Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar zebrał dane dotyczące importu samochodów używanych w marcu 2016 r. Wynika z nich, że Polacy coraz częściej decydują się na sprowadzenie auta z zagranicy.
"W marcu sprowadzono do Polski i zarejestrowano 78 105 używanych samochodów osobowych, czyli o 10,5 proc. więcej niż w roku ubiegłym i o 11,7 proc. więcej niż w lutym. Wynik skumulowany to już 212 587 aut, tj. o 16,8 proc. więcej w porównaniu do 2015 roku" - czytamy na stronie Instytutu.
Analitycy Samaru przewidują, że przy obecnym tempie wzrostu w całym 2016 r. sprowadzimy do Polski ponad 850 tys. używanych samochodów. Nie jest to jednak dobra wiadomość dla polskiego rynku, bo importujący decydują się na coraz starsze samochody. W 2015 r. średni wiek sprowadzanych do naszego kraju samochodów wynosił 10 lat i 5 miesięcy. W tym roku to 11 lat i 4 miesiące.
Które marki i modele cieszą się największym wzięciem? Skąd pochodzą importowane samochody?
Continental ContiPremiumCon... | CONTINENTAL ContiPremiumCon... | CONTINENTAL ContiPremiumCon... |
Porównaj ceny | Porównaj ceny | Porównaj ceny |
1. Volkswagen - 27 633 szt. (+8,82 proc.)
2. Opel - 24 668 szt. (+17,4 proc.)
3. Audi - 19 228 szt. (+17,2 proc.)
4. Ford - 15 669 szt. (+19,9 proc.)
5. Renault - 14 718 szt. (+12,9 proc.)
6. BMW - 13 326 szt. (+18,8 proc.)
7. Peugeot - 9 883 szt. (+17,9 proc.)
8. Citroen - 9 392 szt. (+20,8 proc.)
9. Toyota - 8 296 szt. (+11,4 proc.)
10. Mercedes - 7 659 szt. (+17,3 proc.)
Najmniejszy wzrost zainteresowania odnotował w marcu Volkswagen - import używanych samochodów tej marki wzrósł o niecałe 9 proc. Nie przeszkodziło mu to jednak w zajęciu pierwszego miejsca w stawce. Pierwszą dziesiątkę zamyka Mercedes.
Największym wzrostem popularności od miesięcy cieszą się marki koreańskie. Nie inaczej było w marcu. Import samochodów zajmującego 16. miejsce Hyundaia wzrósł o 37,5 proc., a lokującej się na 19. pozycji Kii o 31,2 proc.
ZOBACZ TAKŻE: Najczęściej sprowadzane samochody używane w 2015 r.
1. Audi A4 - 8 538 szt. (+12,2 proc.)
2. Volkswagen Golf - 8 165 szt. (+8,3 proc.)
3. Volkswagen Passat - 7 844 szt. (+6,0 proc.)
4. Opel Astra - 7 464 szt. (+20,0 proc.)
5. BMW serii 3 - 6 297 szt. (+21,1 proc.)
6. Renault Scenic - 4 374 szt. (+9,3 proc.)
7. Ford Focus - 4 286 szt. (+19,3 proc.)
8. Audi A3 - 4 268 szt. (+23,3 proc.)
9. Audi A6 - 4 238 szt. (+21,3 proc.)
10. Opel Zafira - 4 091 szt. (+13,0 proc.)
W pierwszej dziesiątce najczęściej sprowadzanych samochodów używanych tylko dwa nie są reprezentantami niemieckich marek. Audi A4 wciąż na czele, ze wzrostem wyraźnie wyższym niż w przypadku drugiego Volkswagena Golfa. Podium zamyka Volkswagen Passat, ale jeśli obecne trendy się utrzymają, w przyszłym miesiącu jego miejsce zajmie czwarty w zestawieniu Opel Astra.
ZOBACZ TAKŻE: Kupujemy używane BMW | Poradnik | Co psuje się najczęściej?
1. Niemcy - 93 158 szt. (+14,8 proc.)
2. Francja - 33 993 szt. (+16,4 proc.)
3. Japonia - 30 587 szt. (+17,6 proc.)
4. USA - 19 030 szt. (+22,2 proc.)
5. Korea Południowa - 8 369 szt. (+34,2 proc.)
Pozycja samochodów niemieckich marek jest niezagrożona - Polacy zdecydowanie najczęściej wybierają Volkswageny, Ople, Audi i BMW. Największym hitem ostatnich miesięcy są jednak samochody z Korei. Dzięki rekordowym wzrostom zajęły one piąte miejsce.
ZOBACZ TAKŻE: Twój pierwszy samochód | Poradnik | Samochody do 5 tys. zł
1. Wielkopolskie - 28 056 szt. (+17,6 proc.)
2. Mazowieckie - 25 247 szt. (+17,8 proc.)
3. Śląskie - 20 893 szt. (+17,6 proc.)
4. Małopolskie - 17 389 szt. (+13,8 proc.)
5. Dolnośląskie - 17 087 szt. (+16,6 proc.)
IBRM Samar w każdym województwie zanotował dwucyfrowe wzrosty. Najwięcej używanych samochodów trafia do województwa wielkopolskiego. Drugie - z niewielką stratą - jest województwo mazowieckie. Znacznie słabiej pod względem liczby sprowadzonych samochodów wypada trzecie w rankingu województwo śląskie. Najmniej używanych aut z importu rejestrowanych jest w województwie opolskim (4956 egzemplarzy).
ZOBACZ TAKŻE: Tanie i niedoceniane, czyli auta, których nie chciałeś kupić, a warto
1. 2005 - 19 754 szt.
2. 2006 - 18 791 szt.
3. 2004 - 18 360 szt.
4. 2003 - 16 667 szt.
5. 2007 - 16 645 szt.
6. 2002 - 14 876 szt.
7. 2008 - 13 950 szt.
8. 2001 - 12 230 szt.
9. 2000 - 10 972 szt.
10. 2009 - 10 643 szt.
11 lat - tyle mają najczęściej sprowadzane do Polski samochody. Dane z marca wpisują się w trend z całego roku - średni wiek importowanych aut wynosi 11 lat i 4 miesiące, czyli o 11 miesięcy więcej niż w ubiegłym roku. Nie jest to dobra wiadomość z punktu widzenia bezpieczeństwa - im starsze auta, tym większe prawdopodobieństwo wypadku.
Z danych IBRM Samar wynika też, że Polacy powoli odwracają się od diesli. W marcu udział aut z silnikami wysokoprężnymi w ogóle importu wyniósł 42 proc. To - nie licząc lutego, w którym udział ten był o 0,1 proc. mniejszy - najniższa wartość od co najmniej 2000 r., czyli od chwili, w której dane dotyczące importu samochodów używanych są ogólnodostępne. Warto pamiętać, że jeszcze 6 lat temu udział diesli wynosił aż 63,5 proc.
ZOBACZ TAKŻE: Omijaj je szerokim łukiem | Najgorsze silniki Diesla
Źródło danych: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar