Salon Genewa 2016 | SUV-y i crossovery | Ofensywa trwa

Salon Genewa 2016 upłynął pod znakiem SUV-ów i crossoverów. Wybraliśmy dla Was najciekawsze i najważniejsze premiery z tego popularnego segmentu
Skoda VisionS Skoda VisionS fot. Skoda

Skoda VisionS | Będzie hit!

Zaczynamy od absolutnego hitu genewskich targów, a więc Skody VisionS. W Polsce ludzie bardzo lubią wbijać w Skodę szpileczki i kpić z niej, ale nie zmienia to faktu, że to właśnie czeskie auta cieszą się nad Wisłą największą popularnością. Nie inaczej będzie w przypadku SUV-a, który wyrośnie z koncepcyjnego VisionS. To ta premiera z Genewy wzbudziła w Was największe emocje - materiał o Skodzie był najczęściej czytany, "lubiany" na portalach społecznościowych i komentowany.

Czym więc jest Skoda VisionS? To zapowiedź zupełnie nowego modelu Czechów - dużego siedmiomiejscowego SUV-a, który zostanie zbudowany na bazie przedłużonego Tiguana. Skoda VisionS mierzy 4 700 mm długości, 1 910 mm szerokości i 1 680 mm wysokości.

Skoda VisionS

Skoda VisionS

Skoda postawiła na bardzo odważne linie, dynamiczną sylwetkę, przetłoczenia oraz wielkie koła z fantazyjnym wzorem felg, które ledwo mieszczą się w wydatnych nadkolach. Z przodu uwagę zwracają przymrużone LED-owe światła, charakterystyczny grill marki, szara listwa na dole i chromowane akcenty, nadające Skodzie agresywniejszego charakteru. Z tyłu ciekawie prezentuje się linia dachu płynnie przechodząca w mały spojler, wyraźne wcięcie pośrodku klapy bagażnika, reflektory, dwie duże końcówki wydechu oraz LED-owa listwa ciągnąca się wszerz całego tyłu, która będzie pełnić rolę światła stop.

W środku na kierowcę i piątkę pasażerów czeka eleganckie, białe i futurystyczne wnętrze z nowoczesnymi dużymi ekranami.

Skoda VisionS

Jak przystało na nowoczesny koncept, Skoda VisionS to samochód hybrydowy. Na pokładzie SUV-a będą ze sobą współpracować trzy silniki: spalinowy 1.4 TSI (156 KM i 250 Nm) oraz dwa elektryki, jeden z przodu (54 KM) oraz napędzający tylne koła mocniejszy, 114-konny e-motor. Na samych elektrycznych silnikach Skoda może pokonać 50 km. Skrzynia to dwusprzęgłowa, sześciobiegowa przekładnia DSG.

Osiągi? Pierwsza "setka" na liczniku to kwestia 7,4 sekundy, a prędkość maksymalna to okrągłe 200 km/h. Skoda chwali się, że spalanie nie powinno przekraczać 4 litrów na 100 km.

Więcej O Skodzie VisionS przeczytasz TUTAJ

Skoda VisionS

Toyota C-HR Toyota C-HR fot. Toyota

Toyota C-HR | Przyszłość segmentu?

Jeżeli wierzyć Japończykom, to właśnie tak wygląda przyszłość segmentu kompaktowych crossoverów. Odważna stylistyka nie powinna nikogo dziwić - Toyota nie boi się nawet najodważniejszych wizualnie projektów, a model C-HR zwiastowało kilka konceptów, które pozwoliły nam oswoić się z jego ostrymi liniami.

Toyota nie zamierza już zwlekać z C-HR. Crossover w Europie wejdzie do sprzedaży w drugiej połowie roku. Dłużej na niezwykła Toyotę poczekają w USA, gdzie datę premiery przewidziano na "początek 2017 roku". Czy tak szalony projekt ma szansę zawojować europejski rynek?

Toyota C-HR

Toyota C-HR

Toyota C-HR to samochód hybrydowy. C-HR podobnie jak najnowsza generacja Priusa wyposażony jest w nowoczesny układ hybrydowy (łączna moc to 122 KM) najnowszej generacji, który ma zapewniać znacznie niższe zużycie paliwa, szczególnie w cyklu pozamiejskim, oraz większą radość z jazdy. W dodatku będzie pracował ciszej i płynniej niż dotychczas.

Dla nieprzekonanych do "zielonych" napędów Japończycy przygotowali także klasyczną wersję silnikową. W ofercie znalazło się miejsce dla Toyoty C-HR z turbodoładowanym, benzynowym silnikiem z Aurisa o pojemności 1,2 litra i mocy 115 KM. Benzyniak będzie współpracował standardowo z 6-biegową ręczną skrzynią, a w opcjach znajdzie się bezstopniowa przekładnia CVT.

Więcej o Toyocie C-HR przeczytasz TUTAJ

Toyota C-HR

Opel Mokka X Opel Mokka X fot. Opel

Opel Mokka X

Teraz zejdźmy trochę na ziemie do modelu, który ani nie jest konceptem, ani nie wymyśla segmentu na nowo. W Genewie zobaczyliśmy nowe wcielenie popularnego i lubianego w Polsce miejskiego crossovera, Opla Mokki. Wraz z literką "X" w nazwie Mokka dostała bardzo poważny facelifting.

I bez dwóch zdań, to odświeżenie wyszło Oplowi na zdrowie. Mokka stała się znacznie ostrzejsza. Zwłaszcza z przodu, gdzie otrzymała zupełnie nowe LED-owe reflektory, lekko zmieniony grill oraz drastycznie przeprojektowany zderzak z mniejszą ilością plastikowych czarnych elementów, z nowymi światłami przeciwmgielnymi i srebrną atrapą osłony chłodnicy. Mniej odważne zmiany zafundowano tyłowi crossovera - to już raczej kosmetyka. Zauważamy przede wszystkim troszkę zmienione światła, nowy wzór osłony podwozia oraz zderzak, w którym również pozbyto się wielu plastikowych, matowych elementów.

Opel Mokka X

Opel Mokka X

Mokka X otrzymała też nowego, mocniejszego benzyniaka. To silnik 1.4 Turbo o mocy 150 KM, pożyczony z Opla Astry. Nowy motor będzie dostępny z systemem Start/Stop i napędem na cztery koła. W ofercie z pewnością nie zabraknie lubianego turbodiesla 1.6 CDTI w dwóch wariantach mocowych: 110 KM oraz 136 KM.

Odświeżony crossover wejdzie do sprzedaży już na jesieni tego roku. Ostatnie premiery Opla, np. Corsa, Karl czy Astra, były wycenione bardzo rozsądnie - możemy się więc spodziewać, że i cennik Mokki nie przyprawi Polaków o zawrót głowy. Szykuje się hit!

Więcej o Oplu Mokka X przeczytasz TUTAJ

Opel Mokka X

Audi Q2 Audi Q2 fot. Audi

Audi Q2 | Najmniejszy członek rodziny

Po wielu zapowiedziach w Genewie Audi wreszcie zaprezentowało swojego najmniejszego crossovera. Do rodziny Q dołącza właśnie model Q2. Nowe Audi mierzy 4,19 m długości, 2,6 m rozstawu osi, 1,99 m szerokości oraz 1,51 m wysokości. Bagażnik pomieści od 405 do 1050 litrów. Wydaje się, że Audi Q2 ma wszystko, żeby osiągnąć sukces - ciekawą stylistykę, bogate wyposażenie, pochodzi z bardzo popularnego segmentu i będzie najbardziej przystępnym cenowo Audi Q.

Na europejskich drogach Audi Q2 pojawi się na jesieni 2016 roku.

Audi Q2

Audi Q2

Audi Q2

Na początku do wyboru będzie sześć jednostek napędowych o mocy od 116 KM do 190 KM. Ofertę benzyniaków otworzy litrowy trzycylindrowy TFSI. Półkę wyżej znajdziemy większe silniki czterocylindrowe TFSI o pojemności 1,4 i 2,0 litra. Dla zwolenników jednostek wysokoprężnych również przygotowano trzy propozycje, to: 1.6 TDI oraz 2.0 TDI w dwóch wariantach mocowych. Standardowo silniki będą współpracować z sześciobiegową ręczną skrzynią biegów, ale w opcjach znajdzie się siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic.

