25. Kia Ceed - 15 081 szt.
24. Mazda CX-5 - 15 790 szt.
fot. Łada | Łada Priora
23. Łada Priora - 17 553 szt.
22. Nissan X-Trail - 17 886 szt.
21. Nissan Qashqai - 18 723 szt.
20. Kia Sportage - 19 003 szt.
fot. UAZ | UAZ Patriot
19. UAZ Patriot - 19 381 szt.
fot. Łada | Xray
18. Łada Xray - 19 943 szt.
fot. Łada | Łada Kalina
17. Łada Kalina - 20 982 szt.
16. Skoda Octavia - 21 759 szt.
fot. Hyundai | Hyundai Creta
15. Hyundai Creta - 22 591 szt.
14. Skoda Rapid - 25 931 szt.
fot. Łada | Łada 4x4 (kiedyś ten model nazywał się oczywiście Niva)
13. Łada 4x4 - 27 274 szt.
12. Toyota Camry - 28 063 szt.
11. Renault Sandero - 28 557 szt.
Liczba sprzedanych aut: 29 341
Dziesiątkę otwiera Łada Largus. Rosjanie nie mogą być jednak zadowoleni, bo sprzedaż spadła aż o 10 tysięcy aut. W 2015 r. praktyczną Ładę kupiło 39 tysięcy Rosjan, a w minionym tylko 29 341.
Co to za auto? Largus ma pełnić rolę rosyjskiego pojazdu użytkowego. Użytkowa Łada weszła do produkcji dość niedawno, bo w roku 2012. Z wyglądu do złudzenia przypomina, dobrze nam znaną Dacię Logan MCV... Nic dziwnego, to właśnie na bazie Dacii stworzono Largusa. W tym miejscu warto zaznaczyć, że alians Renault-Nissan jest głównym rozgrywającym w rosyjskiej Ładzie i Rosjanie coraz częściej korzystają z konstrukcji i technologii Dacii, Renault czy Nissana
Liczba sprzedanych aut: 29 565
Renault nie tylko inwestuje w samochody Łady, ale również sprzedaje swoje samochody w Rosji. Co więcej, Francuzi są jedną z najmocniejszych marek na rosyjskim rynku. W Polsce Renault wypuszcza modele Duster, Logan i Sandero pod rumuńską marką Dacia. Poza Europą i na jej obrzeżach wyżej wymienione modele pojawiają się jednak z charakterystycznym rombem na masce. Tak właśnie jest u naszych wschodnich sąsiadów, gdzie Renault Logan zajęło 9 miejsce.
Renault Logan odnotował olbrzymi spadek sprzedaży - w 2015 r. zajęło miejsce 6. z wynikiem 41 311 sprzedanych aut.
Liczba sprzedanych aut: 29 844
Chevrolet Niva również odnotował spadek. Jednak Amerykanie mogą się cieszyć, bo roczna sprzedaż spadła zaledwie o 1,5 tysiąca aut.
Jeżeli model Niva kojarzycie z Ładą, a nie Chevroletem, to oczywiście nie jesteście w błędzie. Chevrolet Niva pierwszej generacji powstał w kooperacji VAZ i GM w 1998 roku i jest produkowany przez spółkę GM-AutoVAZ. Auto w dużym stopniu bazuje na wciąż produkowanej od 1977 roku Ładzie Nivie. Dzieli z nią platformę, silniki i większość podzespołów mechanicznych. Chevrolet ze zdjęć debiutował w roku 2011. Chevrolet już niedługo wprowadzi do sprzedaży następcę popularnego modelu.
Jako że Rosjanie stracili prawa do nazwy, Niva produkowana przez Ładę nazywa się teraz 4x4.
