25. Mazda CX-5 - 6 307 szt.
24. Nissan Almera - 7 159 szt.
23. Łada Xray - 8 042 szt.
22. Łada Priora - 8 304 szt.
21. Kia Ceed - 8 466 szt.
fot. Kia | Na rynku dostępna jest już nowa Kia Sportage, ale pierwsza połówka roku to jeszcze czas ustępującego modelu
20. Kia Sportage - 8 635 szt.
19. Nissan X-Trail - 8 786 szt.
18. Nissan Qashqai - 9 178 szt.
17. UAZ Patriot - 9 453 szt.
16. Łada Kalina - 10 590 szt.
15. Skoda Octavia - 10 591 szt.
14. Skoda Rapid - 12 453 szt.
13. Łada 4x4 - 13 067 szt.
12. Toyota Camry - 13 178 szt.
11. Renault Sandero - 13 498 szt.
Liczba sprzedanych aut: 13 830
W Polsce Renault wypuszcza modele Duster, Logan i Sandero pod rumuńską marką Dacia. Poza Europą i na jej obrzeżach wyżej wymienione pojawiają się jednak z charakterystycznym rombem na masce. Tak właśnie jest w Rosji, gdzie Renault Logan zajęło dziesiąte miejsce na liście bestsellerów po pierwszej połowie 2016 r..
Renault na pewno nie może być zadowolone - w 2015 Logan zajął miejsce szóste. Przez cały rok sprzedano ponad 41 tysięcy aut, a przez połowę 2016 r. zaledwie 14 tysięcy.
Liczba sprzedanych aut: 14 540
Jeżeli model Niva kojarzycie z Ładą, a nie Chevroletem, to oczywiście nie jesteście w błędzie. Chevrolet Niva pierwszej generacji powstał w kooperacji VAZ i GM w 1998 roku i jest produkowany przez spółkę GM-AutoVAZ. Auto w dużym stopniu bazuje na wciąż produkowanej od 1977 roku Ładzie Nivie. Dzieli z nią platformę, silniki i większość podzespołów mechanicznych. Chevrolet ze zdjęć debiutował w roku 2011.
Już w tym roku w rosyjskich salonach powinno pojawić się kolejne, znacznie nowocześniejsze, godne XXI wieku wcielenie Chevroleta Niva, które zapowiadał koncept z moskiewskich targów w 2014 roku.
Liczba sprzedanych aut: 14 547
Co to za auto? Largus ma pełnić rolę rosyjskiego pojazdu użytkowego. Użytkowa Łada weszła do produkcji dość niedawno, bo w roku 2012. Z wyglądu do złudzenia przypomina, dobrze nam znaną Dacię Logan MCV... Nic dziwnego, to właśnie na bazie Dacii stworzono Largusa. W tym miejscu warto zaznaczyć, że Renault-Nissan jest głównym rozgrywającym w rosyjskiej Ładzie i Rosjanie coraz częściej korzystają z konstrukcji i technologii Dacii, Renault czy Nissana.
Liczba sprzedanych aut: 16 167
Toyota to jeden z największych wygranych pierwszych sześciu miesięcy roku 2016. W 2015 RAV4 nie załapał się nawet do pierwszej dziesiątki, w tym wskoczył od razu na siódme miejsce.
Liczba sprzedanych aut: 21 359
Obecność Volkswagenów w zestawieniu największych bestsellerów nie powinna nikogo dziwić - koncern VAG może pochwalić się znakomitą sprzedażą w wielu różnych krajach. Popularny mieszczuch, Volkswagen Polo, przekroczył barierę 21 tysięcy sprzedanych aut, To pozwoliło na zajęcie szóstego miejsca. W całym 2015 r. Polo kupiło 45 tysięcy Rosjan, co dało mu 4 pozycję.