Więcej o Audi Q2 przeczytasz TUTAJ

Audi Q2

Maserati Levante Maserati Levante fot. Maserati

Maserati Levante | Kolejny gracz premium

W segmencie luksusowych SUV-ów zaczyna się robić ciasno. Całkiem niedawno, bo podczas ubiegłorocznych targów we Frankfurcie debiutował Jaguar F-Pace oraz Bentley Bentayga, w Genewie do gry dołącza Maserati z modelem Levante. A na horyzoncie przecież już widać SUV-a Alfy Romeo, crossovera Astona Martina, a o swoim projekcie coraz częściej wspomina Rolls-Royce.

Przepis na SUV-a Maserati jest bardzo prosty - wziąć Jeepa Grand Cherokee i doprawić go stylistyką, zespołem napędowym, układem hamulcowym oraz kierowniczym prosto z pięknych Maserati Ghibli i Quattroporte. Levante wygląda naprawdę bardzo dobrze i ma duże szanse na odniesienie sukcesu. A to bardzo ważne dla całej marki! Jeżeli Levante nie wykręci odpowiednich słupków sprzedaży to koncern FCA może zamrozić działalność Maserati i wszystkie siły w klasie premium przenieść na Alfę Romeo.

Maserati Levante

Maserati Levante

Maserati Levante

Maserati napędzany będzie turbodoładowanym silnikiem benzynowym V6 o mocy 350 i 425 KM. Topowa wersja z silnikiem V8 turbo o mocy 560 KM póki co jest w zawieszeniu. Za to na pewno pojawią się diesle. I to aż trzy do wyboru. 3 litrowy turbodiesel będzie osiągał moc 250, 275 lub 340 KM. Później do oferty ma dołączyć również model hybrydowy.

Kiedy Maserati Levante trafi na europejskie drogi? Jak wszystko pójdzie zgodnie z planem, to już na przełomie wiosna/lato 2016.

Więcej o Maserati Levante przeczytasz TUTAJ

Maserati Levante

Seat Ateca Seat Ateca fot. Seat

Seat Ateca | Hiszpanie dołączają do gry

Który popularny producent nie ma w ofercie żadnego crossovera ani SUV-a? Do marca mogliśmy spokojnie w tym miejscu wymienić Seata. Jednak Genewa 2016 odmieniła wszystko - również Hiszpanie postanowili wpisać się w ostatnią motoryzacyjną modę. W Szwajcarii poznaliśmy nowy model z Hiszpanii, Seata Ateca.

Seat Ateca został zbudowany na uniwersalnej płycie podłogowej MQB i bazuje technicznie na Seacie Leonie - to właśnie hiszpański hatchback jest głównym dawcą organów dla nowego Seata. To pierwszy z trzech crossoverów i SUV-ów szykowanych przez Seata. Ateca rzuci wyzwanie europejskiemu hegemonowi Nissanowi Qashqaiowi. Przygotowany do tego wydaje się być bardzo dobrze.

Seat Ateca

Seat Ateca

Seat Ateca

Wszystkie jednostki napędowe, które trafią pod maskę SUV-a, spełniają normę Euro VI. Najsłabszym będzie benzynowy trzycylindrowy silnik 1,0 TSi o mocy 116 KM. Drugim będzie 1,4 TSI ACT/150 KM.

Ofertę silników wysokoprężnych otwiera 1,6 TDi/116KM. Kolejny to dobrze znane 150-konne dwulitrowe TDI. Rolę najmocniejszego źródła napędu nowego Seata pełnić będzie 2,0 TDI o mocy 190 KM. Ta wersja zostanie seryjnie wyposażona w napęd 4x4 oraz automatyczną skrzynię DSG. Do silników 150-konnych te dodatki wymagać będą dopłaty. Najsłabsze wersje silnikowe oferowane będą tylko z napędem na przednią oś.

Więcej o Seacie Ateca przeczytasz TUTAJ

Seat Ateca

Ford Kuga FL 2016 Ford Kuga FL 2016 fot. Ford

Ford Kuga | Popularny SUV poważnieje

Ford w Genewie także postawił na segment SUV-ów i crossoverów. Zdecydowanie największą gwiazdą stoiska Amerykanów był nowy Ford Kuga.

Mocny facelifting modelu nie może dziwić, bo druga generacja Forda Kugi jest z nami od 2012 roku i zdążyła się wizualnie zestarzeć. Zdecydowanie największą zmianą w wyglądzie jest zupełnie nowy przód. Dotąd Kuga przypominała Focusa i to tego sprzed paru lat. Teraz? Teraz projektanci postanowili wzorować się na większym Fordzie Edge - nowy masywny grill Kugi upodabnia model do reszty SUV-ów marki.

Ford Kuga FL 2016

Ford Kuga FL 2016

Wraz z faceliftingiem pod maską Kugi debiutuje nowy silnik. To turbodiesel 1.5 TDCi o mocy 120 KM. Według Forda, SUV z nowym motorem będzie palił średnio tylko 4,4 litra na 100 km. Reszta jednostek napędowych pozostaje bez zmian. Przypomnijmy, w Polsce kierowcy mają do wyboru dwa benzynowe 1.5-litrowe EcoBoosty (150 i 182 KM) oraz dwa silniki wysokoprężne 2.0 TDCi (150 i 180 KM).

Więcej o Fordzie Kuga przeczytasz TUTAJ

Warto też wspomnieć o ofensywie Forda w klasie premium i kilku zaprezentowanych modelach z luksusowej linii Vignale. Jednym z nich był właśnie koncept Kugi Vignale. Z zewnątrz Kuga przyciąga wzrok perłowym lakierem Vignale Palazzo Pearl. Wnętrze SUV-a w całości wykończono skórą.

Ford Kuga Vignale

Volkswagen T-Cross Breeze Volkswagen T-Cross Breeze Fot. Volkswagen

Volkswagen T-Cross Breeze | SUV bez dachu

Volkswagen jest nudny? Tym konceptem Niemcy postanowili chyba zadać kłam tej opinii. W Genewie Volkswagen zamiast zaprezentować zwykłego SUV-a, to postawił na SUV-a... bez dachu. Ostatnio widzieliśmy coś takiego, gdy Land Rover prezentował Evoque'a Cabrio.

T-Cross Breeze jest zapowiedzią najmniejszego SUV-a, jaki będzie produkowany przez Volkswagena. To pierwsze auto w tej klasie pozbawione stałego dachu. Podobnie jak w przypadku koncepcyjnego BUDD-e również obsługa T-Cross Breeze niemal zupełnie obywa się bez przycisków i włączników. To najpewniej zapowiedź ścieżki, którą Volkswagen chce obrać na najbliższe lata.

Volkswagen T-Cross Breeze

Volkswagen T-Cross Breeze

Volkswagen T-Cross Breeze

Zaprezentowany na genewskim stoisku Volkswagena koncept został wyposażony w 1-litrowy silnik TSI o mocy 110 KM, który dzięki niewielkiej masie auta (1250 kg) rozpędza je do setki w 10,3 s, zużywając przy tym średnio 5 l benzyny na 100 km.

Więcej o Volkswagenie T-Cross przeczytasz TUTAJ

Volkswagen T-Cross Breeze

Peugeot 2008 FL Peugeot 2008 FL fot. Peugeot

Peugeot 2008 | Nowe szaty lwa

To jedna z mniej spektakularnych genewskich premier - ot facelifting, odświeżenie modelu, żadnych poważnych zmian. Jednak postanowiliśmy wciągnąć Peugeota na naszą listę z bardzo prostego powodu. To właśnie crossover Francuzów może się okazać jednym z największych hitów sprzedażowych najbliższych miesięcy. Europa po prostu pokochała crossovery, a te z segmentu B kuszą nie tylko modną stylistyką, ale także ceną.

