Liczba sprzedanych samochodów: 18 979 szt.
Wyjściowa cena: 41 590 zł
Pierwsze miejsce Fabii to spore zaskoczenie, zwłaszcza, że początek roku należał do Octavii. Miejska Skoda straty do siostry zaczęła odrabiać w drugiej połowie 2017 r. Sprzedaż okazała się tak dobra, że Fabia wskoczyła na pierwsze miejsce zeszłorocznego rankingu. Polacy kochają Fabię za dobrą cenę (aktualnie to jedno z tańszych aut w klasie) oraz ponadprzeciętne walory praktyczne.
Zupełnie nową Skodę Fabię powinniśmy zobaczyć już w tym roku. Volkswagen niedawno odświeżył i Ibizę, i Polo. Teraz czas na Czeszkę.
Liczba sprzedanych samochodów: 18 775 szt.
Wyjściowa cena: od 66 800 zł
Dotychczasowy hegemon polskiego rynku w 2017 r. musiał zadowolić się drugim miejscem. Skoda Octavia przegrała z Fabią o dokładnie 204 sprzedane auta przez 12 miesięcy. Różnica jest więc minimalna.
W tym roku Skoda odświeżyła swój bestseller. Nową Octavię rozpoznamy po charakterystycznych dzielonych reflektorach. Więcej zmieniło się we wnętrzu, gdzie obok lepszych materiałów (liftingowa klasyka gatunku) pojawiło się kilka nowych opcji, z wielkim ekranem dotykowym i nowym systemem multimedialnym na czele.
Liczba sprzedanych samochodów: 15 859 szt.
Wyjściowa cena: 59 900 zł (54 400 zł)
Przez cały rok z czeską dwójką dzielnie walczył Opel Astra. Produkowany w Polsce kompakt zajął w 2017 r. znakomite trzecie miejsce. Co ważne, Astra to jeden z najczęściej kupowanych samochodów przez klientów indywidualnych w naszym kraju.
Skąd bierze się sukces Astry w Polsce? Przede wszystkim, to bardzo porządny kompakt. Po drugie, Opel kusi teraz świetnymi cenami. Choć większość najgroźniejszych konkurentów jest już nowsza (liftingi i nowe generacje), to trudno im rywalizować z tak dobrze wycenionym produktem. Zwłaszcza o portfele "zwykłego Kowalskiego".
Liczba sprzedanych samochodów: 13 224 szt.
Wyjściowa cena: 67 990 zł (57 990 zł w aktualnej promocji)
Podobnie jak w całej Europie, również w Polsce Volkswagen Golf cieszy się niesłabnącą popularnością. Jednak nad Wisłą "król kompaktów" musiał uznać wyższość dwóch aut ze swojej klasy. Octavia na wyższym miejscu na pewno nikomu w koncernie nie przeszkadza, ale miejsce za tylnym zderzakiem Astry to już prestiżowa porażka w niemiecko-niemieckim pojedynku.
Golf razem z Octavią i Leonem w 2017 r. doczekał się poważnego liftingu - wygląd zmieniono kosmetycznie, ale wnętrze i wyposażenie zostało mocno zaktualizowane.
Liczba sprzedanych samochodów: 12 528 szt.
Wyjściowa cena: od 42 900 zł (37 900 zł w aktualnej promocji)
Toyota ma bardzo mocną pozycję nad Wisłą. Miejskie auto Japończyków zajęło piąte miejsce, a w swoim segmencie przegrało jedynie z Fabią. Co ważne, za sprzedażą Yarisa w znacznej mierze stoi klient indywidualny (podobną sytuację obserwujemy także w przypadku Astry i Fabii).
W zeszłym roku do sprzedaży weszła nowa Toyota Yaris. Co się zmieniło? Japończycy lekko odświeżyli wygląd, unowocześnili wnętrze, dopracowali układ hybrydowy, a w ofercie pojawił się nowy, benzynowy silnik, który jest produkowany w polskich zakładach giganta.
Liczba sprzedanych samochodów: 10 915 szt.
Wyjściowa cena: od 65 090 zł
W dobie szalonej popularności SUV-ów i crossoverów wszelakiej maści nad Wisłą wciąż bardzo mocno trzymają się klasyczne kompakty. Po Octavii, Astrze i Golfie kolejnym autem z tej klasy na naszej liście jest Ford Focus. A za jego plecami znajdziemy jeszcze Aurisa.
Choć Ford Focus ma już swoje lata i lada chwila zobaczymy zupełnie nową generację, to w Polsce wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością.
Liczba sprzedanych samochodów: 10 539 szt.
Wyjściowa cena: od 66 900 zł (61 900 zł)
Toyota Auris to kolejny lekko przestarzały kompakt na liście. Nowego Focusa zobaczymy w przeciągu najbliższych tygodni (Ford pokazał już oficjalne zdjęcia zamaskowanych prototypów), a na nowego Aurisa przyjdzie nam poczekać do drugiej połowy roku.
Skąd bierze się sukces Aurisa na polskiej ziemi? Powodów jest kilka - sympatia Polaków do Toyoty, dobry stosunek wyposażenia do ceny, niezawodność, a także bardzo lubiana wersja hybrydowa, odmiana, której próżno szukać u najgroźniejszych rywali.
Liczba sprzedanych samochodów: 9 855 szt.
Wyjściowa cena: od 42 400 zł (38 400 zł w aktualnej promocji)
Na zachodzie Europy Renault Clio to jeden z największych bestsellerów. Zwłaszcza w ojczystej Francji małe Renault bije rekordy popularności. W Polsce Clio to także jeden z liderów w swojej klasie. Lepiej sprzedaje się tylko Yaris i Fabia. Tegoroczny lifting znacznie unowocześnił popularny model, ale Renault powoli szykuje się już do całkowicie nowej generacji. Pierwsze informacje o niej powinniśmy poznać jeszcze w tym roku.
Liczba sprzedanych samochodów: 9 537 szt.
Wyjściowa cena: od 39 900 zł
Najpopularniejszy SUV w Polsce zajął dopiero 9. miejsce. Polacy stawiają na budżetowego Dustera z Rumuni, którym koncern Renault podbija nie tylko Europę, ale także Amerykę Południową i Rosję, gdzie Dustera znają jako Renault. Wyceniona na 39 900 zł Dacia nie dała szans żadnemu innemu SUV-owi. Nissan Qashqai i Hyundai Tucson musiały zadowolić się miejscami w drugiej dziesiątce.
Lada chwila w polskich salonach pojawi się nowa generacja rumuńsko-francuskiego hitu. Co ważne, wyjściowa cena się nie zmienia. Nowy Duster to ciekawszy wygląd, znacznie lepiej wykonane i wyposażone wnętrze oraz parę nowości w ofercie silnikowej. Dacia już przyjmuje zamówienia, a pierwsze auta powinny pojawić się na ulicach w okolicach lutego.
Liczba sprzedanych samochodów: 9 449 szt.
Wyjściowa cena: od 54 600 zł
Skoda otworzyła pierwszą dziesiątkę i Skoda ją zamyka. Na 10. miejscu znalazł się Rapid - auto balansujące na granicy segmentu B i C. Rapid jest sporo węższy i ma mniejszy rozstaw osi od klasycznych kompaktów, ale przestronnością i praktycznością wnętrza na głowę bije miejskie auta. Polakom taka mieszanka bardzo się spodobała, o czym świadczy prawie 9,5 tys. sprzedanych nad Wisłą aut.
W 2017 r. Skoda Rapid również doczekała się liftingu. Oprócz klasycznych poprawek w wyglądzie i wnętrzu, Skoda otrzymała nowy, trzycylindrowy silnik 1.0 TSI.
Tuż za pierwszą dziesiątką znalazł się Volkswagen Passat (9342 szt.). Odnotować trzeba też znakomite 12. miejsce Fiata Tipo (8433 szt.), który dopiero w tym roku rozpoczął prawdziwą ekspansję na polskim rynku.
Świetny debiut zaliczyła Toyota C-HR (miejsce 17 i 6080 szt.), a dobry Skoda Kodiaq (miejsce 44 i 2867 szt.), która do regularnej sprzedaży weszła dopiero w ciągu roku.
Najwyżej sklasyfikowane auto klasy premium? Oczywiście Volvo XC60 - ze sprzedażą na poziomie 4966 szt. zajęło 24. miejsce, zostawiając konkurentów daleko z tyłu.
Dane o zeszłorocznej sprzedaży zaczerpnęliśmy z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR: TOP50 modeli polskiego rynku w minionym roku 2017 - Znamy lidera