To zdecydowanie najlepiej sprzedający się Volkswagen na rosyjskim rynku. Na wyższych miejscach próżno szukać samochodów z VAG - Rosjanie nie chcieli kupować Volkswagenów, nie mówiąc już o droższych Audi. W Rosji klienci interesują się raczej o wiele tańszą Skodą - w pierwszej połowie 2016 r. Octavia zajęła miejsce 15, a Rapid 14.
Liczba sprzedanych aut: 22 894
Łada Vesta to pierwszy samochód, który ma odmienić wizerunek rosyjskiej marki. Pod skrzydłami koncernu Renault, Łada ma przestać być kojarzona z siermiężnymi i prostymi samochodami z jedyną zaletą w postaci przystępnej ceny.
Łada Vesta została zbudowana na bazie zupełnie nowej platformy Łada B/C, która powstała w ścisłej współpracy z inżynierami z Renault-Nissan. Wymiary nowego sedana to: 4 410 mm długości, 1 764 mm szerokości, 1 497 mm wysokości oraz 2 635 mm rozstawu osi. Bagażnik Vesty pomieści 480 litrów. Co pod maską? Na razie Łada startuje z jednym silnikiem swojej konstrukcji. To motor o pojemności 1,6 litra i mocy 106 KM.
Liczba sprzedanych aut: 23 306
Królem SUV-ów na rosyjskim rynku jest Renault - praktyczny i budżetowy Duster. W swoim segmencie Duster nie znalazł godnego konkurenta. W całym zeszłym roku kupiło go 44 tysiące Rosjan, w tym (mimo dalszych spadków na rynku) już ponad 23 tysiące. Renault ma więc szanse poprawić swój wynik.
Liczba sprzedanych aut: 39 454
Podobnie jak rok temu, podium otwiera auto segmentu B rodem z Korei Południowej - Kia Rio. Na rynku rosyjskim oferowana jest wersja dedykowana Azji, Ukrainie i Rosji (u naszych wschodnich sąsiadów nazywa się właśnie Rio, a w Azji K2). Rosyjska Rio różni się trochę od tej znanej z europejskich dróg, m. in. stonowanym wyglądem i węższym, a jednocześnie wyższym nadwoziem.
Liczba sprzedanych aut: 43 967
To największe zaskoczenie pierwszej połowy tego roku. Łada Granta do tej pory była niekwestionowanym liderem rosyjskiego rynku. W 2016 r. musiała uznać wyższość konkurencji. Prawie 44 tysiące sprzedanych aut pozwoliło bestsellerowi Łady zająć dopiero drugie miejsce.
Czterodrzwiowy sedan został zaprojektowany, tak aby trafić do jak największej liczby Rosjan. Nazwa projektu roboczego, pod jaką Granta powstawała, mówi nam wiele o założeniach, jakie przyświecały twórcom - "Niski Koszt" (ang. Low Cost). Granta to proste auto za niewygórowane pieniądze. W Rosji taki przepis na samochód sprawdza się wyśmienicie
Liczba sprzedanych aut: 45 930
Koreańczycy z Hyundaia wywierali presję na Ładę już od kilku lat. Solaris sukcesywnie zmniejszał straty do Granty i nareszcie udało mu się zdetronizować głównego rywala. Z wynikiem prawie 46 tysięcy aut dał mu upragnione pierwsze miejsce. Ciekawe, czy Hyundai utrzyma formę i po drugiej połowie roku także znajdzie się na szczycie podium. Prawie 46 tysięcy sprzedanych aut na pewno nastraja optymistycznie zarząd koncernu.
Hyundai Solaris (poza Europą Wschodnią znany bardziej jako Accent), to bardzo popularne auto zajmujące miejsce pomiędzy segmentem B i C. Do produkcji wszedł w 1994 roku, a aktualnie w Rosji w sprzedaży znajduje się już czwarta generacja Solarisa. Solaris jest blisko spokrewniony ze swoją siostrą z koreańskiego koncernu, Kią Rio.