, jakim cieszy się w Polsce niemiecka motoryzacja. Najwięcej importujemy Volkswagenów, Opli oraz Audi.
Dziesięć najpopularniejszych marek używanych samochodów z importu w 2017 r.:
01. Volkswagen - 117 461 szt.
02. Opel - 105 744 szt.
03. Audi - 76 456 szt.
04. Ford - 71 589 szt.
05.Renault - 66 727 szt.
06. BMW - 52 973 szt.
07. Peugeot - 46 114 szt.
08. Citroen - 44 834 szt.
09. Mercedes - 38 361 szt.
10. Toyota - 37 288 szt.
Zobacz także: Omijaj je szerokim łukiem. Oto najbardziej nieudane silniki - awaryjne i drogie w naprawie
Na szczycie rankingu nie zmienia się nic. W Polsce na rynku wtórnym wciąż największym zainteresowaniem cieszy się Audi A4, które było również najczęściej importowanym używanym autem w 2017 r. Na liście znajdziemy także sporo innych niemieckich modeli.
Dziesięć najpopularniejszych modeli używanych z importu w 2017 r.:
01. Audi A4 - 33 105 szt.
02. Volkswagen Golf - 31 585 szt.
03. Opel Astra - 29 929 szt.
04. Volkswagen Passat - 25 048 szt.
05. BMW serii 3 - 23 703 szt.
06. Audi A3 - 17 736 szt.
07. Opel Corsa - 16 896 szt.
08.Ford Focus - 16 684 szt.
09. Audi A6 - 16 023 szt.
10. Opel Zafira - 15 867 szt.
Zobacz także: Kupujemy używane Audi | Poradnik | Modele podwyższonego ryzyka
Na koniec postanowiliśmy jeszcze wspomnieć o rynku samochodów nowych w 2017 r, bo polska branża odnotowała kolejny rekordowy rok. W całym 2017 r. nad Wisłą sprzedano dokładnie 483 195 samochodów, co oznacza wzrost aż o 16,1 proc w porównaniu z rokiem 2016. Co ważne, zmienił się lider. To już nie Skoda Octavia, a jej mniejsza siostra.
Pierwsza piątka nowych samochodów kupowanych przez Polaków w 2017 r.:
01. Skoda Fabia - 18 979 szt.
02. Skoda Octavia - 18 775 szt.
03. Opel Astra - 15 859 szt.
04. Volkswagen Golf - 13 224 szt.
05. Toyota Yaris - 12 528 szt.
Czołówka sprzedaży wygląda inaczej, jeżeli ze statystyk wyłączymy klientów flotowych, a skupimy się tylko na klientach indywidualnych. Wtedy na pierwszym miejscu znajdziemy Toyotę Yaris:
01. Toyota Yaris - 6 088 szt.
02. Skoda Fabia - 6 011 szt.
03. Opel Astra - 5 922 szt.
04. Fiat Tipo - 4 333 szt.
05. Dacia Duster - 4 181 szt.
Zobacz także: Pułapka reeksportu, czyli jak importerzy pompują statystyki, a dilerzy zyski ze sprzedaży samochodów