Suzuki Baleno, japoński hatchback zaprezentowany jesienią 2015 r. podczas targów samochodowych we Frankfurcie, przerósł swojego poprzednika z tym samym typem nadwozia, produkowanego w latach 1995-2007. Mierzy 3995 mm, wygląda dużo masywniej i solidniej, dysponuje znacznie większą ilością wolnej przestrzeni we wnętrzu, co wyróżnia go w segmencie. Ma nową płytę podłogową, znacznie nowocześniejsze silniki i dużo bogatsze wyposażenie. Pierwszy Baleno, produkowany w Japonii i w Indiach, był autem nieco za skromnym jak na oczekiwania rynku, mało wyrazistym stylistycznie i pozbawionym istotnych atutów poza wyposażeniem i ceną. Dlatego nie odniósł większego sukcesu, choć produkowano go aż 12 lat. Nowe Baleno, wytwarzane w zakładach Suzuki-Maruti w Indiach ma znacznie lepsze perspektywy.
Według Suzuki motywem przewodnim w stylizacji Baleno jest filozofia ?Liquid Flow?, co można tłumaczyć jako "płynne linie". Płynność rzeczywiście dominuje w kształtach nadwozia, wyglądającego nietuzinkowo i na swój sposób elegancko. Elegancja Baleno nie jest jednak taka, jaką prezentują ekskluzywne limuzyny. To raczej dobrze zaprojektowany przedmiot użytkowy, którego codzienne użytkowanie jest równie przyjemne jak jego oglądanie. Bryła auta jest harmonijna a proporcje dobrze dobrane. W udany sposób połączono masywną, budzącą poczucie bezpieczeństwa część przednią z częścią tylną, która za sprawą mocno pochylonej tylnej szyby jest dużo bardziej finezyjna i dynamiczna. Sporo dynamiki wnoszą też mocno przetłoczone nadkola. Estetyka Baleno z pewnością nie należy do typowo japońskiej szkoły wzorniczej. Są w niej widoczne wpływy europejskie, dzięki którym samochód wygląda atrakcyjniej.
W kabinie Baleno można poczuć się przyjemnie. Ładny jest projekt deski rozdzielczej, dobrze prezentuje się też duży i czytelny zestaw wskaźników. Pomysłowo zaprojektowano centralną konsolę. Srebrne wstawki i obwódki dodają nieco elegancji. Kokpit jako całość nie jest może szczytem estetycznych możliwości, ale robi dobre wrażenie. Materiały wykończeniowe są raczej przeciętnej jakości, ale trzymają standardy typowe dla popularnych aut miejskich. Ważnym atutem przedziału pasażerskiego jest jego przestronność, w dużej mierze wynikająca z dużego rozstawu osi (nieco ponad 2,5 m). Zaskakująco duży jest bagażnik. Pojemność 355 l to wartość typowa, ale dla samochodów z wyższego segmentu.
1.2 DualJet
Czterocylindrowy silnik benzynowy z 16-zaworową głowicą i pośrednim wtryskiem paliwa, spełniający normę czystości spalin Euro 6. Pojemność skokowa 1242 cm3, moc maksymalna 90 KM przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 120 Nm przy 4400 obr/min
Osiągi:
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 12,3 s
Średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km
Emisja CO2: 100 g/km
1.0 BoosterJet
Trzycylindrowy silnik benzynowy z 12-zaworową głowicą, bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem, spełniający normę czystości spalin Euro 6. Pojemność skokowa 999 cm3, moc maksymalna 110 KM przy 5500 obr/min, maksymalny moment obrotowy 170 Nm przy 2000-3500 obr/min (w wersji z przekładnią automatyczną 160 Nm przy 1500-4000 obr/min).
Osiągi (w nawiasie dane dla wersji z przekładnią automatyczną):
Prędkość maksymalna: 200 (190) km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 11,4 (11,0) s
Średnie zużycie paliwa: 4,5 (4,9) l/100 km
Emisja CO2: 105 (115) g/km
1.2 DualJet SHVS
Czterocylindrowy silnik benzynowy z 16-zaworową głowicą i pośrednim wtryskiem paliwa, spełniający normę czystości spalin Euro 6. Pojemność skokowa 1242 cm3, moc maksymalna 90 KM przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 120 Nm przy 4400 obr/min.
Układ napędowy SHVS to rodzaj hybrydy równoległej, w której samochód nie może być napędzany wyłącznie przy udziale elektryczności. Rozbudowany alternator, pełniący rolę prądnicy i silnika elektrycznego (ISG), służy jedynie do uruchamiania silnika spalinowego albo do wspomagania go przy dużych obciążeniach (ruszanie, przyspieszanie). Na postoju silnik spalinowy nie pracuje a wszystkie systemy i odbiorniki prądu elektrycznego zasilane są z akumulatorów, co pozwala zmniejszyć zużycie benzyny. Gdy zachodzi potrzeba ISG uruchamia silnik. Podczas ruszania i przyśpieszania ISG wspomaga silnik spalinowy, przyczyniając się do zmniejszenia zapotrzebowania na benzynę. Podczas hamowania ISG pracuje jak prądnica. Wykorzystując energię kinetyczną samochodu ładuje akumulatory.
Osiągi:
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 12,3 s
Średnie zużycie paliwa: 4,0 l/100 km
Emisja CO2: 94 g/km
15" felgi stalowe z pełnym kołpakiem
16" felgi aluminiowe
Comfort
6 poduszek powietrznych
System stabilizacji toru jazdy ESP + TCS
System ABS + EBD + BAS
System kontroli ciśnienia w oponach TPMS
System mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX
Immobiliser
Światła do jazdy dziennej LED
Klimatyzacja manualna
Instalacja radiowa z anteną + 4 głośniki
Centralny zamek
Elektryczna regulacja szyb (przód)
Automatyczne światła
Pionowa regulacja kolumny kierownicy
Regulacja wysokości fotela kierowcy
Składane oparcie tylnej kanapy (niedzielone)
Felgi stalowe 15? z pełnymi kołpakami
Zestaw naprawczy koła
Reflektory halogenowe
Manualnie regulowane lusterka zewnętrzne
Klamki i lusterka zewnętrzne w kolorze czarnym
Klapa bagażnika otwierana mechanizmem elektromagnetycznym
Spojler dachowy
Premium
Wyposażenie poziomu Comfort oraz dodatkowo:
Audio CD/MP3/USB + 2 głośniki wysokotonowe
Komunikacja bezprzewodowa Bluetooth® z zestawem głośnomówiącym
Obrotomierz
Skórzana kierownica wielofunkcyjna
Funkcja "Guide me light"
Zdalne sterowanie zamka centralnego
Srebrne/chromowane elementy wykończenia wnętrza
Dzielone i składane oparcie tylnej kanapy (60:40)
Bagażnik z system wyjmowanej podwójnej podłogi
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
Klamki i lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
Czarne słupki nadwozia (A-B)
Osłona chłodnicy z motywem chromowanym
Listwa ozdobna klapy bagażnika
Premium Plus
Wyposażenie poziomu Premium oraz dodatkowo:
Radar Brake Support (system wspomagania hamowania awaryjnego z czujnikiem radarowym)
Tempomat adaptacyjny z ogranicznikiem prędkości
Podgrzewane fotele przednie
Kanał nawiewu powietrza na nogi pasażerów z tyłu
Elegance
Wyposażenie poziomu Premium Plus oraz dodatkowo:
Światła do jazdy dziennej LED (zintegrowane z HID)
System Engine Auto Stop Start (dla SHVS)
Klimatyzacja automatyczna 1-strefowa
Interaktywny system multimedialny z nawigacją satelitarną oraz zintegrowaną tylną kamerą cofania
System kluczyka elektronicznego
Wyświetlacz kolorowy 4,2? (zestaw wskaźników)
Elektryczna regulacja szyb (tył)
Pozioma regulacja kolumny kierownicy
Podłokietnik między przednimi fotelami
Łopatki manualnej zmiany biegów (dla 6AT)
Reflektory biksenonowe (HID)
Tylne lampy zespolone LED Premium
Felgi aluminiowe 16?
Tylne hamulce tarczowe
Lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami
Przednie światła przeciwmgłowe
Przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia
Chromowane listwy okienne
Baleno
Silnik |
Skrzynia biegów |
Comfort |
Premium |
Premium Plus |
Elegance |
1.2 DualJet |
5 M/T |
43 900 |
46 900 |
48 900 |
58 900 |
1.0 BoosterJet |
5 M/T |
- |
- |
58 900 |
68 900 |
1.0 BoosterJet |
6 A/T |
- |
- |
- |
73 900 |
Baleno Smart Hybrid
Silnik |
Skrzynia biegów |
Elegance |
1.2 DualJet SHVS |
5 M/T |
65 900 zł |
Suzuki Baleno spełnia kryteria samochodu, który może zyskać dużą popularność. Niebanalna sylwetka, oryginalna stylistyka, wygodne wnętrze i dobry komfort jazdy to spory zasób atutów jak na auto tej klasy. Najbardziej istotna w Baleno jest jednak bardzo dobra relacja między ceną a walorami użytkowymi, dzięki której nowy model Suzuki jest konkurencyjny dla rywali z czołówki swojej klasy. Trudna do zaakceptowania jest tylko bardzo wysoka cena wersji z automatyczną skrzynią biegów, sprzedawanej wyłącznie z pakietem wyposażenia Elegance. Gdyby taką przekładnię zaoferowano także z niższymi pakietami wyposażenia, dostępność odmiany z ?automatem? zdecydowanie by wzrosła. Szkoda, że w ofercie zabrakło turbodiesla, rynek pewnie upomni się o silnik wysokoprężny. Póki co dostępne są dwa oszczędne silniki benzynowe i jeszcze oszczędniejsza hybryda.