Peugeot 2008, zwłaszcza w ojczystej Francji, sprzedawał się świetnie. Teraz, kiedy napompowana 208-ka została odświeżona i wyraźnie wyładniała, na pewno zgarnie kolejnych klientów. Renault Captur ma się czego obawiać!

Peugeot 2008 FL

Peugeot 2008 FL

Peugeot 2008 FL

Czy oprócz nowej stylistyki i odświeżonego wnętrza w Peugeocie 2008 zmieniło się coś jeszcze? Warto chyba jeszcze wymienić nowy 7-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego i obsługę Apple CarPlay. W wyższych wersjach wyposażenia pojawi się m.in. skórzana tapicerka oraz panoramiczny dach.

Więcej o Peugeocie 2008 przeczytasz TUTAJ

Peugeot 2008 FL

Kia Niro Kia Niro fot. Kia

Korea w natarciu! | Kia Niro i większy brat Tivoli

Genewa 2016 była okazją dla Kii do europejskiej premiery crossovera Niro. To nowy hybrydowy crossover Koreańczyków, który wiele elementów zapożyczy z konkurenta Toyoty Prius, Hyundaia Ioniq. Wciąż nie mamy wielu informacji o Niro (np. spalania, wagi czy osiągów), ale Kia ujawniła niektóre wymiary nowego auta. Na razie wiemy, że Niro mierzy 4 355 mm długości, a rozstaw osi crossovera to 2 700 mm. Sercem jest hybrydowy układ - 1,6-litrowy silnik o mocy 105 KM i 147 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostał do pomocy 47-konny elektryczny motor.

Kia Niro

Kia Niro

Po zeszłorocznej premierze crossovera Tivoli Koreańczycy z SsangYonga nie zaprzestają ofensywy w tym popularnym segmencie. SsangYong SIV-2 to drugie i prawdopodobnie ostatnie stadium konceptu SIV-1, który zobaczyliśmy już trzy lata temu. To wizja większego brata crossovera Tivoli. Nowy SUV na rynku zmierzy się z Nissanem Qashqaiem.

Za napędzanie konceptu odpowiedzialny jest układ hybrydowy. 1,5-litrowy benzyniak dostał do pomocy elektryczny motor (10 kW). W podłogę wbudowano litowo-jonowe baterie 500Wh.

SsangYong SIV-2

SsangYong SIV-2

SsangYong SIV-2

Borgward BX5 i BX6 TS Borgward BX5 i BX6 TS fot. Borgward

Coś jeszcze?

Umieściliśmy Borgwarda trochę na zachętę, trochę z naszej sympatii do tej wracającej zza grobu marki. No bo nie oszukujmy się, w Genewie Niemcy niczym nas nie zaskoczyli i zaserwowali dwa do bólu nudne SUV-y. BX5 i bardziej sportowy SUV coupe BX6 TS nie mają czym wybić się spośród mocnej konkurencji w segmencie. Może właśnie dlatego obydwa SUV-y (razem z większym modelem BX7) najpierw spróbują swoich sił w Chinach oraz Indiach, a dopiero później marka powróci do Europy.

Trzymamy za Borgwarda kciuki! Niech się SUV-y sprzedają jak najlepiej, a może kultowa marka pokaże nam w końcu coś bardziej godnego bogatej historii.

Borgward BX6 TS

Borgward BX5

Akurat Nissan w tym roku nie przywiózł do Genewy żadnego nowego crossovera. Japończycy postanowili za to poeksperymentować ze swoimi dwoma bestsellerami i stworzyli dwa koncepty premium na bazie Qashqaia i X-Traila. To poligon doświadczalny dla prób uczynienia z tych dwóch modeli rasowych przedstawicieli klasy premium. Jak myślicie? Czy ciekawe malowanie i materiały najwyższej jakości pozwolą w przyszłości Nissanowi przeskoczyć na półkę Lexusa i Audi?

Nissan Qashqai i X-Trail Premium Concept

Nissan Qashqai i X-Trail Premium Concept

Więcej o: