Prestiżowym tytułem North American Car of the Year została nagrodzona nowa Honda Accord. "Honda zastosowała przy tym modelu chyba jakieś magiczne środki. Auto ma mniejsze wymiary, jest znacznie smuklejsze i bardziej eleganckie, a przy tym wyraźnie przestronniejsze od poprzedniej generacji. Co więcej, już w podstawowych wersjach jeździ bardzo dobrze i jest bogato wyposażona" - komentuje świetny wynik Hondy jeden z jurorów.
Nowa Honda Accord została zbudowana na nowej, dużo lżejszej i sztywniejszej platformie. Japoński sedan - w zależności od wersji - waży mniej od poprzednika o 50-80 kg. Honda lekko zmieniła rozmiary auta. Nowy Accord jest o 10 mm krótszy, o 15 mm niższy i o 10 mm szerszy. Wyraźnie wzrósł za to rozstaw osi - dzięki dodatkowym 55 mm będzie znacznie wygodniej pasażerom na tylnej kanapie.
Pod maskę trafią dwa benzynowe silniki. Dotychczasowe wolnossące 2.4 zostanie zastąpione czterocylindrowym turbo o pojemności 1.5 i mocy 192 KM (260 Nm). W Europie znamy tę jednostkę z nowego Civica. 1.5 Turbo będzie parowane albo z ręczną skrzynią albo przekładnią CVT. Półkę wyżej znajdziemy dwulitrowe R4 o mocy 252 KM i 369 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Zobacz także: Oto zupełnie nowa Honda Accord
fot. Honda
fot. Honda
Z Hondą Accord w finale przegrała nowa Toyota Camry. Nowa generacja bestsellera powstała na modularnej platformie TNGA, którą wykorzystano do budowy modelu C-HR i nowego Priusa. W Stanach pod maską może pracować jeden z dwóch silników benzynowych. Podstawowa propozycja to silnik o pojemności 2,5 litra, a mocniejszy wariant to 3,5-litrowe V6. Silnik 2.5 dostępny jest także w wersji hybrydowej.
Co ciekawe, coraz częściej pojawiają się doniesienia, że nowa Toyota Camry trafi do Europy, także do salonów w Polsce.
Zobacz także: Salon Detroit 2017 | Toyota Camry | Zupełnie nowa
fot. Toyota
Wśród trójki finalistów znalazła się także piękna Kia Stinger, która awansowała do finału także w europejskiej edycji konkursu na Samochód Roku. Auto błyskawicznie zdobyło serca wielu miłośników motoryzacji niesamowitym wyglądem, dopracowanym wnętrzem i silnikiem V6 w topowej wersji.
Kia na każdym kroku podkreśla, że jest wyraźnie tańsza od niemieckiej konkurencji. I rzeczywiście wyjściowa cena na poziomie 149 900 zł (benzyna 2.0 255 KM) to mocny argument w starciu z Audi czy BMW. Topowa odmiana Stingera, GT AWD, z mocnym V6 (370 KM) kosztuje 234 900 zł.
fot. Kia
Tutaj jury wyróżniło nowego Lincolna Navigatora, a więc flagowego SUV-a należącej do Forda marki premium. "Nowy Navigator doczekał się znacznie poważniejszych zmian niż spokrewniony z nim Ford Expedition. Będzie też miał większy wpływ na sprzedaż całej marki. Z nową stylistyką nawiązująca do Continentala Navigator z pewnością będzie napędzał wyniki Lincolna" - stwierdził jeden z głosujących w konkursie dziennikarzy serwisu New York Daily News.
W standardowej wersji Navigator mierzy ok. 5,3 m długości, w przedłużonej - robiące wrażenie 5,67 m. Pod maską kolosa pracuje silnik V6 z podwójnym doładowaniem generujący 450 KM maksymalnej mocy połączony z 10-biegową skrzynią automatyczną. Więcej o nowym Navigatorze dowiecie się tutaj: Lincoln Navigator | Elegancki olbrzym
Do ścisłego finału w tej kategorii obok olbrzymiego Lincolna awansował także bratni Ford Expedition, a także Chevrolet Colorado ZR2 z koncernu General Motors.
Zobacz także: Takie SUV-y robią tylko Amerykanie. Przedłużony Lincoln Navigator
fot. Lincoln
fot. Lincoln
W trzeciej kategorii amerykańscy i kanadyjscy dziennikarze postanowili nagrodzić nowe Volvo XC60. "Podobnie jak XC90, również XC60 oferuje luksus z najwyższej półki i wydaje się być nawet ciekawszą propozycją niż większy brat. Prowadzenie jest wzorowe, a jeżeli XC60 rozsądnie wyposażymy, to się okaże także świetnie wycenione" - skomentował wybór jeden z jurorów.
Nowe Volvo XC60 oferowane jest oczywiście również w Polsce. Nad Wisłą cennik otwiera aktualnie wersja Momentum AWD z dieslem D4 (2.0 190 KM), którą wyceniono na 184 500 zł.
Głównymi rywalami nowego Volvo XC60 były Honda Odyssey oraz Alfa Romeo Stelvio.
fot. Volvo
fot. Volvo
Dziennikarze z całej Europy Samochód Roku wybiorą za nieco ponad miesiąc. Ogłoszenie zwycięscy plebiscytu Car of The Year 2018 zaplanowano na zbliżający się wielkimi krokami Salon Samochodowy w Genewie. O tytuł walczy siódemka finalistów:
- Alfa Romeo Stelvio
- Audi A8
- BMW serii 5
- Citroen C3 Aircross
- Kia Stinger
- Seat Ibiza
- Volvo XC40
Niedawno spytaliśmy Was o faworyta i większość z Was wskazała SUV-a Alfy Romeo. Dokładne wyniki głosowania znajdziecie w tym miejscu: Już niedługo dziennikarze wybiorą Auto Roku. Znamy Waszego faworyta. Zażarta walka w głosowaniu
fot. Alfa Romeo