Poradnik | Rodzinne auta 4x4 za 15 tysięcy złotych

Gdy zaczynają się przymrozki, a jezdnia miejscami staje się śliska, warto pomyśleć o samochodzie z napędem na cztery koła. Rynek wtórny oferuje mnóstwo rozmaitych konstrukcji produkcji amerykańskiej, europejskiej lub azjatyckiej. 15 tysięcy wystarczy na znalezienie rodzinnego auta w przyzwoitym stanie technicznym.
Subaru Legacy IV Subaru Legacy IV fot. Subaru

Subaru Legacy IV

Ciekawą propozycją wśród rodzinnych samochodów jest Subaru Legacy czwartej generacji produkowane od 2003 do 2009 roku wyłącznie w Japonii. Ikona wytrzymałości i dopracowania technicznego została wyposażona w stały napęd na cztery koła oraz silniki benzynowe z przeciwsobnym układem cylindrów.

Jedynym mankamentem azjatyckiej konstrukcji jest słabe zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia - rdza atakuje progi, podłogę i ranty drzwi. Na szczęście, regularna konserwacja pozwala spowolnić ten proces. Jakość wykonania to japońska klasyka - twarde plastiki i odporne na upływ czasu materiały. W kwestii wyposażenia dodatkowego, możemy liczyć na automatyczną klimatyzację, "pełną elektrykę", tempomat, okno dachowe, a także radio z CD.

Na co dzień najlepiej sprawdzają się tanie w utrzymaniu czterocylindrowe, wolnossące silniki 2.0 i 2.5 generujące 137-165 i 165-173 KM.

Volvo V70 II Volvo V70 II fot. Volvo

Volvo V70 II

Szwedzki producent od lat słynie nie tylko z ogromnej dbałości o bezpieczeństwo swoich pasażerów, ale również o walory funkcjonalne. Jednym z takim przykładów jest V70 drugiej generacji produkowane w latach 2000-2007.

Opcjonalnie dostępne z napędem 4x4. Foremnych kształtów nadwozie skutecznie zabezpieczono przed korozją. Tylko niefachowo naprawiane sztuki borykają się z rdzawym problemem. Wnętrze zasługuje na słowa uznania ze względu na trwałość, poziom wyposażenia i ergonomię. Automatyczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, komputer pokładowy, fabryczne radio i podgrzewane fotele są na pokładzie większości egzemplarzy. Mimo kanciastych kształtów, Volvo nie zachwyca przestronnością bagażnika ani przestrzenią na kanapie.

Opcjonalny napęd na cztery koła AWD to w rzeczywistości konstrukcja oparta na sprzęgle międzyosiowym Haldex, które w razie potrzeby część mocy kieruje na tylną oś. AWD występował z silnikami 2.4 Turbo 200-210 KM, 2.5 Turbo 210 KM i 2.4D 163 KM.

Audi A6 C5 Audi A6 C5 fot. Audi

Audi A6 C5

15 tysięcy złotych wystarczy na kolejną ikonę funkcjonalności i prestiżu. To Audi A6 C5 wyposażone w legendarny, stały napęd na cztery koła (quattro). Druga generacja A6 produkowana była na europejski rynek od 1997 do 2004 roku jako sedan i kombi.

Obła, ponadczasowa sylwetka wciąż może się podobać. Co ważniejsze, nadwozie zostało wzorowo zabezpieczone przed korozją. Tylko powypadkowe lub popowodziowe egzemplarze mierzą się z problemem rdzawego nalotu. Obszerne wnętrze w słabszych wersjach silnikowych razi ubogim wyposażeniem. Niemniej, wśród używanych da się znaleźć sztuki ze skórzaną tapicerką, wydajnym nagłośnieniem, szklanym oknem dachowym i kolorową nawigacją.

Znakiem rozpoznawczym najciekawszych odmian A6 jest wspomniany wcześniej napęd quattro. Był łączony z benzynowymi silnikami 1.8 Turbo 150-180 KM, 2.4 V6 170 KM, 2.8 V6 193 KM, 3.0 V6 220 KM, 2.7 V6 Turbo 230-250 KM. Z uwagi na duże przebiegi i wyeksploatowanie, należy ostrożnie podchodzić do motorów wysokoprężnych.

Volkswagen Passat B5 FL Volkswagen Passat B5 FL fot. Volkswagen

Volkswagen Passat B5 FL

Założony budżet pozwoli na znalezienie nad wyraz ciekawej odmiany Volkswagena Passata B5. Średniak VW produkowany był od 1996 do 2005 roku. Na szczególne zainteresowanie zasługują egzemplarze wyprodukowane po 2000 roku.

Przy okazji liftingu wyraźnie poprawiono jakość wykonania i dołożono kilka elektronicznych gadżetów do listy wyposażenia. Nienaganna sylwetka wersji kombi idzie w parze ze skutecznym zabezpieczeniem antykorozyjnym. We wnętrzu najsłabszym punktem są łuszczące się tworzywa na konsoli centralnej, co było typową bolączką aut Volkswagena z tamtych lat. Materiały tekstylne są z kolei bardzo odporne na wieloletnią eksploatację. Przy odrobinie szczęścia, można znaleźć bogato wyposażoną sztukę. Skórzana tapicerka, automatyczna klimatyzacja, a nawet kolorowa nawigacja znajdowały się na liście opcji.

Passat B5 występował ze stałym napędem 4x4 zaczerpniętym z Audi A4 B5. Do wyboru są benzynowe jednostki 1.8 Turbo 150 KM, 2.8 V6 193 KM i flagowy 4.0 W8 275 KM. Diesel 2.5 V6 TDI jest szczególnie odradzany przez mechaników.

Alfa Romeo 156 Crosswagon Alfa Romeo 156 Crosswagon fot. Alfa Romeo

Alfa Romeo 156 Crosswagon

Jednym z nietuzinkowych modeli mieszczących się w założonym budżecie jest Alfa Romeo Crosswagon. Wszechstronne kombi włoskiej marki to w rzeczywistości dobrze znany model 156 wyposażony w skuteczny napęd na cztery koła. Delikatnie "uterenowioną" Alfę produkowano od 2003 do 2007 roku.

Dobre zabezpieczenie antykorozyjne daje spory komfort użytkowania przez lata. Ciekawie narysowane wnętrze niemal w każdym przypadku gwarantuje bogate wyposażenie i zapewnia doskonałą pozycję za kierownicą. Do bolączek należy niewielka ilość miejsca na kanapie oraz skromnych rozmiarów bagażnik, dorównujący niektórym kompaktom. Obok zwiększonego prześwitu, wyróżnikiem wersji Crosswagon są wydatne osłony zderzaków i progów.

Pod maską pracuje wyłącznie silnik diesla 1.9 JTD o mocy 150 KM. Zarówno wśród mechaników, jak i użytkowników, zbiera bardzo dobre opinie.

Skoda Octavia I Skoda Octavia I fot. Skoda

Skoda Octavia I

Warto też zastanowić się na propozycją zza południowej granicy. Skody Octavia pierwszej generacji wyposażona w opcjonalny napęd na wszystkie koła sprawdzi się w każdych warunkach. Z linii produkcyjnych zjeżdżała od 1996 do 2010 roku wykorzystując technologię znaną z Volkswagena Golfa IV.

Pochodzi z niego płyta podłogowa, układ jezdny oraz napędowy. Karoseria została solidnie zabezpieczona przed korozja, a odporne na zużycie jest także wnętrze. Rozczarowują tylko twarde tworzywa sztuczne i mała ilość miejsca na nogi na kanapie. Ogromny jest za to kufer mieszczący 548 litrów. Przy odrobinie szczęścia można znaleźć Octavię wyposażoną w automatyczną klimatyzację, tempomat, komputer pokładowy i skórzaną tapicerkę.

Za dopłatą, czeski kompakt wyposażano w dołączany napęd 4x4 oparty na sprzęgle międzyosiowym typu Haldex. Do napędu wersji 4x4 oddelegowano sprawdzone silniki 1.8 Turbo 150 KM oraz diesla 1.9 TDI 130 KM. Oba uchodzą za długowieczne i stosunkowo tanie w bieżącym serwisie.

Range Rover P38 Range Rover P38 fot. Land Rover

Range Rover P38

Od 1994 do 2002 roku produkowana była druga generacja iście luksusowego auta terenowego, które doskonale sprawdzi się w roli rodzinnego środka lokomocji. Range Rover P38 bez trudu sprawuje się w ruchu miejskim, dalekich trasach i oczywiście terenie.

Foremne nadwozie przyzwoicie zabezpieczono przed korozją. Rudy nalot atakuje przeważnie egzemplarze intensywnie eksploatowane w ciężkich warunkach off-roadowych. Wnętrze zapewnia wysoki komfort podróżowania dla czterech pasażerów z pokaźnym bagażem. Oczywiście, możemy także liczyć na bogate wyposażenie: automatyczna klimatyzacja, "pełna elektryka", skórzana tapicerka, rozbudowane nagłośnienie i kosztowne w serwisowaniu pneumatyczne zawieszenie pozwalające na regulację prześwitu.

Najlepszym źródłem siły napędowej Range Rovera jest benzynowy silnik 4.0 lub 4.6 V8 o mocy 185 i 224 KM.

Honda CR-V I Honda CR-V I fot. Honda

Honda CR-V I

Szukając auta z napędem na wszystkie koła, nie sposób pominąć cenionych japońskich propozycji z segmentu crossoverów. Pierwsza generacja Hondy CR-V produkowana była w latach 1995-2001 - na potrzeby europejskiego rynku w brytyjskiej fabryce koncernu.

O wysokiej jakości karoserii świadczy brak problemów z korozją i to mimo kilkunastu lat eksploatacji. Kabina pasażerska wykończona została twardym, lecz odpornym na zużycie tworzywem oraz wytrzymałymi tekstyliami - nawet na nierównościach nic nie skrzypi i nie piszczy. W kwestii wyposażenia dodatkowego, możemy liczyć na elektrycznie sterowane szyby, manualną klimatyzację i fabryczne radio z odtwarzaczem na kasety.

Dołączany napęd wszystkich kół w razie potrzeby część mocy kieruje na tylną oś, poprawiając trakcję w krytycznych sytuacjach. Wybór jednostek napędowych sprowadza się do czterocylindrowego silnika benzynowego 2.0 o mocy 126-147 KM.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.