Liczba sprzedanych aut: 30 603
Jednym z niewielu producentów, który może się cieszyć ze zwiększonej sprzedaży w Rosji jest Toyota. W 2015 r. RAV4 zajęło miejsce 14. na liście rosyjskich bestsellerów. W 2016 r. sprzedaż SUV-a wzrosła o ponad 3 tysiące aut, co przełożyło się na wskoczenie do pierwszej dziesiątki.
Liczba sprzedanych aut: 44 001
Najpopularniejszym SUV-em w Rosji jest jednak Renault Duster. Francuzi spadli na liście hitów sprzedaży o jedno oczko. I to mimo że udało im się utrzymać sprzedaż na tym samym poziomie. W porównaniu z 2015 r. Dustera kupiło 74 Rosjan więcej.
Liczba sprzedanych aut: 47 702
Lekką poprawą wyników może się też pochwalić Volkswagen Polo - Niemcy sprzedali o 2,5 tysiąca aut więcej. Miejskie Polo jest najlepiej sprzedającym się samochodem koncernu w Rosji już od kilku lat.
Liczba sprzedanych aut: 55 174
Łada Vesta to zapowiedź nowej ery w historii rosyjskiej marki. Auto weszło do sprzedaży dopiero w zeszłym roku. 55 tysięcy sprzedanych aut to znakomity wynik i zapowiedź, że w 2016 r. Vesta może powalczyć nawet o pierwsze miejsce.
Łada Vesta została zbudowana na bazie zupełnie nowej platformy Łada B/C, która powstała w ścisłej współpracy z inżynierami z Renault-Nissan. Wymiary nowego sedana to: 4 410 mm długości, 1 764 mm szerokości, 1 497 mm wysokości oraz 2 635 mm rozstawu osi. Bagażnik Vesty pomieści 480 litrów. Co pod maską? Na razie Łada startuje z jednym silnikiem swojej konstrukcji. To motor o pojemności 1,6 litra i mocy 106 KM.
Liczba sprzedanych aut: 87 662
Podobnie jak rok temu, podium otwiera auto segmentu B rodem z Korei Południowej - Kia Rio. Na rynku rosyjskim oferowana jest wersja dedykowana Azji, Ukrainie i Rosji (u naszych wschodnich sąsiadów nazywa się właśnie Rio, a w Azji K2). Rosyjska Rio różni się trochę od tej znanej z europejskich dróg, m. in. stonowanym wyglądem i węższym, a jednocześnie wyższym nadwoziem.
W 2015 r. Kia sprzedała o 10 tysięcy samochodów więcej.
fot. Kia | Kia Rio
Liczba sprzedanych aut: 87 726
Łada Granta straciła pozycję lidera. Wszystko przez drastyczny spadek - ze 120 182 dp 87 726 sprzedanych aut rocznie. Za znacznie niższą sprzedaż odpowiada nie tylko kryzys w Rosji, ale także wprowadzenie do sprzedaży w połowie roku modelu Vesta, który cieszy się ogromną popularnością wśród Rosjan.
Czterodrzwiowy sedan został zaprojektowany, tak aby trafić do jak największej liczby Rosjan. Nazwa projektu roboczego, pod jaką Granta powstawała, mówi nam wiele o założeniach, jakie przyświecały twórcom - "Niski Koszt" (ang. Low Cost). Granta to prosty samochód za niewygórowane pieniądze. W Rosji taki przepis na samochód sprawdza się wyśmienicie.
Liczba sprzedanych aut: 90 380
Nowym carem na liście rosyjskich bestsellerów został Hyundai. Koreańczycy wskoczyli na pierwsze miejsce mimo sprzedaży gorszej o 25 tysięcy.
Hyundai Solaris (poza Europą Wschodnią znany bardziej jako Accent), to bardzo popularne auto zajmujące miejsce pomiędzy segmentem B i C. Do produkcji wszedł w 1994 roku, a aktualnie w Rosji w sprzedaży znajduje się już czwarta generacja Solarisa. Solaris jest blisko spokrewniony ze swoją siostrą z koreańskiego koncernu Kią Rio.