Najczęściej kradzione samochody w Polsce | Uwaga na auta z Chin

Złodzieje najczęściej kradną Volkswageny? Tak, ale nie oznacza to, że ryzyko ich utraty jest największe. Jak to możliwe?
Nie ma zabezpieczeń, których złodziej nie ominie Nie ma zabezpieczeń, których złodziej nie ominie Fot. sxc.hu

Coraz mniej kradzionych aut

W 2015 r. z polskich ulic i parkingów skradziono niecałe 13,5 tys. samochodów. To dane Komendy Głównej Policji, które uwzględniają wszystkie zgłoszone przypadki kradzieży. Według danych CEPiK (Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców) liczba ta nieznacznie przekroczyła 8 tys. Różnica jest gigantyczna. Wynika z metodologii. Wyjaśnia ją Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

- Policja odnotowuje auto jako skradzione w momencie zgłoszenia szkody, CEPiK - dopiero gdy pojazd zostaje wyrejestrowany w następstwie kradzieży. Pomiędzy tymi dwoma wydarzeniami może upłynąć wiele miesięcy, co wiąże się z procedurą postępowania w przypadku kradzieży pojazdu - czytamy w raporcie IBRM Samar. - To zaś oznacza, że część aut zgłoszonych policji jako skradzione może trafić do CEPiK-u jako wyrejestrowane dopiero w następnym roku, a część aut z CEPiK-u została odnotowana przez policję już w roku poprzednim. Co więcej, niektóre auta z bazy policji w ogóle nie trafiają do bazy CEPiK. Tak dzieje się np. gdy pojazd zostanie odzyskany i zwrócony właścicielowi. Według danych KG Policji, w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 27 stycznia 2016 r. spośród wszystkich samochodów osobowych, które były zarejestrowane w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji jako utracone (28 429 szt.) zostało odzyskanych 7 577 szt. (26,65 proc.) - dodaje autor analizy.

Pomimo rosnącej z roku na rok liczby samochodów zarejestrowanych w Polsce, liczba kradzieży systematycznie spada. W 2005 r. z ulic i parkingów zniknęło ponad 45 tys. aut. To więcej niż trzykrotność tego, z czym mieliśmy do czynienia w roku ubiegłym. Policji udaje się odzyskać co czwarty skradziony samochód.

Które marki i modele najczęściej padają łupem złodziei?

Zdjęcie DURON 15W40 1 l Zdjęcie ENEOS SUSTINA 0W50 1L Zdjęcie Mobil 1 ESP 5W30 1l
DURON 15W40 1 l ENEOS SUSTINA 0W50 1L Mobil 1 ESP 5W30 1l
Sprawdź ceny Sprawdź ceny Sprawdź ceny
źródło: Okazje.info
Volkswagen Golf V Variant Volkswagen Golf V Variant fot. VW | Volkswagen Golf V Variant

Najczęściej kradzione samochody

Tak wygląda lista najczęściej kradzionych samochodów według KGP:

1) VOLKSWAGEN GOLF - 674 skradzione auta
2) AUDI A4 - 584
3) VOLKSWAGEN PASSAT - 479
4) AUDI A6 - 423
5) MAZDA 6 - 237
6) AUDI A3 - 233
7) VOLKSWAGEN TOURAN - 218
8) TOYOTA YARIS - 202
9) SEAT LEON - 197
10) HONDA CIVIC - 193

W zdecydowanej większości kraju najczęściej kradzionymi samochodami są przedstawiciele niemieckich marek. Wyjątkiem od lat jest Warszawa - tu w pierwszej piątce znajdują się wyłącznie samochody japońskie z Mazdą 6 na czele.

Fakt, że Volkswagen Golf najczęściej pada łupem złodziei, nie oznacza wcale, że ryzyko utraty niemieckiego kompaktu jest największe. Ważne jest też to, ile egzemplarzy Golfa jeździ po polskich drogach. Dane tego typu znajdują się w bazie CEPiK. Pozwoliły one stworzyć listę aut, których posiadanie obarczone jest największym ryzykiem kradzieży. Przedstawiono ją w raporcie IBRM Samar.

Gonow GX6 Gonow GX6 fot. Gonow

Największe ryzyko kradzieży - marki

IBRM Samar porównał liczbę skradzionych egzemplarzy poszczególnych marek i modeli z ogólną liczbą aut zarejestrowanych w Polsce. Wynik? Lider rankingu KGP - Volkswagen - nie znalazł się w pierwszej dziesiątce marek obarczonych największym ryzykiem kradzieży.

1) Gonow (20 proc. zarejestrowanych w Polsce aut tej marki zostało w 2015 r. skradzionych)
2) ZSD (0,65 proc.)
3) Maserati (0,44 proc.)
4) Lexus (0,35 proc.)
5) Acura (0,27 proc.)
6) Jaguar (0,21 proc.)
7) Porsche (0,21 proc.)
8) Infiniti (0,20 proc.)
9) Buick (0,17 proc.)
10) Audi (0,15 proc.)

- Liderem rankingu przygotowanego pod kątem udziału aut skradzionych w stosunku do liczby zarejestrowanych pojazdów danej marki jest... chiński Gonow: na 5 zarejestrowanych aut skradziono 1 sztukę (udział aut skradzionych w parku marki - 20 proc.). Drugie miejsce zajmuje ZSD (producent minibusu Nysa) - na 154 zarejestrowanych Nys skradziono 1 sztukę (udział - 0,65 proc.). Na trzecim miejscu znajduje się Maserati (2 auta skradzione na 458 zarejestrowanych; udział 0,44 proc.) - czytamy w raporcie Samar.

Polski Fiat 125p MR75 Polski Fiat 125p MR75 Polski Fiat 125p MR75

Największe ryzyko kradzieży - modele

Lidera policyjnych statystyk - Volkswagena Golfa - próżno szukać na liście objętych najwyższym ryzykiem kradzieży modeli. Tu prym wiedzie... ZAZ 96x. Jeden z jeżdżących po Polsce egzemplarzy został w ubiegłym roku skradziony, stąd wynik wynoszący 100 proc.

1) ZAZ 96x (100 proc.)
2) FSO 125p (43,75 proc.)
3) Ford Festiva (33,33 proc.)
4) Wartburg (7,14 proc.)
5) Volvo 760 (6,67 proc.)
6) Buick Enclave (5,00 proc.)
7) Skoda Favorit (3,97 proc.)
8) Opel Ampera (3,33 proc.)
9) Audi S5 (2,33 proc.)
10) Peugeot 308 CC (1,68 proc.)

Samochody, których popularność w Polsce jest największa, okupują najwyższe pozycje w policyjnych rankingach najczęściej kradzionych aut. To zrozumiałe - im więcej aut konkretnej marki jeździ po ulicach, tym częściej padają łupem złodziei. Tymczasem z danych CEPiK wynika zupełnie inna prawidłowość - ryzyko kradzieży konkretnego modelu jest tym większe, im mniejsza jest liczba zarejestrowanych egzemplarzy.

>>> ZOBACZ, JAK ZABEZPIECZYĆ SAMOCHÓD PRZED KRADZIEŻĄ <<<

Źródło danych: IBRM Samar

Więcej o: