WCOTY 2016 | Najważniejsza nagroda motoryzacyjna na świecie trafiła do...

Dziennikarze z całego świata wybrali samochód roku. Zwycięzca zdobył nie tylko najważniejszy tytuł, ale i okazał się najlepszy w jednej z czterech kategorii
Mazda MX-5 Mazda MX-5 Fot. Mazda

World Car of the Year 2016

Dziennikarze rozdali najważniejsze nagrody motoryzacyjne na świecie. Konkurs został podzielony na cztery kategorie, w których wybrano po jednym zwycięzcy:
- World Luxury Car (Samochód Luksusowy),
- World Performance Car (Samochód Sportowy),
- World Green Car (Samochód Ekologiczny),
- World Car Design (Najlepsza Stylistyka).

Piątą, najważniejszą nagrodą był tytuł World Car of the Year. Które auta okazały się najlepsze w swoich kategoriach?

ZOBACZ TEŻ SERIĘ "Omijaj je szerokim łukiem":

Omijaj je szerokim łukiem | Najgorsze samochody używane

Omijaj je szerokim łukiem | Nieudane silniki

Nowe BMW serii 7 (2015) Nowe BMW serii 7 (2015) fot. BMW

World Luxury Car (Samochód Luksusowy)

BMW serii 7 -to flagowa limuzyna bawarskiej marki. Konkurent Mercedesa klasy S jest uznawany za najbardziej zaawansowany pod względem technologicznym samochód w swojej klasie.

Gama jednostek napędowych serii 7 składa się z czterech propozycji: dwóch benzynowych (3.0 R6 i 4.4 V8), wysokoprężnej (3.0 R6) i hybrydowej typu plug-in (2.0 i elektryczny o łącznej mocy 326 KM, dostępna w późniejszym terminie). Wszystkie silniki współpracują z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów Steptronic.

BMW wysoko ceni luksus, który oferuje seria 7. Za najtańszą wersję (730d) trzeba zapłacić niespełna 400 tys. zł (398 500 zł). Najdroższe 750Li xDrive to wydatek minimum 532 600 zł. Cenę można znacznie podnieść, zamawiając oferowane w aucie dodatki.

Nowe BMW serii 7 (2015)

Nowe BMW serii 7 (2015)

Nowe BMW serii 7 (2015)

Aud R8 V10 Aud R8 V10 fot. Audi

World Performance Car (Samochód Sportowy)

Audi R8 Coupe - sportowe coupe dostępne jest z silnikiem V10 o pojemności 5,2 litra i mocy 540 KM oraz 540 Nm momentu obrotowego. Sprint do setki zajmuje mu około 3,5 sekundy, a prędkościomierz zatrzymuje się na wartości 323 km/h. R8 dostępne jest też w mocniejszej odmianie Plus, które dysponuje mocą 610 KM i 560 Nm momentu obrotowego. Setkę osiąga w 3,2 sekundy, 200 km/h w 9,9 s i maksymalnie rozpędza się do 330 km/h. Tym samym nowe R8 Plus jest najszybszym seryjnie produkowanym Audi w historii. Ogromna moc trafia na cztery koła za pośrednictwem napędu quattro i 7-biegowej automatycznej skrzyni S tronic.

Ceny w Polsce? Od 791 600 zł za zwykłe R8 oraz od 895 800 zł za R8 Plus.

Aud R8 V10 Plus

Aud R8 V10 Plus

Aud R8 V10

Toyota Mirai Toyota Mirai Fot. Toyota

World Green Car (Samochód Ekologiczny)

Toyota Mirai - zwycięzca w tej kategorii był raczej do przewidzenia. Innowacyjne podejście Toyoty do napędów montowanych w samochodach musiało zostać docenione. Toyota Mirai napędzana jest silnikiem elektrycznym, który czerpie energię z wodorowych ogniw paliwowych. W rezultacie Mirai nie emituje podczas jazdy ani dwutlenku węgla, ani innych szkodliwych substancji (efektem reakcji jest para wodna), dając przy tym komfort jazdy i eksploatacji oraz osiągi na poziomie współczesnych samochodów benzynowych.

Z punktu widzenia polskich klientów Mirai jest raczej ciekawostką, bo auto nie jest dostępne w Polsce (brak stacji tankowania wodoru). To jednak popis możliwości Toyoty i dowód na to, że w przyszłości paliwa będące pochodną ropy naftowej odejdą do lamusa.

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Toyota Mirai

2015 Mazda MX-5 2015 Mazda MX-5 fot. Mazda

World Car Design (Najlepsza Stylistyka)

Mazda MX-5 - samochód powstał ponad ćwierć wieku temu, jako model odwołujący się do klasycznych brytyjskich roadsterów. Dziś to najpopularniejszy samochód tej klasy na świecie. W polskich salonach czwarta generacja lubianej Mazdy zadebiutowała we wrześniu ubiegłego roku.

Mazda MX-5 cechuje się lekką konstrukcją, idealnym rozkładem mas pomiędzy osie (50:50), napędem tylnej osi i - w podstawowej odmianie - miękkim składanym dachem (w odróżnieniu od wersji RF).

Podstawowa wersja napędzana jest wolnossącym silnikiem 1.5 Skyactiv-G o mocy 131 KM osiąganych przy 7000 obr./min. oraz momencie 150 Nm przy 4800 obr./min. Pozwala to ważącemu zaledwie 975 kg roadsterowi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 8,3 sekundy oraz rozpędzić się do 204 km/h. Średnie spalanie podawane przez Mazdę wynosi 6 l/100 km.

Mocniejszy silnik ma pojemność 2,0 litra i generuje 160 KM mocy przy 6000 obr./min. i maksymalny moment 200 Nm przy 4600 obr./min. Ważąca z nim 1000 kg MX-5 przyspiesza do 100 km/h w 7,3 sekundy i potrafi rozpędzić się do 214 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 6,6 l/100 km. Obydwa silniki łączone są wyłącznie z ręczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach.

Ceny w Polsce startują od 89 900 zł.

2015 Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G

2015 Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G

2015 Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G

2015 Mazda MX-5 2015 Mazda MX-5 fot. Mazda

World Car of the Year

Mazda MX-5 - to ogromny sukces Mazdy. Japoński roadster okazał się zwycięzcą w dwóch kategoriach, w tym w tej najważniejszej - World Car of the Year. W ścisłym finale tej grupy znalazły się jeszcze Audi A4 oraz Mercedes GLC, którym MX-5 nie dało szans.

A jakie auto okazało się najlepsze według europejskich dziennikarzy? Nagrodę Car of the Year zdobyło auto z Polski: Car of the Year 2016 | Samochód Roku z Polski.

2015 Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G

2015 Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G

2015 Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G

Więcej o:
Komentarze (29)
WCOTY 2016 | Najważniejsza nagroda motoryzacyjna na świecie trafiła do...
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: lech-tynerka

    Oceniono 23 razy -9

    Silniki spalinowe to stara 150-letnia technologia. O tym nawet juz nie powinno sie pisac, a juz na pewno tego wychwalac. Do muzeum.

  • gtv

    Oceniono 16 razy -6

    Na mój gust mx5 ujdzie w tłoku roadsterów ale na przestrzeni dziesięcioleci nie pozbyła się głównej wady: nie jedzie! nawet z 2 litrowym silnikiem. Mimo właściwego napędu tył jakoś niemrawy, no i ta dokuczliwa klaustrofobia nękająca w maździe nawet przy otwartym dachu...Podziwiam chasydów tego wehikułu. Ja do nich nie należę

  • gateway65

    Oceniono 9 razy -1

    DZISEJSI DZENNIKARZE MOTORYZACYJNI TO CIOTY NAWET NIEWIEDZA GDZIE WODE DO SPRYSKIWACZY SIE NALEWA DLATEGO WYBIERAJA GEJOWSKIE SAMOCHODY

  • Gość: anna

    0

    mam taką czerwoną mazdeczkę :) ...jazda to sama przyjemność!

  • 4slash

    Oceniono 4 razy 0

    Fajne auto na kryzys wieku średniego dla średnio sytuowanych (od 90 000 zł) konusów.

  • qqben

    Oceniono 14 razy 0

    Pokażcie mi faceta który będzie dobrze wyglądał w mx-5, a jeszcze jakby ktoś miał powyżej 180 cm wzrostu... Auto wyjątkowo kobiece tak jak torebka szpilki czy szminka

  • sokolasty

    Oceniono 5 razy 1

    Zachwyt MX-5 ND mija po przejażdżce, o ile się nie ma mniej niż 180 cm :)
    Pasażer nie powinien przekraczać 165cm. Specyficzna asymetryczna konstrukcja (nie pasażera).
    Fajne, ale ciasne jak psia krwia.
    Plastikowość w środku.
    Guzików jak narąbał.
    NC była fajniejsza.

  • wpm1

    Oceniono 3 razy 1

    To to, ma być samochodem roku. To chyba jakiś żart?

  • Gość: trolololo

    Oceniono 11 razy 1

    Cza być naprawdę okrutnym fanem ekologii żeby kupić to paskudztwo Toyoty. ;-)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX