Usterki: 41,9% egzemplarzy
W naszym zestawieniu opieramy się na danych Niemieckiego Stowarzyszenia Dozoru Techniczego (TUV), więc pewnie wielu zarzuci Niemcom promowanie własnej motoryzacji i uwypuklanie wad samochodów z innych krajów... Możliwe, że w jakimś stopniu tak jest, ale akurat w przypadku Alfy Romeo trudno dopatrywać się koloryzowania danych.
Alfę Romeo kojarzymy z pięknymi, niepowtarzalnymi samochodami, które często wzbudzają nasz zachwyt, ale równie często okazują się autami bardzo kapryśnymi. Zaczynamy od modelu dość leciwego. Alfa Romeo 146 (i jej trzydrzwiowa odmiana 145) miała premierę w 1994 roku, a produkcja trwała do roku 2001. Jednak na rynku wtórnym to wciąż dość popularne auto.
Niestety Alfa Romeo 146 potwierdza wszystkie stereotypy o marce z Półwyspu Apenińskiego. W "146-ce" lubi zepsuć się zawieszenie, silnik, układ kierowniczy i wiele innych elementów. Przy zakupie tej Alfy trzeba naprawdę uważać! Jednak oczywiście można trafić na zadbany egzemplarz, który rozbudzi w Was miłość do włoskiej motoryzacji. A jak mówi popularne przysłowie, kto nie jeździł Alfą nie może się czuć miłośnikiem samochodów.
Szukasz używanej Alfy? Sprawdź oferty
Alfa Romeo 146
Alfa Romeo 146
Alfa Romeo 145
Jakie nowości szykuje Alfa Romeo?
Materiały partnerów
Usterki: 42,1% egzemplarzy
Francuskie samochody również muszą zmagać się ze stereotypami i bardzo niepochlebną opinią. Teraźniejsze auta znad Sekwany zaskakują jakością i wysokimi miejscami w rankingach niezawodności, jednak trudno to powiedzieć o pierwszych generacjach wielu popularnych modeli. Skądś wzięło się powiedzenie, by nie kupować samochodów na literę "F".
Pierwsza generacja Renault Kangoo to właśnie taki przypadek. Przy kupnie tego wygodnego oraz pakowanego kombivana trzeba uważać i bardzo uważnie przyjrzeć się wypatrzonemu egzemplarzowi. Kolejną przypadłością starszych aut francuskich jest nierówność - jeden Kangoo może być samochodem wręcz niezniszczalnym, a w drugim będzie się psuło wszystko.
Renault Kangoo
Renault Kangoo
Renault Kangoo
Usterki: 42,2% egzemplarzy
Renault Laguna to podobny przypadek co Kangoo... Poprzednie generacje okryły model złą sławą, a dzisiejsze "renówki" muszą zmagać się z tym stereotypem. Przy zakupie uważajcie zwłaszcza na Lagunę II, która przewodzi wielu niechlubnym rankingom...
Co jest nie tak z drugą generacją tego auta z segmentu D? Użytkownicy Laguny II najczęściej narzekają na błędy rozbudowanej elektroniki, nietrwałe zawieszenie i niską żywotność turbin w przypadku jednostek wysokoprężnych. Promykiem nadziei może być fakt, że jednostki benzynowe zbierają wiele pochlebnych opinii.
Tak więc kupując Lagunę zerkajcie raczej na trzecią generację, a jeżeli ograniczają Was środki Lagunie II przyglądajcie się bardzo uważnie.
Renault Laguna - najlepsze oferty
Renault Laguna II
Renault Laguna II
Usterki: 42,5% egzemplarzy
Druga Alfa w naszym zestawieniu to auto o wiele młodsze od modelu 146 (jej lata produkcji 1997-2006). Alfa Romeo 156 cierpiała na mało wytrzymałe i kosztowane w naprawie zawieszenie, problemy z silnikami, rdzę, korodujący wydech, kapryśną elektronikę oraz kilka innych mniejszych usterek.
Następca 156, model 159, to już zupełnie inna bajka. To auto o wiele bardziej dopracowane, awarie oczywiście mu się przytrafiają, ale o wiele rzadziej niż poprzednikowi.
Alfa Romeo 156
Alfa Romeo 156
Usterki: 42,6% egzemplarzy
Używane starsze Mini to także tykająca bomba, która może przynieść nam wiele nieprzyjemności i znacznie uszczuplić portfel. Na co zwrócić uwagę przy zakupie stylowego malucha?
Po pierwsze przednie zawieszenie (problemy z wahaczami i ich tulejami). Po drugie układ wspomagania kierownicy. Warto również przyjrzeć się sprzęgłu, które w wersjach benzynowych bardzo szybko się zużywało. Mini I to także ryzyko korozji (tylna klapa, okolice spojlera) oraz drobne usterki elektryki takie jak: migające kontrolki, źle działający zegarek, czy zawodny centralny zamek.
Wiele z tych problemów dotykało Mini z początku produkcji, po pierwszym liftingu auto usprawniono.
Stylowe miejskie auto w super cenie
Mini
Mini Cooper
Mini Cooper
Usterki: 42,9% egzemplarzy
Na niechlubnej liście znalazło się także miejsce dla vana z Niemiec. Pierwsza generacja Volkswagena Sharana znajdowała się w produkcji przez 15 lat (od 1995 do 2010 roku) i w międzyczasie przeszła dwa liftingi (rok 2000 oraz drugi mniejszy w 2004).
Według raportu TUV aż 42,9 % badanych egzemplarzy Volkswagena borykało się z mniejszymi bądź większymi usterkami. Czym Sharan może nas nieprzyjemnie zaskoczyć? Wśród poważniejszych problemów użytkownicy często wymieniają wycieki oleju, elektrykę, czy zawieszenie (łączniki stabilizatorów, tuleje wahaczy). Bardzo łatwo znaleźć też narzekania na jednostki napędowe dużego Volkswagena, praktycznie każda ma jakieś wady. Za najmniej awaryjny silnik uznaje się dwulitrową wolnossącą benzynę, jednak z drugiej strony moc 115 KM nie oszałamia w dużym vanie.
Podsumowując Sharan to na pewno praktyczne i wygodne auto, ale przy jego kupnie musimy wykazać się czujnością. Łatwo wpaść w pułapkę. Za to ci którzy trafili na zadbany, dobrze utrzymany egzemplarz bardzo sobie Sharana chwalą.
Wygodny rodzinny samochód? Sprawdź oferty
Volkswagen Sharan I
Volkswagen Sharan I
Volkswagen Sharan I
Usterki: 43,3% egzemplarzy
Fordowskie maleństwo o enigmatycznej nazwie Ka (inspiracje sięgają starożytnego Egiptu...) to jeden z najbardziej oryginalnych samochodów swoich czasów. Firma wypuściła go na rynek w 1996 roku, a druga generacja wyjechała na drogi dopiero w 2008 roku. W czasie swojej premiery Ford Ka szokował odważną stylistyką, również dzisiaj to wciąż fajne, nieprzeciętne, wyróżniające się auto miejskie.
Mały Ford to samochód bardzo awaryjny, według TUV-u aż 43,3% egzemplarzy lubi się popsuć. Na szczęście częste awarie nie muszą być groźne dla portfela właściciela - problemy w większości przypadków są drobne i łatwe do usunięcia.
Na co zwrócić uwagę? Starsze modele, te z początków produkcji, zmagają się z korozją. Przy Fordach Ka sprzed 2003 roku musimy także uważać na silnik, nagminne są wycieki oleju oraz płynu chłodzącego. Użytkownicy narzekają na zawodną elektrykę (szyby, przepalające się żarówki, cewka zapłonowa).
Ford SportKa
Ford Ka
Ford Ka
Ford StreetKa
Usterki: 43,8% egzemplarzy
W Europie Fiat Stilo produkowany był w latach 2001 - 2007, przez kolejne trzy lata nowe Stilo pojawiało się jeszcze na brazylijskich drogach. Niestety dla Fiata również on załapał się do naszego zestawienia z ponad 40-procentowym wynikiem.
W przypadku Stilo można się cieszyć z jakości silników, oczywiście zdarzają się usterki, ale ogólnie jednostki napędowe kompaktowego Fiata uchodzą za bezawaryjne. Za to Fiat Stilo może nas zaskoczyć całą masą innych usterek, może mniej poważnych, ale z pewnością bardzo irytujących. Bez wątpienia najwięcej narzekań jest na elektronikę, która daje się we znaki głównie w bogatszych wersjach, gdzie Fiat jej nie poskąpił. Kupując Stilo z pierwszych lat produkcji warto przyjrzeć się zawieszeniu, zwłaszcza tylnemu z belką skrętną.
Jeżeli Fiat to może niepowtarzalna "pięćsetka"?
Fiat Stilo, fot. Fiat
Fiat Stilo, fot. Fiat
Fiat Stilo, fot. Fiat
Usterki: 44,2% egzemplarzy
Pierwsza generacja Forda Galaxy to bliźniak Volkswagena Sharana i Seata Alhambry. Wcześniej na naszej liście znalazł się już Volkswagen, a Hiszpanom udało się zrobić najmniej awaryjnego vana z całej trójki. Podobnie, jak w przypadku Sharana najwięcej problemów przysparza elektryka oraz zawieszenie. Silniki w dużym Fordzie również lubią spłatać nieprzyjemnego figla. Jednak za zaletę przestronnego Galaxy można uznać stosunkowo niskie koszty serwisowania.
W 2000 roku po pięciu latach od rozpoczęcia produkcji Ford Galaxy doczekał się gruntownego liftingu (niektórzy określają go jako nową generację), który poprawił wiele niedoróbek i uatrakcyjnił model. Najnowsza generacja z 2006 roku to już autorski projekt Forda.
Nowsze Galaxy nie sprawiają już problemów
Ford Galaxy I
Usterki: 45,1% egzemplarzy
Z jednej strony ochrzczono go jednym z najbrzydszych samochód świata, przezywano karawanem, Chryslera wielu wyśmiewało, a w rankingach niezawodności dzielnie bije się o ostatnie miejsca z takimi potęgami zawodności jak Renault Laguna czy Peugeot 307. Za to z drugiej strony... PT Cruiser posiada naprawdę duże grono oddanych zwolenników. W ciągu 10 lat produkcji doczekał się licznych fanklubów na całym świecie, również działających w Polsce.
W tym zestawieniu Chrysler także wdrapał się na szczyt... Trzeba PT Cruiserowi oddać, że to poczciwe, wyróżniające się na drodze auto w stylu retro, ale nie można zapomnieć o pladze usterek, jakie nękają go nękają. Kierowcy narzekają na silniki, zawieszenie, łożyska kół, w niektórych egzemplarzach zanika wspomaganie kierownicy, korozję (głównie w starszych autach). Chodzą również głosy, że z samochodu może wypaść tylna boczna szyba w bagażniku... Mimo to i tak wielu kocha swoje Chryslery i za żadne skarby świata nie wymieniłoby go na inny samochód z wyższych miejsc w rankingach niezawodności.
Jedyny w swoim rodzaju Chrysler już od...
Chrysler PT Cruiser
Chrysler PT Cruiser
Chrysler PT Cruiser