Mało kto się tego spodziewał. Skoda Octavia nie jest już ulubionym autem Polaków. Przegrała o zaledwie 200 sztuk

Polski rynek odnotował kolejny rekordowy rok. W całym 2017 r. nad Wisłą sprzedano dokładnie 483 195 samochodów, co oznacza wzrost aż o 16,1 proc w porównaniu z rokiem 2016. Co ważne, zmienił się lider. To już nie Skoda Octavia, a jej mniejsza siostra. Mamy dla Was dziesiątkę hitów naszego rynku. Zaczynamy od zaskakującego zwycięzcy.
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Skoda Fabia Combi 1.2 TSI fot. Skoda

Miejce 1 - Skoda Fabia

Liczba sprzedanych samochodów: 18 979 szt.

Wyjściowa cena: 41 590 zł

Pierwsze miejsce Fabii to spore zaskoczenie, zwłaszcza, że początek roku należał do Octavii. Miejska Skoda straty do siostry zaczęła odrabiać w drugiej połowie 2017 r. Sprzedaż okazała się tak dobra, że Fabia wskoczyła na pierwsze miejsce zeszłorocznego rankingu. Polacy kochają Fabię za dobrą cenę (aktualnie to jedno z tańszych aut w klasie) oraz ponadprzeciętne walory praktyczne.

Zupełnie nową Skodę Fabię powinniśmy zobaczyć już w tym roku. Volkswagen niedawno odświeżył i Ibizę, i Polo. Teraz czas na Czeszkę.

Skoda Octavia 2017 Skoda Octavia 2017 fot. Skoda

Miejsce 2 - Skoda Octavia

Liczba sprzedanych samochodów: 18 775 szt.

Wyjściowa cena: od 66 800 zł

Dotychczasowy hegemon polskiego rynku w 2017 r. musiał zadowolić się drugim miejscem. Skoda Octavia przegrała z Fabią o dokładnie 204 sprzedane auta przez 12 miesięcy. Różnica jest więc minimalna.

W tym roku Skoda odświeżyła swój bestseller. Nową Octavię rozpoznamy po charakterystycznych dzielonych reflektorach. Więcej zmieniło się we wnętrzu, gdzie obok lepszych materiałów (liftingowa klasyka gatunku) pojawiło się kilka nowych opcji, z wielkim ekranem dotykowym i nowym systemem multimedialnym na czele.

Opel Astra Sports Tourer Opel Astra Sports Tourer fot. Opel

Miejsce 3 - Opel Astra

Liczba sprzedanych samochodów: 15 859 szt.

Wyjściowa cena: 59 900 zł (54 400 zł)

Przez cały rok z czeską dwójką dzielnie walczył Opel Astra. Produkowany w Polsce kompakt zajął w 2017 r. znakomite trzecie miejsce. Co ważne, Astra to jeden z najczęściej kupowanych samochodów przez klientów indywidualnych w naszym kraju.

Skąd bierze się sukces Astry w Polsce? Przede wszystkim, to bardzo porządny kompakt. Po drugie, Opel kusi teraz świetnymi cenami. Choć większość najgroźniejszych konkurentów jest już nowsza (liftingi i nowe generacje), to trudno im rywalizować z tak dobrze wycenionym produktem. Zwłaszcza o portfele "zwykłego Kowalskiego".

Volkswagen Golf po faceliftingu Volkswagen Golf po faceliftingu Fot. Volkswagen

Miejsce 4 - Volkswagen Golf

Liczba sprzedanych samochodów: 13 224 szt.

Wyjściowa cena: 67 990 zł (57 990 zł w aktualnej promocji)

Podobnie jak w całej Europie, również w Polsce Volkswagen Golf cieszy się niesłabnącą popularnością. Jednak nad Wisłą "król kompaktów" musiał uznać wyższość dwóch aut ze swojej klasy. Octavia na wyższym miejscu na pewno nikomu w koncernie nie przeszkadza, ale miejsce za tylnym zderzakiem Astry to już prestiżowa porażka w niemiecko-niemieckim pojedynku.

Golf razem z Octavią i Leonem w 2017 r. doczekał się poważnego liftingu - wygląd zmieniono kosmetycznie, ale wnętrze i wyposażenie zostało mocno zaktualizowane.

Toyota Yaris 2017 Toyota Yaris 2017 fot. Toyota

Miejsce 5 - Toyota Yaris

Liczba sprzedanych samochodów: 12 528 szt.

Wyjściowa cena: od 42 900 zł (37 900 zł w aktualnej promocji)

Toyota ma bardzo mocną pozycję nad Wisłą. Miejskie auto Japończyków zajęło piąte miejsce, a w swoim segmencie przegrało jedynie z Fabią. Co ważne, za sprzedażą Yarisa w znacznej mierze stoi klient indywidualny (podobną sytuację obserwujemy także w przypadku Astry i Fabii).

W zeszłym roku do sprzedaży weszła nowa Toyota Yaris. Co się zmieniło? Japończycy lekko odświeżyli wygląd, unowocześnili wnętrze, dopracowali układ hybrydowy, a w ofercie pojawił się nowy, benzynowy silnik, który jest produkowany w polskich zakładach giganta.

Ford Focus Ford Focus fot. Filip Trusz

Miejsce 6 - Ford Focus

Liczba sprzedanych samochodów: 10 915 szt.

