Poradnik | Modne, uniwersalne i wolno tracą na wartości. Kompaktowe SUV-y za 50 tysięcy złotych

Ten segment bije wszelkie rekordy popularności. Pierwszy bestsellerowym modelem był Nissan Qashqai. Zaraz po nim pojawił się VW Tiguan, Volvo XC60 i Mazda CX-5. Obecnie, większość producentów ma w swojej ofercie kompaktowego SUV-a. Przeanalizowaliśmy rynek i wytypowaliśmy dla Was 8 rozsądnych propozycji.
Nissan Qashqai I FL Nissan Qashqai I FL fot. Nissan

Nissan Qashqai I FL

Szukając crossovera za 50 tysięcy złotych, nie sposób pominąć niezwykle popularnego od lat Nissana Qashqai'a. Japoński podwyższony kompakt pojawił się w 2006 roku od razu zdobywając światowe rynku. W naszym budżecie zmieści się wersja po liftingu z 2010 roku.

Wyróżnia ją zmodyfikowany pas przedni oraz poprawione wykończenie wnętrza. Obłe nadwozie skrywa solidnie wykonaną kabinę mieszczącą cztery dorosłe osoby. Na liście opcji znajdziemy stację multimedialną z kolorową nawigacją, skórzaną tapicerkę, pełną elektrykę, automatyczną klimatyzację i panoramiczny szklany dach. W mocniejszych wersjach silnikowych pojawiał się także prosty napęd na cztery koła - z dołączaną tylną osią.

Zdaniem mechaników, najlepszym źródłem siły napędowej są silniki dwulitrowe. Zarówno benzynowy 2.0 o mocy 140 KM jak i diesel 2.0 dCi 150 KM okazują się zarówno trwałe jak i dynamiczne.

Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX fot. Mitsubishi

Mitsubishi ASX

Nieco w cieniu wspomnianego Nissana Qashqai'a, od samego początku swojej rynkowej egzystencji pozostaje Mitsubishi ASX. Kolejny japoński kompaktowy crossover produkowany jest praktycznie w niezmiennej formie od 2010 roku. Mimo kilkuletniej obecności na rynku, ostro narysowana sylwetka wciąż może cieszyć oko.

Wnętrze ASX-a nie jest tak przestronne, jak w konkurencyjnych modelach. Na kanapie wysokim pasażerom będzie po prostu ciasno. Na słowa uznania zasługuje za to staranność spasowana twardych tworzyw sztucznych - nawet na wybojach nic nie skrzypi i nie piszczy. Niestety, wyposażenie dodatkowe nie jest mocną stroną Mitsubishi. Niekiedy znajdziemy na pokładzie automatyczną klimatyzację i rozbudowane radio z kolorowym ekranem. Dostępny jest też klasyczny tempomat, asystent pasa ruchu i panoramiczne okno dachowe z LED-owym podświetleniem.

Do napędu ASX-a oddelegowano silniki benzynowe: 1.6, 1.8 i 2.0 o mocy 117-148 KM, a także autorskiego diesla Japończyków 1.8 DiD 150 KM. Ze względu na małą popularność jednostki, jej serwis generuje spore koszty.

Volkswagen Tiguan I Volkswagen Tiguan I fot. Volkswagen

Volkswagen Tiguan I

Europejscy producenci bardzo późno włączyli się do wyścigu o klienta w segmencie SUV-ów. Jednym z ostatnich był Volkswagen, który w 2007 roku do swojej oferty wprowadził Tiguana. Stonowany, kompaktowy crossover bardzo szybko zaskarbił sobie sympatię kierowców.

Jak przystało na VW, wnętrze wykonano z materiałów wysokiej jakości. Tylko w podstawowych wersjach wyposażeniowych rażą tanie plastiki i miernej jakości tekstylia - pozostałe warianty to klasa sama w sobie. Wspomnieć należy także o zadowalającej przestrzeni w dwóch rzędach i licznych dodatkach podnoszących komfort codziennej eksploatacji - "pełna elektryka", panoramiczne, otwierane okno dachowe, dwustrefowa klimatyzacja, niezła nawigacja, tempomat i oczywiście napęd 4x4.

Niestety, słabą stroną Tiguana są jednostki napędowe borykające się z poważnymi awariami. Zdaniem mechaników, warunkowo możemy zainteresować się silnikiem 2.0 TFSI 170-211 KM lub dieslem 2.0 TDI 140 KM z common-railem. W obu przypadkach, należy sprawdzić historię napraw, i decydować się na egzemplarze z  rozsądnym przebiegiem. W przeciwnym razie, narazimy się na wysokie wydatki serwisowe.

Volvo XC60 I Volvo XC60 I fot. Volvo

Volvo XC60 I

Bardzo ciekawą propozycją na rynku wtórnym jest produkowane od 2008 roku Volvo XC60 pierwszej generacji. Drugi SUV szwedzkiej marki odniósł spektakularny sukces rynkowy, także w polskiej sieci sprzedaży.

Stonowany, elegancki design, wysoka jakość wykonania i funkcjonalność, nadal przyciągają chętnych kierowców. Ascetyczne wnętrze zapewnia więcej niż wystarczającą przestrzeń, a przede wszystkim skuteczne odseparowanie od świata zewnętrznego i całą armię systemów bezpieczeństwa. Na długiej liście opcji znajdziemy skórzaną tapicerkę, drewniane wstawki wykończeniowe, nawigację, szyberdach, aktywny tempomat i elektrycznie unoszoną pokrywę bagażnika.

Spośród dostępnych silników, po latach najlepiej prezentuje się szwedzki diesel 2.4 D 215 KM, jedyny wolnossący silnik benzynowy 3.2 R6 243 KM, a także turbodoładowane 2.0 Turbo 203-240 KM i flagowy 3.0 R6 Turbo generujący 300 KM. Największą wadą XC60 są awaryjne automatyczne skrzynie biegów.

Audi Q5 I Audi Q5 I fot. Audi

Audi Q5 I

Alternatywą dla Volvo XC60 z segmentu premium jest Audi Q5 zaprezentowane w 2008 roku. Propozycja Niemców zbudowana została na tej samej płycie podłogowej co Porsche Macan.

Nienachalna prezencja przyciąga każdego roku rzesze nabywców oczekujących uniwersalności i wysokiego komfortu jazdy. Wnętrze nie wyróżnia się niczym w stosunku do pozostałych modeli w gamie. W kabinie znajdziemy wysokiej jakości elementy tapicerskie i bogate wyposażenie. Opcjonalnie dostaniemy rozbudowany system audio, skórzaną tapicerkę, czy elektrycznie sterowane siedziska z pamięcią ustawień.

W przypadku Q5, możemy cieszyć się stałym napędem na cztery koła (quattro) doskonale współgrającym z automatycznymi przekładniami i mocnymi silnikami. Wśród benzyniaków, najmniej problematyczny okazuje się wolnossący 3.2 FSI o mocy 270 KM, bądź topowy 3.0 TFSI 354 KM. 2.0 TFSI 211 KM cierpi na wiele problemów i zużywa sporo oleju. Podobnie wygląda sytuacja pośród diesli. Mechanicy polecają większy i droższy w serwisowaniu silnik 3.0 V6 TDI o mocy 240 KM.

Peugeot 3008 I Peugeot 3008 I fot. Peugeot

Peugeot 3008 I

W 2008 roku do walki o klienta dołączył także Peugeot oferując model 3008. Kompaktowy SUV w założeniu miał być jedynie przednionapędowym, wyżej zawieszonym kompaktem z cechami minivana. Taka idea sprawdziła się całkiem nieźle, bowiem 3008 cieszył się sporą popularnością w całej Europie. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne w połączeniu z ciekawym designem zachęcają do bliższego zapoznania.

Wnętrze jest przestronne, a do tego solidnie wykonane i bardzo bogato wyposażone. Z łatwością znajdziemy egzemplarze ze skórzaną tapicerką, nawigacją, opcjonalnym nagłośnieniem, czy szklanym dachem i wyświetlaczem HUD prezentującym kierowcy najważniejsze informacje na przedniej szybie.

Paleta silników benzynowych Peugeota nie jest warta uwagi. Mechanicy polecają wyłącznie diesle 1.6 lub 2.0 HDI o mocy 110-163 KM.

Toyota RAV4 IV Toyota RAV4 IV fot. Toyota

Toyota RAV4 IV

Przy odrobinie szczęścia, za niewiele ponad 50 tysięcy złotych uda nam się znaleźć Toyotę RAV4 czwartej generacji w podstawowej specyfikacji wyposażeniowej. Ta wersja produkowana była od  2013 roku, tym razem wyłącznie w wariancie pięciodrzwiowym.

Futurystyczny pas przedni mocno wyróżnia model na tle konkurencji. Przestrzeni we wnętrzu jest sporo, staranność wykonania zasługuje na uznanie. Niestety, musimy przyzwyczaić się do twardych tworzyw sztucznych i przeciętnej jakości skórzanej tapicerki. Z drugiej jednak strony, materiały wykończeniowe są odporne na trudy bieżącej eksploatacji. Na pokładzie RAV4 nie znajdziemy także zbyt wielu dodatków. Możemy spodziewać się automatycznej klimatyzacji, prostego komputera pokładowego, fabrycznego radia i kiepskiej nawigacji.

Toyota nadrabia za to dopracowaną mechaniką i niską utratą wartości. Benzynowy silnik 2.0 o mocy 151 KM praktycznie wymaga tylko okresowych wymian oleju, filtrów i rozrządu. Bardziej kosztowne w serwisie są diesle 2.0 i 2.2 D-4D 124 i 150 KM.

Opel Antara Opel Antara fot. Opel

Opel Antara

Nietuzinkową propozycją w klasie SUV-ów jest Opel Antara. Ten niepopularny pojazd produkowany w Korei dostępny był od 2006 do 2015 roku tylko w wersji pięcioosobowej.

Eleganckie nadwozie dobrze zabezpieczono przed korozją. Równie solidnie wykonano wnętrze, które okazuje się przestronne także w drugim rzędzie. Jedynie zastrzeżenia możemy mieć do kiepskiej jakości wykorzystanych plastików. Na liście wyposażenia dodatkowego Antary znajdziemy automatyczną klimatyzację, nawigację, napęd na cztery koła i skórzaną tapicerkę.

Dostępne jednostki napędowe są trwałe i polecane przez specjalistów.Benzynowe 2.4 140-167 KM i 3.2 V6 227 KM bezproblemowo współpracują z instalacjami gazowymi, zaś diesel 2.0 CDTI 150 KM trafia do większości modeli koncernu i uchodzi za wytrzymałe źródło siły napędowej.

Więcej o:
Copyright © Agora SA