Wyjściowa cena: od 65 090 zł

W dobie szalonej popularności SUV-ów i crossoverów wszelakiej maści nad Wisłą wciąż bardzo mocno trzymają się klasyczne kompakty. Po Octavii, Astrze i Golfie kolejnym autem z tej klasy na naszej liście jest Ford Focus. A za jego plecami znajdziemy jeszcze Aurisa.

Choć Ford Focus ma już swoje lata i lada chwila zobaczymy zupełnie nową generację, to w Polsce wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością.

Toyota Auris FL Toyota Auris FL Fot. Krzysztof Słomski

Miejsce 7 - Toyota Auris

Liczba sprzedanych samochodów: 10 539 szt.

Wyjściowa cena: od 66 900 zł (61 900 zł)

Toyota Auris to kolejny lekko przestarzały kompakt na liście. Nowego Focusa zobaczymy w przeciągu najbliższych tygodni (Ford pokazał już oficjalne zdjęcia zamaskowanych prototypów), a na nowego Aurisa przyjdzie nam poczekać do drugiej połowy roku.

Skąd bierze się sukces Aurisa na polskiej ziemi? Powodów jest kilka - sympatia Polaków do Toyoty, dobry stosunek wyposażenia do ceny, niezawodność, a także bardzo lubiana wersja hybrydowa, odmiana, której próżno szukać u najgroźniejszych rywali.

Renault Clio 2016 Renault Clio 2016 fot. Renault

Miejsce 8 - Renault Clio

Liczba sprzedanych samochodów: 9 855 szt.

Wyjściowa cena: od 42 400 zł (38 400 zł w aktualnej promocji)

Na zachodzie Europy Renault Clio to jeden z największych bestsellerów. Zwłaszcza w ojczystej Francji małe Renault bije rekordy popularności. W Polsce Clio to także jeden z liderów w swojej klasie. Lepiej sprzedaje się tylko Yaris i Fabia. Tegoroczny lifting znacznie unowocześnił popularny model, ale Renault powoli szykuje się już do całkowicie nowej generacji. Pierwsze informacje o niej powinniśmy poznać jeszcze w tym roku.

Dacia Duster Dacia Duster fot. Dacia

Miejsce 9 - Dacia Duster

Liczba sprzedanych samochodów: 9 537 szt.

Wyjściowa cena: od 39 900 zł

Najpopularniejszy SUV w Polsce zajął dopiero 9. miejsce. Polacy stawiają na budżetowego Dustera z Rumuni, którym koncern Renault podbija nie tylko Europę, ale także Amerykę Południową i Rosję, gdzie Dustera znają jako Renault. Wyceniona na 39 900 zł Dacia nie dała szans żadnemu innemu SUV-owi. Nissan Qashqai i Hyundai Tucson musiały zadowolić się miejscami w drugiej dziesiątce.

Lada chwila w polskich salonach pojawi się nowa generacja rumuńsko-francuskiego hitu. Co ważne, wyjściowa cena się nie zmienia. Nowy Duster to ciekawszy wygląd, znacznie lepiej wykonane i wyposażone wnętrze oraz parę nowości w ofercie silnikowej. Dacia już przyjmuje zamówienia, a pierwsze auta powinny pojawić się na ulicach w okolicach lutego.

Test Skoda Rapid 1.0 TSI 95 KM DSG Test Skoda Rapid 1.0 TSI 95 KM DSG Skoda

Miejsce 10 - Skoda Rapid

Liczba sprzedanych samochodów: 9 449 szt.

Wyjściowa cena: od 54 600 zł

Skoda otworzyła pierwszą dziesiątkę i Skoda ją zamyka. Na 10. miejscu znalazł się Rapid - auto balansujące na granicy segmentu B i C. Rapid jest sporo węższy i ma mniejszy rozstaw osi od klasycznych kompaktów, ale przestronnością i praktycznością wnętrza na głowę bije miejskie auta. Polakom taka mieszanka bardzo się spodobała, o czym świadczy prawie 9,5 tys. sprzedanych nad Wisłą aut.

W 2017 r. Skoda Rapid również doczekała się liftingu. Oprócz klasycznych poprawek w wyglądzie i wnętrzu, Skoda otrzymała nowy, trzycylindrowy silnik 1.0 TSI.

Fiat Tipo S-Design Fiat Tipo S-Design Fot. Fiat

A co się dzieje za plecami liderów?

Tuż za pierwszą dziesiątką znalazł się Volkswagen Passat (9342 szt.). Odnotować trzeba też znakomite 12. miejsce Fiata Tipo (8433 szt.), który dopiero w tym roku rozpoczął prawdziwą ekspansję na polskim rynku.

Świetny debiut zaliczyła Toyota C-HR (miejsce 17 i 6080 szt.), a dobry Skoda Kodiaq (miejsce 44 i 2867 szt.), która do regularnej sprzedaży weszła dopiero w ciągu roku.

Najwyżej sklasyfikowane auto klasy premium? Oczywiście Volvo XC60 - ze sprzedażą na poziomie 4966 szt. zajęło 24. miejsce, zostawiając konkurentów daleko z tyłu.

Dane o zeszłorocznej sprzedaży zaczerpnęliśmy z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR: TOP50 modeli polskiego rynku w minionym roku 2017 - Znamy lidera